ورود به سایت بدون فیلترشکن

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بیوگرافی دیدیه دروگبا

دیدیه دروگبا با نام مستعار پادشاه آفریقا به‌عنوان یکی از بهترین فوتبالیست‌های تاریخ ساحل عاج شناخته می‌شود. این افسانه آفریقایی به‌خاطر قدرت و شوت‌های باورنکردنی‌اش شهرت داشت. در کنار ساموئل اتوئو و جرج وه‌آ، او همیشه در بین سه مهاجم برتر آفریقا قرار دارد. در این مقاله از بت فوروارد قصد داریم تا زندگی اسطوره باشگاه چلسی و ساحل عاج را بررسی کنیم.

اطلاعات دیدیه دروگبا

  • نام کامل: دیدیه ایو دروگبا تبیلی
  • نام مستعار: پادشاه آفریقا
  • قد: ۱۸۸
  • وزن: ۸۴
  • اولین بازی حرفه‌ای: ۱۹۹۹
  • تاریخ تولد: ۱۱ مارس ۱۹۷۸
  • محل تولد: آبیجان، ساحل عاج

دیدیه دروگبا چلسی

دیدیه دروگبا در اوایل زندگی

در این قسمت بیوگرافی دیدیه دروگبا زندگی او را از روزهای اولیه تا زمانی که به شهرت رسید مرور می‌کنیم. هواداران فوتبال در مورد مهارت‌های پادشاه آفریقا مطلع هستند، اما تعداد کمی از زندگی شخصی او خبر دارند که بسیار قابل‌توجه است.

پدر و مادر دروگبا او را در یک روستای بومی بزرگ کردند. وضعیت اقتصادی ساحل عاج باعث شد هزاران نفر از کشور خود فرار کنند. فرانسه مقصد پناهندگان بود. دروگبا در دوران کودکی خود از سوءتغذیه رنج می‌برد که منجر به محدودیت در رشد ذهنی و جسمی او شد.

هنگامی که او پنج‌ساله بود، والدینش (آلبرت و کلوتیلد دروگبا) او را به فرانسه فرستادند تا با عمویش، میشل گوبا، فوتبالیست حرفه‌ای که در فرانسه زندگی می‌کرد، زندگی کند. گوبا والدین دروگبا را متقاعد کرد که پسرشان در فرانسه موفق‌تر خواهد بود. بااین‌حال، آلبرت و کلوتیلد از رفتن او حس بدی داشتند. والدینش از او می خواستند که روی تحصیلاتش تمرکز کند و مانند عمویش فوتبالیست نشود، اما گوبا دیدیه کوچک را به آکادمی فوتبال در فرانسه فرستاد.

دروگبا خیلی زود دلتنگ خانواده‌اش شد و پس از سه سال به کشورش بازگشت. کشور او در زمان بازگشت دروگبا در اوج فروپاشی اقتصادی قرار داشت، بنابراین آلبرت و کلوتیلد نتوانستند مخارج مدرسه او را تأمین کنند. این فوتبالیست آفریقایی مدرسه را رها کرد و با دوستانش فوتبال تمرین می‌کرد. والدین دروگبا زمانی که او ۱۱ سال سن داشت شغل خود را از دست دادند و دوباره او را نزد عمویش فرستادند. میشل گوبا او را در یک باشگاه فوتبال ثبت‌نام کرد.

داستان زندگی فوتبالی دیدیه دروگبا

دیدیه دروگبا

در سال ۱۹۹۹، دروگبا کار حرفه‌ای خود را آغاز کرد و اولین بازی خود را برای تیم لمانز انجام داد. در همان سال، این فوتبالیست و همسرش اولین فرزند خود را به دنیا آوردند.

دروگبا در اولین فصل خود، هفت گل به ثمر رساند، اما فصل بعد، دروگبا به دلیل مصدومیت جایگاه خود را در تیم از دست داد. در فصل ۲۰۰۱–۲۰۰۲، فوتبالیست ساحل عاجی، لمانز را ترک کرد و با ۸۰۰۰۰ پوند به گنگام پیوست و  ۱۱ بازی برای این تیم انجام داد و سه گل نیز به ثمر رساند. فصل بعد، دروگبا در ۳۴ بازی ۱۷ گل به ثمر رساند و به گنگام کمک کرد تا در رتبه هفتم جدول قرار گیرد. بازی‌های فوق­العاده او از چشم المپیک مارسی دور نماند.

این مهاجم در دوران حضورش در باشگاه فرانسوی، جایزه بهترین بازیکن سال اتحادیه ملی فوتبالیست‌های حرفه‌ای (UNFP) را به دست آورد. او بعداً در مورد زمان حضورش در فرانسه گفت: «من خیلی تمایل داشتم که در فرانسه بازی کنم. لیگ اینجا بسیار متفاوت است. شما در اینجا مهارت بازی‌‌تان تقویت می‌شود. این موضوع بسیار مهمی است. من در دسته دوم و اول بازی کردم و این­ها وقتی به خارج از کشور رفتم و برای چلسی بازی کردم به من کمک کرد».

پیوستن به چلسی

دیدیه دروگبا

در سال ۲۰۰۴ دیدیه دروگبا با ۲۴ میلیون پوند به چلسی رفت و اولین گل خود را مقابل کریستال پالاس به ثمر رساند. او در اولین فصل خود به آبی­‌های لندن کمک کرد تا اولین قهرمانی در لیگ برتر را پس از ۵۰ سال به دست آورند و فصل بعد نیز از عنوان قهرمانی خود دفاع کردند. در پایان فصل ۰۷-۲۰۰۶، فوتبالیست ساحل عاجی با ۲۰ گل بهترین گل‌زن لیگ برتر انگلیس شد. با این حال، آبی‌های لندن در تلاش خود برای کسب سومین قهرمانی متوالی در لیگ شکست خوردند. او همچنین به چلسی کمک کرد تا در آن فصل دو جام اتحادیه انگلیس و جام کارلینگ را کسب کند و تنها گل‌های چلسی را در فینال آن دو تورنمنت به ثمر رساند.

پادشاه آفریقا به چلسی در رسیدن به فینال لیگ قهرمانان سال ۲۰۰۸ کمک زیادی کرد اما دروگبا به بازیکن منچستریونایتد سیلی زد و در دیداری که چلسی در نهایت به رقیبش باخت، اخراج شد. مهاجم ساحل عاج در طول دوران حضورش در چلسی افتخارات باشگاهی زیر را کسب کرد:

  • لیگ قهرمانان اروپا: ۱ عنوان قهرمانی
  • لیگ برتر انگلیس: ۴ عنوان قهرمانی
  • جام حذفی انگلیس: ۴ عنوان قهرمانی
  • لیگ کاپ انگلیس: ۲ عنوان قهرمانی
  • جام خیریه انگلیس: ۲ عنوان قهرمانی

ترک چلسی و رفتن به سوپرلیگ چین

این اسطوره هشت فصل را در این باشگاه انگلیسی سپری کرد و توانست ۱۵۷ گل برای آن‌ها به ثمر برساند و اولین بازیکن آفریقایی شد که بیش از ۱۰۰ گل در لیگ برتر انگلیس به ثمر رسانده است. او در سال ۲۰۱۲ چلسی را ترک کرد و به شانگهای شنوا در سوپر لیگ چین پیوست. او یک فصل را در باشگاه چینی گذراند و در فصل ۲۰۱۲–۱۳ به گالاتاسرای پیوست.

انتقال به گالاتاسرای و بازگشت دوباره به چلسی

دیدیه دروگبا گالاتاسرای

دروگبا به باشگاه ترکیه‌ای کمک کرد تا یک قهرمانی در سوپر لیگ و همچنین جام حذفی ترکیه در سال ۲۰۱۳ را کسب کند. در ۲۵ ژوئیه ۲۰۱۴، گل‌زن آفریقایی با انتقالی آزاد به چلسی بازگشت. او گفت: «تصمیم آسانی بود. من نمی‌توانستم فرصت همکاری مجدد با ژوزه مورینیو را رد کنم. همه از رابطه ویژه‌ای که من با این باشگاه دارم خبر دارند».

مورینیو همچنین در مورد انتقال دروگبا گفت: «او آمد؛ زیرا یکی از بهترین مهاجمان اروپا است. من شخصیت او را به‌خوبی می‌شناسم و می‌دانم که اگر او برگردد با این ذهنیت می‌آید که تاریخ‌سازی بیشتری انجام دهد». دروگبا در دومین دوره خود موفق شد یک عنوان قهرمانی در لیگ برتر انگلیس و یک جام لیگ کاپ را به دست آورد. سپس به مونترال ایمپکت، منتقل شد و پس از دو فصل، به فینیکس رایزینگ پیوست و در آنجا به کار خود پایان داد.

دروگبا درباره بازنشستگی خود گفت: من هرگز نگفتم که می‌خواهم وارد دنیای سرمربیگری شوم. بعد از ۲۰ سال بازی بدون وقفه، نیاز به استراحت دارم.

به‌عنوان یکی از اعضای تیم ملی ساحل عاج، اسطوره در سه جام جهانی (۲۰۰۶، ۲۰۱۰، ۲۰۱۴) و چهار جام ملت های آفریقا (۲۰۰۶، ۲۰۱۰، ۲۰۱۲، ۲۰۱۴) بازی کرد و در ۱۰۵ بازی، ۶۵ گل برای تیم ملی ساحل عاج به ثمر رساند.

سبک بازی دیدیه دروگبا

بدون شک دیدیه دروگبا یکی از بهترین فوتبالیست‌های تمام دوران است. این اسطوره به علت سرعت، قدرت سرزنی، قدرت بدنی بالا، ضربات دقیق، قدرتمند و حفظ توپ عالی خود معروف بود. دروگبا به دلیل توانایی‌اش در نگه‌داشتن توپ در پشت محوطه جریمه، اغلب به‌عنوان یک مهاجم مرکزی بازی می‌کرد.

زندگی شخصی دیدیه دروگبا

دیدیه دروگبا همسر

در این قسمت از مقاله در مورد بیوگرافی دیدیه دروگبا، اطلاعات جالبی در مورد زندگی شخصی و فرزندان او برای شما به ارمغان خواهیم آورد. با ما همراه باشید تا درباره داستان زندگی دیدیه دروگبا بیشتر بخوانید.

زمانی که دروگبا یک نوجوان بود، با یک زن به نام لالا دیاکیت در پاریس آشنا شد. این دو در سال ۲۰۱۱ ازدواج کردند. اما لالا دیاکیت کیست؟ لالا در جمهوری مالی به دنیا آمده است. پدر او یک فوتبالیست در مالی بود و او خواهرزاده آمادو تومانی توره، سیاستمدار فقید مالی است. در سال ۲۰۲۰، دیدیه و لالا به ازدواج ۲۰ساله خود پایان دادند.

این فوتبالیست سه فرزند دارد. پسر بزرگ او که در سال ۱۹۹۱ در فرانسه به دنیا آمد، در آکادمی چلسی بازی کرده است.

آمار دیدیه دروگبا در عرصه باشگاهی

مهاجم ساحل عاج ۶۸۶ بار برای ۸ باشگاه (لمانز، گینگام، مارسی، چلسی، شانگهای شنوا، گالاتاسرای، مونترال ایمپکت، و فینیکس رایزینگ) بازی کرد و موفق به ثبت ۳۰۰ گل و ۱۲۶ پاس گل شد.

دیدیه دروگبا چلسی

آمار دیدیه دروگبا در عرصه ملی

دیدیه دروگبا در تیم ملی ساحل عاج در ۱۰۵ بازی که برای کشورش انجام داد، ۶۵ گل به ثمر رساند.

افتخارات فردی دیدیه دروگبا

  • آخرین بخش مقاله ما در مورد افتخارات و دستاوردهای فردی او است که عبارتند از:
    جایزه آلن هارداکر در سال ۲۰۰۷
    بهترین فوتبالیست آفریقا در سال ۲۰۰۶ و ۲۰۰۹
    بهترین بازیکن سال چلسی در سال ۲۰۰۷
    بهترین ورزشکار سال GQ در سال ۲۰۱۲
    پای طلایی در سال ۲۰۱۳
    کفش طلای لیگ برتر انگلیس (دو بار)
    بهترین بازیکن سال ترکیه در سال ۲۰۱۳

دیدگاه خود را بنویسید