اسنوکر یک ورزش است که بر روی یک میز با پوشش پارچهای سبز بازی میشود، با چهار سوراخ در هر گوشه و دو سوراخ در وسط طول دو طرف میز. اسنوکر به طور عمومی بهعنوان ورزش اختراع شده در هند توسط افسران ارتش بریتانیا شناخته میشود و در بسیاری از کشورهای انگلیسیزبان و کشورهای قومگرایانه پرطرفدار است. در این مقاله ما به آموزش قدمبهقدم اسنوکر و روشهای پیشبینی صحیح در آن میپردازیم. با مجله بت فوروارد همراه شوید.
تاریخچه مختصر اسنوکر
اسنوکر نخستینبار در قرن نوزدهم زمانی به وجود آمد که تغییراتی در قوانین بیلیارد ایجاد شد. برخلاف بیلیارد که تنها از توپهای قرمز استفاده میشد، اسنوکر توپهای رنگی را نیز علاوه بر توپهای قرمز معرفی کرد. «نویل چمبرلین» با تعیین قوانین قطعی در سال ۱۸۸۴ این ورزش را به وجود آورد.
در طی گذر زمان، اسنوکر در انگلستان محبوب شد و منجر به تشکیل انجمنهای مختلفی گردید که به این ورزش اختصاص داشتند. اولین مسابقه قهرمانی جهانی اسنوکر در سال ۱۹۲۷ برگزار شد که توسط «جو دیویس» سازماندهی شد و او پیش از بازنشستگی در سال ۱۹۴۶ قهرمانی جهانی را از آن خود کرد. در یک تحول مهم در سال ۱۹۶۹، «دیوید آتنبورو» مسابقه اسنوکر پات بلک را برگزار کرد که شامل توپهای چندرنگ و میز سبز بود. هدف این نمایش نشاندادن قابلیتهای تلویزیونرنگی بود. قهرمانی جهانی اسنوکر برای نخستینبار در سال ۱۹۷۸ در تلویزیون پخش شد که نشاندهنده یک مرحلهٔ مهم در تاریخ پخش این ورزش بود.
گسترش اسنوکر در جهان
اسنوکر یک ورزش پرطرفدار است که تقریباً در هر گوشۀ جهان افراد مشغول به انجام این ورزش لذتبخش هستند. اگرچه اسنوکر در دوران استعمار بریتانیا در هند به وجود آمد، اما بهسرعت در سراسر جهانگسترش یافت و توجه علاقهمندان از کشورهای مختلف را جلب کرد. امروزه، بسیاری از کشورها فدراسیونهای اسنوکر خود را برای حفظ بازی منصفانه در این ورزش تشکیل دادهاند.
انگلستان، کانادا، ولز، استرالیا، هند، ایرلند، اسکاتلند و چین از جمله کشورهایی هستند که در آنها اسنوکر به میزان قابلتوجهی محبوبیت دارد. این کشورها با شور و اشتیاق این بازی را پذیرفتهاند و به جذابیت و رقابتپذیری جهانی اسنوکر کمک کردهاند.
تجهیزات مورد نیاز اسنوکر
برای بازی اسنوکر، یک اتاق بسته با میز اسنوکر واقع در وسط نیازمند هستیم. میز باید از بالا بهخوبی روشنایی داشته باشد، بهتر است تمامی نورهای دیگر تا پایان مسابقه خاموش باقی بمانند. این تنظیمات، محیطی مناسب برای بازی را تضمین میکند.
بازی اسنوکر نیازمند تفکر استراتژیک سریع و اجرای دقیق حین ضربات است تا با حداقل تلاش امتیازها را به حداکثر برسانید؛ بنابراین، مهم است که هر گونه صدای خارجی یا تصادفی در اتاق حذف شود تا بازیکنان با محیطی مساعد و تمرکز بهتر، بهترین عملکرد خود را ارائه دهند.
ازآنجاییکه اسنوکر یک ورزش با چوب بیلیارد است، تمام تجهیزات مورداستفاده در این بازی باید به استانداردهای تعیین شده توسط کمیته المپیک بینالمللی پایبند باشند. تجهیزات باید محکم و راحت باشند تا به بهبود عملکرد بازیکنان کمک کنند. در این بخش، درباره تجهیزات مورداستفاده در این ورزش صحبت خواهیم کرد.
میز
ابعاد سطح بازی باید ۳۳۵٫۲۸ در ۱۵۲٫۴ سانتیمتر باشد. میز دارای شش چاله است؛ یکی در هر گوشه و دو تای دیگر در مرکز طولهای میز.
پارچه
پارچه میز از پشم ساخته شده و دارای پوستهای جهتدار با نقطهٔ سیاه برای توپ سفید میباشد. جهت پوسته بر توپ بیلیارد تأثیر میگذارد؛ زیرا بهشدت به جهت ضربهٔ توپ وابسته است.
توپها
کلیه توپهای مورداستفاده بر روی میز ۲۲ عدد هستند؛ شامل ۱۵ توپ قرمز، ۶ توپ رنگی و ۱ توپ سفید. اندازه هر توپ ۵۲.۵ میلیمتر است. ارزش امتیازی توپهای رنگی به شرح زیر است:
توپ زرد: ۲ امتیاز
-توپ سبز: ۳ امتیاز
-توپ قهوهای: ۴ امتیاز
توپ آبی: ۵ امتیاز
توپ صورتی: ۶ امتیاز
توپ سیاه: ۷ امتیاز
چوب بیلیارد
چوب بیلیارد معمولاً از چوب یا فایبرگلاس تهیه میشود و نوک آن با پوسته چرمی و مخروطی شکل میباشد. بازیکنان از چوب برای ضربهزدن به توپ سفید و امتیازگیری استفاده میکنند.
مثلث
مثلث، همچنین بهعنوان راک نیز شناخته میشود، برای جمعآوری و ترتیبدادن توپهای قرمز برای شروع یک فریم استفاده میشود.
نیم قسمت
نیم قسمت ترکیبی از چوب و میز است و زمانی استفاده میشود که توپ به گونهای قرار گرفته است که باید از تمام طول میز برای ضربهزدن به آن استفاده شود.
استراحت
استراحت یک چوب با سری به شکل حرف X است و زمانی استفاده میشود که توپ بیلیارد خارج از دسترس بازیکن باشد.
نشانگر توپ
نشانگر توپ یک فاصله به شکل حرف D است که توسط داور برای علامتگذاری موقعیت یک توپ روی میز استفاده میشود.
چگونه اسنوکر بازی کنیم؟
زدن توپهای قرمز
هدف اصلی این ورزش، زدن توپهای هدف به ترتیب صحیح است. در ابتدای فریم، توپها ترتیببندی میشوند و بازیکنان بهنوبت به ضربهزدن به توپ سفید میپردازند. هدف اصلی زدن یکی از توپهای قرمز در یکی از چالهها برای کسب امتیاز است. اگر زدن توپ به نظر ناممکن بیاید، بازیکن باید ضربهای بزند که خطا نداشته باشد. پس از زدن یک توپ قرمز، بازیکن باید یکی از شش توپ رنگی را زده و نباید از توپهای قرمز استفاده کند.
پس از آن، بازیکن باید یک توپ رنگی دیگر را زده، سپس یک توپ قرمز دیگر و به همین ترتیب ادامه میدهد. این فرآیند تا زمانی ادامه دارد که بازیکن نتواند توپ موردنظر را داخل چاله بزند و این عامل باعث میشود حریف برای نوبت خود وارد بازی شود. اگر تمام توپهای رنگی داخل زده شوند؛ اما تعدادی از توپهای قرمز روی میز باقیمانده باشند، توپهای رنگی مجدداً در موقعیتهای اولیه خود قرار میگیرند.
زدن توپهای رنگی
مسابقه تا زمانی ادامه دارد که تمام توپهای قرمز داخل چاله زده شوند و تنها شش توپ رنگی روی میز باقی بماند. در این مرحله، باید توپهای رنگی را به ترتیب صعودی ارزش امتیازی آنها به داخل چالهها زده شوند و باید از توپ زرد شروع کنید که دو امتیاز دارد و با توپ سبز ادامه داده (سه امتیاز)، توپ قهوهای (چهار امتیاز)، توپ آبی (پنج امتیاز)، توپ صورتی (شش امتیاز) و در آخر توپ سیاه که هفت امتیاز دارد به کار خود پایان دهید.
برنده یک فریم اسنوکر
زمانی که توپ آخر داخل زده شود، بازیکنی که امتیاز بالاتری دارد بهعنوان برنده اعلام میشود. درصورتیکه امتیاز هر دو بازیکن برابر باشد و همه توپها داخل زده شده باشند، توپ سیاه در موقعیت اولیه خود قرار میگیرد تا بهعنوان تعیینکننده در مورد برابری امتیازی عمل کند. همچنین یک گزینه برای بازیکن وجود دارد تا هنگام نوبت خود، اگر باور داشته باشد که امتیازهای باقیمانده روی میز کافی نیستند تا امتیاز خود را از حریف بیشتر کند، فریم را تسلیم کند. در اسنوکر حرفهای، این اعتراف به تسلیم یک شرایط عادی است.
امتیازدهی
بازیکنان میتوانند اگر حریفشان مرتکب خطایی شده باشد امتیازاتی را به دست بیاورند. خطاها میتوانند به دلیلهای مختلفی رخ دهند، مانند:
- عدم ضربه صحیح به توپ (بهعنوانمثال زدن توپهای رنگی هنگامی که باید به یک توپ قرمز ضربه بزنند).
- توپ سفید را بهاشتباه داخل یکی از چالهها بزنند.
- توپ سفید بهگونهای قرار گرفته باشد که ضربهزدن به توپهای قرمز و رنگی ممکن نباشد.
امتیازات کسبشده از خطاها از حداقل چهار امتیاز تا حداکثر هفت امتیاز هستند؛ اما در صورت درگیری توپ سیاه، متفاوت است.
مجموعه امتیازات پیاپی یک بازیکن (به استثنای خطاها) در یک فریم از میز به عنوان «بریک» شناخته میشود. به عنوان مثال، بازیکنی که بریک ۱۵ را به دست میآورد میتواند یک توپ قرمز را زده، سپس یک توپ سیاه و ادامه داده سپس با یک توپ قرمز دیگر و یک توپ صورتی، قبل از اینکه توپ قرمز بعدی را از دست بدهد ادامه دهد. بیشترین بریک در اسنوکر با زدن تمام توپهای قرمز با توپهای سیاه و سپس داخل زدن همه توپهای رنگی به دست میآید که مجموعاً ۱۴۷ امتیاز به بازیکن اعطا میشود.
قوانین اسنوکر
اتحادیه جهانی بیلیارد حرفهای و اسنوکر (WPBSA) قوانین و دستورالعملهای بازی اسنوکر را وزن میکند که در تمامی مسابقات از آن پیروی میشود. در ادامه تعدادی از قوانین اساسی که برای مبتدیها مهم است آورده شده است.
- اگر یک توپ به طور قانونی داخل زده شود، بازیکن (ضربهزننده) حق ادامه بازی را تا زمانی که نتواند به طور قانونی یک توپ را داخل بزند، حفظ میکند.
- تا زمانی که توپهای قرمز روی میز باقی باشند، هدف توپ سفید در ابتدا همواره یک توپ قرمز است.
- هر توپ قرمزی که به طور قانونی داخل زده شود، بهعنوان توپی که داخل زده شده است در نظر گرفته میشود و ضربهزننده نیازی به مشخصکردن هر توپ قرمز خاص، چالهها یا جزئیات ندارد.
- هنگامی که هدف ضربهزننده یک توپ قرمز است، وی باید ابتدا با توپ سفید یک تماس با یک توپ قرمز برقرار کند. عدم رعایت این موضوع باعث خطا میشود.
- پس از داخل زدن یک توپ قرمز، هدف ضربهزننده به یک توپ رنگی تبدیل میشود. تا زمانی که توپهای قرمز روی میز باقیماندهاند، ضربهزننده باید بین داخل زدن توپهای قرمز و رنگیها ترتیب را رعایت کند. هنگام هدفگرفتن یک توپ رنگی درحالیکه توپهای قرمز هنوز روی میز باقیماندهاند، ضربهزننده باید ابتدا تعیین کند که کدام توپ رنگی هدف اوست و سپس مطمئن شود که تماس اولیه توپ سفید با آن توپ رنگی خاص باشد. عدم رعایت این نکته نیز بهعنوان خطا در نظر گرفته میشود.
- اگر ضربهزننده باید یک توپ قرمز را پات بزند و بهجای آن یک توپ رنگی را پات بزند، بهعنوان خطا در نظر گرفته میشود.
- اگر ضربهزننده باید یک توپ رنگی را پات بزند و بهجای آن یک توپ قرمز را پات بزند، بهعنوان خطا در نظر گرفته میشود.
- ضربههای پرشی در اسنوکر بینالمللی مجاز نیست. اگر ضربهزننده به هر نحو، عمداً باعث پرش توپ سفید بشود، بهعنوان خطا در نظر گرفته میشود.
- تا زمانی که توپهای قرمز روی میز باقیماندهاند، هر توپ رنگی که پات زده شود باید مجدداً در موقعیت اولیهاش قرار بگیرد. اگر ضربهزننده درحالیکه توپ به طور اشتباه نشانهگذاری شده است، بازی کند، این ضربه بهعنوان خطا در نظر گرفته میشود.
- وقتی دیگر توپ قرمزی روی میز باقی نمانده باشد، توپهای رنگی به ترتیب عددی (۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۷) هدف ضربهزننده هستند. این توپهای داخل زده شده مجدداً در موقعیت اولیهشان قرار نمیگیرند.
نکات مهم در اسنوکر
قبل از شروع بازی اسنوکر، برای بازیکنان حائز اهمیت است که به نکات زیر توجه کنند:
تمرین منظم
عادت کنید هر روز بازی کنید. حداقل یک روز در هفته را به تمرینها و جلسات آموزشی اسنوکر اختصاص دهید.
بازی با بازیکنان ماهر
خود را چالش به چالش بکشید و با بازیکنان باتجربه و ماهرتر بازی کنید. در مسابقات مختلف شرکت کنید تا با بازیکنان مختلف روبرو شوید. هر چه حریفان بهتر باشند، فرصت پیشرفت بیشتری برای شما فراهم میشود.
بررسی شکستها بهعنوان فرصتی برای یادگیری
در مسیر پیشرفت مهارتهای اسنوکر، انتظار داشته باشید که با چالشها و ناکامیهای زیادی مواجه شوید. هر شکست و مشکل به پیشرفت شما بهعنوان یک بازیکن کمک میکند. در این مدت، این تجارب شما را مقاومتر و ماهرتر میکند.
بهبود مهارتهای پات زدن از فاصله دور
به تمرینهای مختلف پات زدن از فاصله دور بپردازید تا دقت خود را افزایش دهید. تمرین کنید که تعداد بیشتری از توپها را پشتسرهم پات بزنید تا مهارتهای ضربه از دور خود را نیز تقویت کنید.
فرایند بازی بهموقع
قدرت قراردادن توپ سفید برای ضربه بعدی بهمرورزمان کسب خواهد شد. هر چه بیشتر بازی کنید، بهتر در موقعیتگرایی توپ سفید مهارت کسب خواهید کرد.
پاککردن همه توپهای رنگی
معمولاً عادت کنید که تمام توپهای رنگی را از میز پاک کنید. در مسابقات، ممکن است مواقعی پیش بیاید که باید تمام میز را پاک کنید تا فریم را با پیروزی پشت سر بگذارید.
تمرین ضربه به شکل T
یک روش تمرینی مؤثر، تمرین ضربه به شکل T است که در آن توپهای قرمز را بهصورت شکل T مرتب میکنید و تلاش میکنید هر توپ را حداقل چهار بار بدون اشتباه پات کنید. این تمرین سطح تمرکز شما را بهبود میبخشد. اگر پس موفقیت در سه بار اول، در تلاش چهارم اشتباه کنید، باید دوباره شروع کنید بنابراین بهسختی این تمرین اضافه میشود.
قبل از مسابقه آرامش داشته باشید
قبل از مسابقه، حدود ده دقیقه را صرف آمادهسازی روی میز کنید. این وقفه این امکان را به شما میدهد که با سطح بازی حریف خود آشنا شوید. از این زمان برای تمرکز و جمعآوری افکار خود استفاده کنید.
حفظ تناسباندام
تمرکز بر حفظ تناسباندامتان به طور پیوسته، به افزایش انگیزه و اعتمادبهنفس شما در بازی اسنوکر کمک میکند.
برترین رقابتهای جهانی اسنوکر
برخی از مسابقات محبوب این ورزش عبارتاند از:
– مسابقات جهانی اسنوکر
– بازیهای آسیایی
– مسابقات بتفرد اسنوکر جهانی
– لیگ اسنوکر چمپیونشیپ
– مسابقات اپن چمپیونشیپ
– مسابقات مسترز ریگا
– مسابقات اپن هند
– مسترز شانگهای
– مسابقات اروپا
– اپن انگلستان
مختصری از برخی از قهرمانان اسنوکر
جو دیویس
نماینده انگلستان در این ورزش، در تاریخ ۱۵ آوریل ۱۹۰۱ به دنیا آمد. او در سال ۱۹۱۹ وارد این ورزش شد و تا سال ۱۹۶۴ به طور فعال در آن فعالیت داشت. با داشتن بریک ۱۴۷ و تعداد ۶۸۷ بریک صد امتیازی، او مهارتهای استثنایی خود را در میز بازی نشان داد. در طول مسیر خود، جو دیویس در ۲۲ تورنمنت اصلی به پیروزی دستیافت. به طور قابلتوجهی، او از سال ۱۹۲۷ تا ۱۹۴۶ در قهرمانی جهان شرکت کرد و در طول آن دوره موفق شد ۱۵ قهرمانی مهم را به دست آورد. متأسفانه، جو دیویس در تاریخ ۱۰ ژوئیه ۱۹۷۸ در سن ۷۷ سالگی فوت کرد؛ اما اثری که در دنیای ورزش اسنوکر بهجای گذاشت به یادگار بازیکنان و طرفداران این ورزش باقی خواهد ماند.
فرد دیویس
بازیکن دیگری از کشور انگلستان، در تاریخ ۱۴ اوت ۱۹۱۳ به دنیا آمد. او در سال ۱۹۲۹ به این ورزش روی آورد و تا سال ۱۹۹۳ به طور فعال در آن فعالیت داشت. فرد به بریک ۱۴۰ دستیافت و ۲۴ بار نیز بریک صد امتیازی را ثبت کرد. او در طول مسیر حرفهای خود، در ۱۰ تورنمنت اصلی به پیروزی دست رسید و در مسابقات قهرمانی جهان بهعنوان شرکتکننده فعال، سه بار به پیروزی رسید. اراده و مهارت فرد دیویس به طور قابلتوجهی به موفقیتهای او در میز اسنوکر کمک کرد. او در تاریخ ۱۶ آوریل ۱۹۹۸، در سن ۸۴ سالگی فوت کرد.
رونی سالیوان
رونی سالیوان در تاریخ ۵ دسامبر ۱۹۷۵ به دنیا آمد و به یکی از شخصیتهای برجسته در این ورزش تبدیل شد. او در سال ۱۹۹۲ به اسنوکر راه یافت و تا به امروز بهعنوان یک شرکتکننده فعال باقیمانده است. او با داشتن سابقه بریک ۱۴۷ و تعداد ۸۲۴ بار بریک صد امتیازی، مهارت خود را در میز بازی به جهانیان ثابت کرده است. تا تاریخ ۱ اوت ۲۰۱۶، او رتبه جهانی ۱۰ را به دست آورده بود. در طول دوران حرفهای، سالیوان در چندین مسابقه قهرمانی جهان شرکت کرد و بااستعداد برجستهاش پنج بار در سالهای ۲۰۰۱، ۲۰۰۴، ۲۰۰۸، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ توانست قهرمان شود.
مارک سلبی
مارک سلبی در تاریخ ۱۹ ژوئن ۱۹۸۳ به دنیا آمد. او در سال ۱۹۹۹ وارد این ورزش شد و به هم اکنون نیز به فعالیت در آن ادامه میدهد. سلبی به بریک ۱۴۷ دستیافت و ۴۲۰ بار بریک صد امتیازی شگفتانگیز را ثبت کرد. تا تاریخ ۱ اوت ۲۰۱۶، سلبی رتبه جهانی ارزشمندی را از آن خودکرده بود. بامهارت و اصرار قابلتوجه خود، او در سالهای ۲۰۱۴، ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ سه بار در قهرمانی جهان به پیروزی رسید.
دینگ جونهوئی
نماینده چین در ورزش اسنوکر، در تاریخ ۱ آوریل ۱۹۸۷ به دنیا آمد. مسیر او در این ورزش از سال ۲۰۰۳ آغاز شد و او تا به امروز بهعنوان یک شرکتکننده مشتاق در اسنوکر باقیمانده است. قابلتوجه است که دینگ جونهوئی پیروزیهای قابلتوجهی در China Open و UK Championship در سال ۲۰۰۵ و Northern Ireland Trophy در سال ۲۰۰۶ به دست آورد. او دوباره در China Open در سال ۲۰۱۴ موفق به پیروزی شد. او علاوه بر ثبت بریک ۱۴۷، ۴۱۷ بار نیز بریک صد امتیازی چشمگیر را ثبت کرده است. تا تاریخ ۱ اوت ۲۰۱۶، رتبه جهانی او ۹ بوده است. علاوه بر این، او پنج مدال طلایی از بازیهای آسیایی به دست آورده و استعداد برجستهاش را در میز اسنوکر به نمایش گذاشته است.
ریان اِوَنز
ریان اِوَنز در تاریخ ۲۵ اکتبر ۱۹۸۵ به دنیا آمد. او انگلستان را در این ورزش نمایندگی میکند. او در سال ۲۰۱۰ وارد این ورزش شد و به فعالیت در آن ادامه میدهد. بالاترین بریک او تاکنون ۱۴۰ و تعداد بریکهای صد امتیازی او ۲ میباشد. در بازه زمانی بین سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۴، او ده بار قهرمانی مسابقات اسنوکر زنان WLBSA را به دست آورد. او همچنین در تور اصلی اسنوکر حرفهای شرکت کرد، اما متأسفانه هیچ مسابقهای را نتوانست برنده شود. در سال ۲۰۱۳، او در مسابقه ووکسی کلاسیک توانست به فینال یک مسابقه اسنوکر راه یابد.
الیسون فیشر
الیسون فیشر در تاریخ ۲۴ فوریه ۱۹۶۸ به دنیا آمد. او نیز نماینده انگلستان در این ورزش میباشد. او در سال ۱۹۹۱ وارد این ورزش شد و به فعالیت در آن ادامه میدهد. بالاترین بریک او تاکنون ۱۳۳ و تعداد بریکهای صد امتیازی او ۱۱ میباشد. او از سن هفتسالگی در اسنوکر شرکت میکند و در سن هفدهسالگی عنوان اولین قهرمانی خود را به دست آورد. در حال حاضر، او برنده ۸۰ عنوان ملی و ۱۱ عنوان جهانی است. در سال ۲۰۰۹، نام او در کاخ مشاوران امریکا بهعنوان عضو سالن مشاوران بیلیارد، ثبت شد.
اُن یی نگ
اُن یی نگ در تاریخ ۱۷ نوامبر ۱۹۹۰ به دنیا آمد. او هنگکنگ را در این ورزش نمایندگی میکند. ینگ مدال طلایی را در بازیهای آسیایی گوانگژو ۲۰۱۰ در رده تیمها و مدال برنز در رده تکنفره به دست آورد. او همچنین قهرمانی مسابقات اسنوکر IBSF را در سال ۲۰۰۹ به دست آورد. در سال ۲۰۱۵، با شکستدادن اما بانی و برندهشدن مقابل ویدیا پیلای، قهرمان اسنوکر بانوان جهان شد. در همان سال توانست رده ۶ جهانی را به دست بیاورد.
کارن کُر
کارن کُر در تاریخ ۱۰ نوامبر ۱۹۶۹ به دنیا آمد. کارن در ایرلند متولد شده است. او در سال ۱۹۹۰ وارد این ورزش شد و به فعالیت در آن ادامه میدهد. در سال ۲۰۱۲، وی وارد تالار افتخار مشاوران کنگره بیلیارد آمریکا شد. او سه بار پیاپی قهرمانی مسابقات بینالمللی Uncasville را در سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ به دست آورد. کُر از سن چهاردهسالگی در اسنوکر شروع به بازی کرد و در سن پانزدهسالگی در اولین مسابقهاش شرکت کرد. او در سن بیست ویک سالگی قهرمانی جهانی اسنوکر بانوان را به دست آورد و در سالهای ۱۹۹۱، ۱۹۹۵ و ۱۹۹۶ به قهرمانیهای خود در اسنوکر ادامه داد.
آموزش پیشبینی در بازی اسنوکر
اسنوکر یک ورزش جذاب است که در سراسر جهان شهرت فراوانی به دست آورده است. اسنوکر تنها یک ورزش برای بازیکردن نیست؛ بلکه یک ورزش هیجانانگیز برای پیشبینی نیز محسوب میشود. اگر در دنیای پیشبینی در اسنوکر مبتدی هستید، در ادامه این مقاله جامع به شما کمک خواهد کرد تا اصول اساسی را درک کنید، استراتژی پیشبینی قوی ایجاد کرده و تصمیمات آگاهانهتری بگیرید.
توسعه استراتژی پیشبینی اسنوکر
داشتن یک استراتژی پیشبینی بادقت از اهمیت بالایی برخوردار است که به شما در پیشبینی موفق در اسنوکر کمک میکند. در ادامه چند نکته برای افزایش شانس شما در پیشبینی موفق در اسنوکر را شرح میدهیم.
تحقیق درباره بازیکنان
قبل از هرگونه پیشبینی، تحقیقات دقیقی درباره بازیکنان انجام دهید. از فرم آنها، عملکرد گذشته، رکورد بازیهای رودررو و نحوه بازی آنها در محیطهای مختلف آگاه شوید.
تحلیل ضرایب پیشبینی
فهم ضرایب پیشبینی برای هر فرد پیشبینیکننده حائز اهمیت است. ضرایب نمایانگر احتمال وقوع یک رویداد هستند. هر چه ضرایب بالاتر باشد، احتمال وقوع رویداد کمتر است. ضرایب را بین چندین پلتفرم پیشبینی مختلف مقایسه کنید تا بهترین ضریب را برای پیشبینی خود پیدا کنید.
تعیین بودجه
مانند هر نوع ورزشی، تعیین بودجه برای پیشبینی در اسنوکر بسیار حائز اهمیت است. هرگز بیش از آنچه میتوانید از دست بدهید پیشبینی نکنید و از پیشبینیهای احساسی برای جبران زیانها اجتناب کنید.
با شرطهای کوچک شروع کنید
اگر فردی مبتدی در زمینه پیشبینی در اسنوکر هستید، با مبالغ کم شروع کنید تا تجربه و اعتمادبهنفس بیشتری در تواناییهای پیشبینی خود به دست آورید.
درنظرگرفتن پیشبینی زنده
پیشبینی زنده به شما اجازه میدهد که در طول مسابقه اسنوکر اقدام به پیشبینی کنید. استفاده از این روش این امکان را به شما میدهد که بازی را تماشا کرده و بر اساس رویدادهای در حال وقوع در بازی، پیشبینی خود را انجام دهید.
انواع پیشبینیها در اسنوکر
در پیشبینی اسنوکر چندین نوع آپشن وجود دارد. برخی از گزینههای معمول عبارتاند از برنده مسابقه، برنده فریم، تعداد کل فریمها، بالاترین بریک و شرطبندی هندیکپ که در ادامه توضیح کاملی در مورد هر یک از این گزینهها داده میشود.
برنده مسابقه
در هر ورزشی که اقدام به پیشبینی میکنید، گزینهی برنده مسابقه یا رقابت وجود خواهد داشت. این گزینه در اسنوکر نیز تفاوتی ندارد و این امر بهعنوان محبوبترین گزینه پیشبینی در این ورزش شناخته میشود. شما فقط بر روی برنده مسابقه پیشبینی میکنید و هر کس که به امتیاز کافی برای برد در یک فریم برسد، برنده مسابقه خواهد بود.
تعداد کل فریمها
در اینجا شما میتوانید تعداد کل فریمها در یک مسابقه را پیشبینی کنید؛ این آپشن همان گزینه اور و آندر ساده میباشد. شما فقط باید بگویید آیا فکر میکنید تعداد فریمها بیشتر یا کمتر از یک مقدار تعیینشده خواهد بود.
تعداد فریمها در مسابقه
در این روش شما تعداد فریمها در مسابقه را پیشبینی میکنید، شما میتوانید بر روی تعداد دقیق فریمها یا گروهی از فریمها پیشبینی خود را انجام دهید.
برنده فریم
در اینجا شما برندهٔ یک فریم انفرادی را پیشبینی میکنید، در بازیهای زنده اغلب به آن بهعنوان برنده فریم بعدی اشاره میشود.
هندیکپ
در این روش، یکی از بازیکنان با یک امتیاز ابتدایی و دیگری با یک امتیاز منفی توافق شده با پلتفرم پیشبینی بازی را شروع میکند. این گزینه برای تعادل بخشیدن به مسابقات یکطرفه بین بازیکنانی که اغلب بهتر از حریف خود هستند مورداستفاده قرار میگیرد. بهعنوانمثال، اگر یکی از بازیکنان -۱٫۵ فریم و دیگری + ۱٫۵ فریم باشد، درصورتیکه شما بر روی بازیکن -۱٫۵ پیشبینی خود را ثبت کنید، او باید با اختلاف دو فریم برنده شود تا پیشبینی شما برنده شود.
نتیجهٔ صحیح مسابقه
در این پیشبینی، شما نتیجهٔ دقیق مسابقه در پایان را پیشبینی میکنید. این پیشبینی فقط در صورتی برنده میشود که شما آن را به طور دقیق تشخیص دهید.
تعداد فریمها فرد/زوج
این روش به این صورتی باشد که شما باید پیشبینی کنید تعداد دقیق فریمها زوج خواهد بود یا فرد. بهعنوانمثال، هفت فریم فرد و ده فریم زوج خواهد بود.
برنده فریم اول
در این روش بر روی این که کدام بازیکن اولین فریم مسابقه را برنده میشود پیشبینی خود را انجام میدهید.
بالاترین بریک در مسابقه
در این پیشبینی شما باید تعیین کنید کدام بازیکن بالاترین امتیاز را در یک بریک از مسابقه اسنوکر خواهد داشت.
رقابت تا فریمها
در این روش از پیشبینی اسنوکر شما بر روی این که کدام بازیکن تا تعداد مشخصی از فریمها میرسد پیشبینی میکنید. بهعنوانمثال بر روی کدام این که بازیکن اول به تعداد هفت فریم میرسد یا خیر پیشبینی خود را انجام میدهید.
برندهٔ کل تورنمنت
در این روش شما برنده کل یک تورنمنت از بازی اسنوکر را پیشبینی خواهید کرد. این پیشبینی دارای ضرایب بالا و هیجانانگیز برای افراد میباشد.
نتیجهگیری
بازی اسنوکر میتواند تجربهای هیجانانگیز و سودمند باشد اگر با دانش و استراتژی مناسب به آن نگریسته شود. به یاد داشته باشید که تحقیق درباره بازیکنان، تحلیل ضرایب پیشبینی و تعیین بودجه از اهمیت ویژهای برخوردار است. پیشبینی با مسئولیت و شروع با مبالغ کوچک میتواند تجربهای مثبت از بازیهای اسنوکر را برای شما به ارمغان بیاورد. حال که شما دانش جامعی از بازیهای اسنوکر دارید، آمادهاید که در دنیای هیجانانگیز پیشبینی اسنوکر غرق شوید.