شرطبندی صرفاً چرخاندن چرخهای اسلات یا ورقبازی نیست؛ بلکه دیدگاهی است که ارزشها و باورهای متنوع جوامع سراسر جهان را بازتاب میدهد.با گذر از فرهنگهای مختلف، طیف گستردهای از نگرشها نسبت به شرطبندی را کشف میکنیم. از کازینوهای نئونی لاسوگاس تا معابد آرام آسیا، هر فرهنگی دیدگاه منحصر به فرد خود را به این موضوع میآورد. در نهایت، شرطبندی صرفاً یک بازی نیست؛ بلکه تعامل تاریخ، سنت، دین و حکومت است که دیدگاههای ما را درباره این سرگرمی همهگیر انسانی شکل میدهد. در این مقاله در مجله بت فوروارد، کمی درباره نحوه درک و برخورد فرهنگهای مختلف شرطبندی را بررسی می کنیم.
دیدگاه آمریکای شمالی درباره شرطبندی
در آمریکای شمالی، شرطبندی جایگاهی مختلفی دارد که ریشه در سنتهای بومی و فرهنگ سرگرمی مدرن دارد، این موضوع در هر دو منطقه ایالات متحده و کانادا صدق میکند. در میان قبایل بومی آمریکایی، بازیهای سنتی صرفاً تفریح نبودند بلکه اجزای ضروری مراسم مذهبی و اجتماعی نیز محسوب میشدند. بازیهایی مانند لاکراس و تاس اهمیت نمادین داشتند و ارزشها و باورهای قبیلهای را منعکس میکردند.
با ورود مهاجران اروپایی، شرطبندی در آمریکای شمالی تحولات چشمگیری را تجربه کرد. مهاجران اروپایی بازیهای کارتی، بختآزمایی و سایر شکل های شرطبندی را معرفی کردند که دید اولیه شرطبندی در این قاره را شکل داد.
با این حال، نگرشها نسبت به شرطبندی در جامعه های استعماری مختلف بسیار متفاوت بود. در حالی که مهاجران پیوریتن در نیوانگلند شرطبندی را به لحاظ اخلاقی مذموم میدانستند، سایر بخشها مانند ویرجینیا و لوئیزیانا از شرطبندی به عنوان یک شکل سرگرمی و تولید درآمد استقبال کردند.
قرن نوزدهم شاهد گسترش موسسات شرطبندی در سراسر آمریکای شمالی، به ویژه در شهرهای مرزی غربی بودیم. سالنهای کنسرت و قایقهای رودخانهای همگام با شرطبندی شدند و بازیهایی مانند پوکر، فارو و بلکجک را به مشتریان ارائه میدادند.
متأسفانه، شور و هیجان اخلاقی جنبشها و مبارزات ضد شرطبندی منجر به دورههای ممنوعیت و سرکوب فعالیتهای شرطبندی شد.
با وجود این چالشها، شرطبندی همچنان در آمریکای شمالی رونق داشت و به قانونی شدن کازینوهای تجاری در نوادا در دهه ۱۹۳۰ منجر شد. ظهور لاس وگاس، پیروزیهای بازی نوادا، آن را به پایتخت شرطبندی جهان تبدیل کرد و درک از شرطبندی را تغییر داد و آن را به یک شکل اصلی سرگرمی تبدیل کرد.
امروزه، کازینوها در سراسر آمریکای شمالی، از مراکز تفریحی مجلل لاس وگاس استریپ تا امکانات بازی قبیلهای در مکان های بومی آمریکایی، پراکنده شده است.
سیاستهای دولتی در شرطبندی در آمریکای شمالی در مکان های مختلف به طور قابل توجهی متفاوت است. در حالی که برخی ایالتها از شرطبندی به عنوان ابزاری برای تولید درآمد و ترویج گردشگری استقبال کردهاند، برخی دیگر مقررات سختگیرانه یا ممنوعیتهای کامل را برای برخی از اشکال شرطبندی حفظ میکنند.
بحث درباره شرطبندی آنلاین همچنان در حال تکامل است و برخی ایالتها فعالیت کازینو آنلاین و شرط بندی ورزشی را قانونی اعلام میکنند، در حالی که برخی دیگر همچنان سرسختانه مخالف هستند.
دیدگاه کشورهای اروپایی درباره شرطبندی
اروپا دارای تاریخچه غنی در زمینه شرطبندی است که به تمدنهای باستانی مانند یونان و روم بازمیگردد. در رم باستان، شرطبندی نه تنها نوعی سرگرمی بود بلکه وسیلهای برای فالگیری نیز محسوب میشد و کشیشان نتایج پرتاب تاس را به عنوان فال از جانب خدایان تفسیر میکردند.
به طور مشابه، یونانیان باستان در طول جشنوارهها و جشنهای مذهبی در بازیهای مختلف شرکت میکردند.
در طول قرون وسطی، شرطبندی همچنان نقش برجستهای در جامعه اروپا داشت و بازیهایی مانند تاس، کارت و بختآزمایی توسط افراد از همه اقشار جامعه مورد استقبال قرار میگرفت. سپس ظهور مسیحیت باعث تغییر نگرشها نسبت به شرطبندی شد و مقامات مذهبی آن را بهعنوان یک فعالیت گناهآلود و غیر اخلاقی محکوم کردند.
با وجود این صحبتها، شرطبندی به ویژه در میان اشراف و طبقات حاکم در اروپا ادامه یافت. دربارهای پادشاهان اروپایی اغلب مراکز فعالیتهای شرطبندی بودند و بازیهایی مانند باکارات، رولت در میان خاندان های سلطنتی محبوب بود.
البته این فقط برای افراد سلطنتی نبود، بلکه طبقه متوسط رو به رشد نیز شرطبندی را پذیرفت که منجر به گسترش موسسات بازی و کازینو در سراسر قاره شد.
در عصر مدرن، شرطبندی در اروپا با یک چشمانداز نظارتی متنوع مشخص میشود، از جمله قانون شناسایی الکترونیکی اروپا. برخی کشورها مانند بریتانیا و اسپانیا قوانین شرطبندی خود را بروز کردهاند و به فعالیت کازینوهای تجاری، سایتهای شرطبندی آنلاین و امکانات شرط بندی ورزشی اجازه فعالت قانونی دادهاند.
سایر کشورها مانند آلمان و فرانسه انحصار دولتی بر شرطبندی را حفظ میکنند یا قوانین را برای محافظت از مصرفکنندگان به شدت تنظیم میکنند.
اعتقادات مذهبی همچنان بر نگرشها نسبت به شرطبندی در اروپا تأثیر میگذارند، به ویژه در کشورهای غالب کاتولیک که شرطبندی با سوءظن و نگرانی اخلاقی دیده میشود، اما در کشورهایی با سنت پروتستان مانند هلند و اسکاندیناوی، شرطبندی اغلب تحمل میشود یا حتی به عنوان یک شکل از سرگرمی و فعالیت اجتماعی پذیرفته میشود.
دیدگاه آمریکای جنوبی درباره شرطبندی
در آمریکای جنوبی، شرطبندی جایگاه منحصر به فردی دارد که از ترکیب سنتهای بومی، تأثیرات استعماری و چارچوبهای نظارتی مدرن شکل گرفته است. در میان فرهنگهای بومی، بازیهای شانسی اشکال رایجی از سرگرمی و پیوند اجتماعی بودند و بازیهایی مانند پاتولی و مونت توسط قبایل سراسر قاره مورد استقبال قرار میگرفت.
با ورود مهاجران اروپایی، شرطبندی در آمریکای جنوبی تحولات چشمگیری را تجربه کرد. مهاجران اروپایی بازیهای کارتی، تاس و بختآزمایی را معرفی کردند که به سرعت در میان مهاجران و جمعیتهای بومی محبوبیت یافت.
با این حال، مقامات اغلب با سوءظن به شرطبندی نگاه میکردند و آن را با انحراف اخلاقی و بینظمی اجتماعی مرتبط میدانستند.
با وجود این چالشها، شرطبندی در آمریکای جنوبی به ویژه در کشورهایی مانند آرژانتین، برزیل و اروگوئه همچنان رونق داشت. قرن بیستم شاهد ظهور کازینوهای لوکس در شهرهای بزرگ مانند بوینس آیرس و ریودوژانیرو بود که گردشگران و افراد ثروتمند را از سراسر جهان جذب میکرد.
متأسفانه، بیثباتی سیاسی و رکود اقتصادی در منطقه منجر به نوسانات در صنعت شرطبندی شده است.
سیاستهای شرطبندی در آمریکای جنوبی در کشورها بسیار متفاوت است. برخی کشورها مانند اروگوئه و شیلی قوانین شرطبندی خود را بروز کردهاند و به کازینوهای تجاری، پیستهای مسابقه و شرط بندی ورزشی اجازه فعالیت دادهاند. سایر کشورها مانند برزیل و ونزوئلا، مقررات سختگیرانهای را در مورد شرطبندی یا ممنوعیتهای کامل اعمال میکنند و به نگرانیهای مربوط به اعتیاد، جرم و آسیب اجتماعی استناد میکنند.
با وجود این، در کشورهایی با جمعیت بومی قابل توجه، بازیهای سنتی شانسی همچنان بخش جداییناپذیر از هویت فرهنگی و میراث است که در طول جشنوارهها و گردهماییهای اجتماعی جشن گرفته میشود.
شرطبندی در خاورمیانه
در خاورمیانه، شرطبندی به شکلی دیده می شود که تحت تاثیر آموزههای مذهبی و ارزشهای فرهنگی است. اسلام، دین غالب در منطقه، شرطبندی را به عنوان یک فعالیت گناه آلود که منجر به آسیب اجتماعی میشود، به طور قاطع محکوم میکند.
قرآن هرگونه شرطبندی را ممنوع کرده و آن را با مواد مخدر، بتپرستی و فالگیری برابر میداند. در نتیجه، مسلمانان در خاورمیانه عموماً از شرطبندی پرهیز میکنند و به آموزههای دین خود پایبند هستند و به دنبال اشکال جایگزین سرگرمی و تعامل اجتماعی میگردند.
ممنوعیت شدید شرطبندی در خاورمیانه محدود به آموزههای اسلامی نیست؛ بلکه در چارچوبهای قانونی و نظارتی بسیاری از کشورهای منطقه نیز تثبیت شده است. به عنوان مثال، در عربستان سعودی، شرطبندی مطابق با قوانین دینی به شدت ممنوع است و مجازاتهای شدیدی برای کسانی که درگیر فعالیتهای شرطبندی میشوند، اعمال میشود. به طور مشابه، در کشورهایی مانند ایران و کویت، قوانین سختگیرانهای برای جلوگیری از شرطبندی وجود دارد که نشاندهنده نگرشهای گستردهتر اجتماعی نسبت به این عمل است.
با این حال، با وجود ممنوعیتهای مذهبی و قانونی، شرطبندی زیرزمینی همچنان در برخی مناطق خاورمیانه که حاضرند برای هیجان قانون را زیر پا بگذارند، وجود دارد.
در شهرهایی مانند دبی و بیروت، کازینوهای غیرقانونی به صورت مخفیانه فعالیت میکنند و از مشتریانی از افراد محلی و گردشگران که به دنبال هیجان در بازیهای شانسی هستند، پذیرایی میکنند.
دیدگاه فرهنگی درباره شرطبندی در خاورمیانه بیشتر توسط ارزشهای سنتی شکل میگیرد. در بسیاری از بخش های خاورمیانه، تأکید بر خانواده، جامعه و صداقت اخلاقی است. شرطبندی اغلب به عنوان ضد این ارزشها دیده میشود و با انحراف اخلاقی و فساد اجتماعی مرتبط است.
در نتیجه، افرادی که به شرطبندی میپردازند ممکن است با طرد شدن از سوی خانواده و اعضای جامعه مواجه شوند.
علاوه بر این، نابرابریهای اقتصادی و اجتماعی رایج در خاورمیانه به نگرشهای متفاوت نسبت به شرطبندی کمک میکند. در حالی که برخی افراد ثروتمند ممکن است شرطبندی را به عنوان نوعی فراغت و سرگرمی ببینند، برای بسیاری دیگر، به ویژه کسانی که از طبقه درآمد پایین هستند، شرطبندی یک تلاش بسیار خطرناک است.
رویکرد آسیای شرقی نسبت به شرطبندی
در آسیای شرقی، شرطبندی دارای تاریخچه طولانی و پرحادثهای است که به هزاران سال پیش به تمدنهای باستانی مانند چین، هند و ژاپن بازمیگردد. در چین، شرطبندی سرگرمی محبوب در میان طبقات حاکم بود و بازیهایی مانند پائی گو، ماهجونگ و کنو توسط افراد رده بالای حکومتی مورد استقبال قرار میگرفت.
گسترش بودیسم و کنفوسیونیسم یک نقطه عطف مهم بود و باعث تغییر نگرشها نسبت به شرطبندی شد، با آموزههای دینی شرطبندی را به عنوان یک کار غیر اخلاقی محکوم میکردند.
با وجود این فعالیت ها، شرطبندی در آسیا به ویژه در میان مردم عادی همچنان رونق داشت. قرنهای نوزدهم و بیستم شاهد گسترش کازینوهای زیرزمینی در شهرهای بزرگ مانند شانگهای، ماکائو و مانیل بود که از مشتریان متنوعی از افراد پذیرایی میکردند.
اما همه چیز بدون مشکل نبود: ظهور رژیمهای اقتدارگرا و مبارزات ضد شرطبندی منجر به دورههای ممنوعیت و سرکوب فعالیتهای شرطبندی شد.
در عصر مدرن، شرطبندی در آسیا با دیدگاه نظارتی متنوع و پیچیده مشخص میشود. برخی کشورها مانند ماکائو و سنگاپور، از شرطبندی به عنوان وسیلهای برای ارتقاء گردشگری و توسعه اقتصادی استقبال کردهاند و به فعالیت مراکز تفریحی و کازینوهای جهانی اجازه دادهاند.
سایر کشورها مانند ژاپن و کره جنوبی، مقررات سختگیرانهای را در مورد شرطبندی اعمال میکنند یا برخی از فعالیت های شرطبندی را به طور کامل ممنوع میکنند و به نگرانیهای مربوط به اعتیاد، جرم و بینظمی اجتماعی استناد میکنند.
اعتقادات مذهبی همچنان بر نگرشها نسبت به شرطبندی در آسیا تأثیر میگذارند، به ویژه در کشورهایی با جمعیت قابل توجه بودایی یا اسلامی که شرطبندی به عنوان یک عمل غیر اخلاقی دیده میشود.
با وجود این، در کشورهایی با سنت غنی شرطبندی مانند چین و ژاپن، بازیهایی مانند ماهجونگ، پاچینکو و باکارات عمیقاً در شیوههای فرهنگی و آداب و رسوم اجتماعی نهادینه شدهاند و در طول جشنوارهها، عروسیها و سایر مناسبتهای مبارک جشن گرفته میشوند.
شرطبندی یک پدیده پیچیده است که توسط عوامل بیشماری فرهنگی، تاریخی و نظارتی شکل گرفته است. در حالی که برخی کشورها از شرطبندی به عنوان یک شکل از سرگرمی و توسعه اقتصادی استقبال میکنند، برخی دیگر مقررات سختگیرانه یا ممنوعیتهای کامل را حفظ میکنند که نشاندهنده نگرشهای متفاوت نسبت به ریسک، شانس و ارزشهای اجتماعی است.
در دنیای امروز که شرطبندی جهانی شده و جذابیت آن فراگیر شده است، درک عمیق از تفاوتهای فرهنگی کلید ایجاد گفتوگو و همکاری مؤثر در این حوزه است.