جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تاریخچه مسابقات جام ملت های اروپا

مسابقات قهرمانی جام ملت های اروپا یا یورو در سال ۱۹۶۰ آغاز شد. برای روشن شدن این موضوع، این جام اروپا نیست، بنابراین گیج نشوید. از نظر اهمیت و سطح برگزاری در کنار جام جهانی فوتبال قرار دارد. پس از جام جهانی فوتبال، این زمینه را برای تیم‌های ملی فراهم می کند تا خود را ثابت کنند و عنوانی معتبر را دریافت کنند. همچنین توسط افراد زیادی تماشا می‌شود زیرا پخش تلویزیونی به محبوبیت بیشتر آن کمک کرده است.

اولین تورنمنت قهرمانی اروپا تنها توسط چهار کشور از جمله فرانسه، اتحاد جماهیر شوروی، یوگسلاوی و چکسلواکی برگزار شد. همه این کشورها به جز فرانسه از زمان پایان جنگ سرد به چندین کشور کوچک تقسیم شده‌اند. این تعداد در سال ۱۹۸۰ به ۸ نفر افزایش یافت. از آن زمان تاکنون، تنها در دو نوبت تعداد تیم‌ها افزایش یافته است.

مسابقات یورو

تاریخچه مسابقات قهرمانی اروپا

مسابقات قهرمانی اروپا که به‌عنوان یورو نیز شناخته می‌شود در سال ۱۹۶۰ افتتاح شد و از آن زمان هر چهار سال یک بار برگزار می‌شود. ۱۶ تورنمنت از مسابقات قهرمانی اروپا تاکنون برگزار شده است که آخرین آن در سال ۲۰۲۰ برگزار شده است.

اگرچه مسابقات قهرمانی اروپا در سال ۱۹۶۰ معرفی شد، اما ایده اساسی ریشه در سال ۱۹۲۷ دارد. جامی که در این تورنمنت به تیم قهرمان داده می‌شود به عنوان آنری دلونه شناخته می‌شود. آیا می‌دانید چرا؟ پاسخ در داستان ایده اصلی آن پنهان است، بنابراین بیایید شروع کنیم.

در سال ۱۹۲۷، هانری دلونه، مدیر فدراسیون فوتبال فرانسه، ایده برگزاری مسابقات فوتبال پان اروپا را مطرح کرد. او در شکل دادن به ایده خود موفق بود و اولین دبیرکل یوفا شد. این یک واقعیت در مورد قهرمانی اروپا است زیرا هانری دلونی قبل از شروع رسمی اولین تورنمنت درگذشت و تنها به افتخار او این جام به نام مبتکر قهرمانی اروپا، هنری دلونی نامگذاری شد.

جام ویژه قهرمانی اروپا شامل یک پسر شعبده‌باز در پشت آن است درحالی‌که در قسمت جلوی آن دو عبارت نوشته شده است، قهرمان اروپا و کوپا هانری دلونی. در سال ۲۰۰۸ جام بازسازی شد تا ظاهر جدیدی به آن بدهد که می‌توانست با جام‌های مدرن یوفا رقابت کند. پس از مدل‌سازی مجدد، جام بزرگ‌تر و سنگین‌تر شد. جام از نقره استرلینگ ۱۸ پوند / ۸ کیلوگرم ساخته شده است. ارتفاع جام جدید ۶۴ سانتی‌متر (۲۴ اینچ) است. جام جدید تمامی نام کشورهای برنده را در پشت خود حک کرده است. همه این تغییرات زیبا این جام جدید را خاص‌تر کرده است.

دو کشور اروپایی توانسته‌اند به موفق‌ترین تیم‌های تاریخ مسابقات قهرمانی اروپا تبدیل شوند. نام آنها آلمان و اسپانیا است. اسپانیا تنها کشوری است که در سال ۲۰۱۲ از عنوان خود دفاع کرده است. در حالی که آلمان بیشترین بازی را انجام داده است (۵۳)، بیشترین گل (۷۵) و بیشترین دستاوردها (۲۸) را به ثبت رسانده است. از سوی دیگر فرانسه عنوان تنها کشوری را به دست آورد که در تمام مسابقات یک تورنمنت در سال ۱۹۸۴ پیروز شده است. در سال ۱۹۹۲ دانمارک عنوان کسب دو پیروزی در پنج بازی را به دست آورد.

همان‌طور که قبلاً به شما گفتیم، مسابقات قهرمانی یورو دومین تورنمنت پرطرف‌دار فوتبال در جهان پس از جام جهانی فوتبال است. تعداد تماشاگران مسابقات روزبه‌روز در حال افزایش است و در بین مخاطبان تلویزیونی بیشتر محبوبیت پیدا می‌کند. در سال ۲۰۱۶، دو میلیارد بیننده مسابقات را تماشا کردند که ۱۰۰ میلیون بیشتر از سال ۲۰۱۲ است. این افزایش تعداد بینندگان باورنکردنی است. این اعداد عمدتاً توسط محبوبیت و تماشاگران مسابقات افزایش یافته است.

یورو ۲۰۲۰

تاریخچه کشورهای میزبان و قهرمانان یورو

سال قهرمان میزبان
۱۹۶۰ اتحاد جماهیر شوروی فرانسه
۱۹۶۴ اسپانیا اسپانیا
۱۹۶۸ ایتالیا ایتالیا
۱۹۷۲ آلمان غربی بلژیک
۱۹۷۶ چک اسلواکی یوگسلاوی
۱۹۸۰ آلمان غربی ایتالیا
۱۹۸۴ فرانسه فرانسه
۱۹۸۸ هلند آلمان غربی
۱۹۹۲ دانمارک سوئد
۱۹۹۶ آلمان انگلیس
۲۰۰۰ فرانسه بلژیک و هلند
۲۰۰۴ یونان پرتغال
۲۰۰۸ اسپانیا اتریش و سوییس
۲۰۱۲ اسپانیا لهستان و اوکراین
۲۰۱۶ پرتغال فرانسه
۲۰۲۰ ایتالیا انگلیس، هلند، مجارستان، اسپانیا، آلمان، رومانی، ایتالیا، آذربایجان و دانمارک

مسابقات قهرمانی اروپا ۲۰۲۰ در تاریخ ثبت شد، زیرا ۹ کشور میزبان بودند. این مسابقات در یازده کشور مختلف و یازده استادیوم برگزار شد که کمتر از یک رویداد قابل توجه در تاریخ نیست.

یورو ۲۰۲۴

عناوین و کشورهای یورو

هیچ تورنمنتی نمی تواند توسط بیش از یک کشور برنده شود، اما عناوین از یک قانون پیروی نمی‌کنند. عناوین ساخته نشده‌اند که به هیچ کشوری داده شوند؛ زیرا کشورها با انجام برخی رکوردشکنی‌ها یا کارهای باورنکردنی این عنوان را برای خود ایجاد می‌کنند. در اینجا لیستی از کشورهایی است که تاکنون بیشترین عناوین را در مسابقات قهرمانی اروپا کسب کرده‌اند برای شما تهیه کرده‌ایم.

  1. آلمان با کسب سه عنوان در صدر این فهرست قرار دارد. این کشور به ۶ فینال راه یافته و در ۱۴ تورنمنت به میدان رفته است.
  2. اسپانیا با ۳ عنوان در رده دوم قرار دارد. اسپانیا در ۱۱ مسابقه شرکت کرد و به ۴ فینال رسید.
  3. فرانسه با ۱۰ تورنمنت دو عنوان قهرمانی را کسب کرده و به دو فینال رسیده است.
  4. ایتالیا نیز به‌اندازه فرانسه عنوان قهرمانی دارد و نه‌تنها عناوین، بلکه تعداد مسابقات و فینال‌هایی که ایتالیا در آن شرکت کرد نیز با فرانسه یکسان است.
  5. چکسلواکی تنها یک عنوان کسب کرده است. آنها در سه تورنمنت به میدان رفتند و به دو فینال رسیدند.
  6. پرتغال با همین تعداد قهرمانی و فینال در کنار چکسلواکی قرار دارد؛ اما در ۸ تورنمنت به میدان رفته است.
  7. دانمارک نیز تنها یک عنوان کسب کرده و با ۹ تورنمنت به یک فینال رسیده است.
  8. یونان نیز یک قهرمانی دارد و به یک فینال رسیده است. با چهار تورنمنت در لیست ۱۰ تیم ملی موفق در مسابقات قهرمانی اروپا قرار می گیرد.
  9. هلند تنها یک عنوان قهرمانی و به یک فینال رسیده است؛ اما در ۱۰ تورنمنت شرکت کرده است.
  10. اتحاد جماهیر شوروی با یک عنوان و یک فینال در رتبه ۱۰ این فهرست قرار دارد و در ۵ تورنمنت حضور داشته است.

حقایقی در مورد مسابقات قهرمانی یورو

  • میشل پلاتینی بازیکن است که بیشترین گل را در این مسابقات به ثمر رسانده است. او در پنج بازی ۹ بار گلزنی کرد.
  • یوفا مخفف اتحادیه‌های فوتبال اروپا است. این شامل تیم‌های ملی از بیش از ۵۰ کشور اروپا است.
  • اولین تورنمنت در سال ۱۹۶۰ برگزار شد و تنها بین چهار کشور برگزار شد اما این تعداد در مسابقات سال ۲۰۱۲ که توسط یوفا برگزار شد به ۲۴ رسید.
  • این مسابقات در ابتدا به‌عنوان “جام ملت‌های اروپا” نام‌گذاری شد.
  • پرتغال اولین کشوری بود که در فینال مسابقات به‌عنوان میزبان در سال ۲۰۰۴ شکست خورد.
  • میشل پلاتینی فرانسوی تنها بازیکنی است که در یک تورنمنت دو هت‌تریک را ثبت کرده است.

نتیجه‌گیری

تاریخ جام ملت‌های اروپا (یورو) یک سفر جذابی است که در دهه‌ها به تجلی افتخارات، شگفتی‌ها، و لحظات خاص فوتبالی منجر شده است. این رقابت‌ها نه‌تنها یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای ورزشی جهان است؛ بلکه در جلب‌توجه هواداران از سرتاسر دنیا نقش مهمی داشته است.

سؤالات متداول

چه تیمی که بیشترین بار جام ملت‌های اروپا (یورو) را برنده شده و چند بار این عنوان را کسب کرده است؟

آلمان، با ۳ عنوان (۱۹۷۲، ۱۹۸۰، ۱۹۹۶) و اسپانیا با ۳ عنوان (۱۹۶۴، ۲۰۰۸، ۲۰۱۲) به تساوی رکورددار تعداد قهرمانی در یورو هستند.

اولین‌بار مسابقات یورو در چه سالی برگزار شد و چه تیمی قهرمان شد؟

نخستین دوره جام ملت‌های اروپا در سال ۱۹۶۰ برگزار شد و تیم ملی شوروی (اتحاد جماهیر شوروی) آن را با قهرمانی خود به پایان رساند.

در چه سالی یورو برای اولین‌بار با ۲۴ تیم برگزار شد؟

یورو با مشارکت ۲۴ تیم در سال ۲۰۱۶ در فرانسه برگزار شد.

کدام تیم توانسته است دو بار متوالی جام ملت‌های اروپا را برنده شود؟

تیم ملی اسپانیا در دوره‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ توانسته است دو بار متوالی این رقابت‌ها را ببرد و توجه هواداران جهان را به خود جلب کند.

دیدگاه خود را بنویسید

شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

برای دریافت جدیدترین اخبار سایت بت فوروارد می توانید عضو خبرنامه ما شوید