جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
تاریخچه پیش بینی فوتبال

تاریخچه پیش بینی فوتبال از آغاز تا به امروز

تاریخچه پیش‌بینی در فوتبال بسیار جذاب و دارای فراز و نشیب‌های زیادی است و این سؤال که فوتبال چه زمانی شروع شده است، توسط بسیاری از دانشمندان مطرح شده است. شواهد زیادی حاکی از آن است که تمدن‌های باستانی نسخه‌هایی از این بازی را انجام می‌دادند. توپ‌های ساخته شده از پارچه یا روده حیوانات در گورستان‌های مصر باستان یافت شده است، همراه با توپ‌های چرمی که با پر در چین باستان وجود داشته‌اند. اما در قرن ۱۹ در انگلیس، فوتبال شکل مدرن به خود گرفت و قوانینی برای این بازی معرفی شدند.

متأسفانه، تاریخچه کاملی از پیش‌بینی فوتبال وجود ندارد. زمانی که پیش‌بینی فوتبال شروع شده است، همان سؤالی است که در مورد شروع خود ورزش پیش می‌آید. می‌توان فرض کرد که پیش‌بینی به شکلی در طول تاریخ ورزش وجود داشته است. اما در نهایت، پیش از دهه ۱۹۶۰، پیش‌بینی در فوتبال غیرقانونی بوده و در خیابان‌ها یا در محل‌های مخفی گنگسترها انجام می‌شده است. برای داستان هیجان‌انگیز پیش‌بینی در فوتبال با بت فوروارد در ادامه این مطلب همراه شوید.

محل پیدایش پیش‌بینی فوتبال

بوک میکرهایی مانند لیتلوودز اولین‌ها شرکت‌های پیش‌بینی فوتبال بودند. در سال ۱۹۲۳ در خارج از استادیوم اولد ترافورد، مکان‌های جمع‌آوری پیش‌بینی‌ها ارائه شدند. این مکان‌ها به شکلی متفاوت از آن چه که در حال حاضر پیش‌بینی می‌کنیم بودند. سیستم‌های امتیازدهی متعددی وجود داشتند، و یکی از محبوب‌ترین آن‌ها برد، باخت، مساوی بود.

یکی از گزینه‌ها، شرکت در پیش‌بینی‌های هفتگی بود. این اولین‌بار توسط لیتلوودز در سال ۱۹۲۳ معرفی شد و محبوبیت یافت. این پیش‌بینی‌ها هنوز هم وجود دارند، اما بسیار متفاوت از پیش‌بینی آنلاین فوتبال هستند که بسیاری از ما آن را می‌شناسیم و دوست داریم. این به طور معمول یک سیستم امتیازدهی بر پایه امتیازهایی بود که بر اساس پیش‌بینی صحیح در  ۱۲ بازی، امتیازهایی را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد.

قرن بیستم شاهد تأسیس برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های پیش‌بینی در انگلستان بود. ویلیام هیل و کرال به لدبروکس پیوستند که در سال ۱۹۰۲ افتتاح شده بود، اما در آن زمان به طور تخصصی بر روی مسابقات اسب‌ها و سگ‌ها تمرکز داشتند؛ بنابراین، پیش‌بینی فوتبال در این دوره کم طرفدار تر بود و پیش­بینی‌کنندگان مجبور بودند شرط خود را با گروه‌های جنایی ثبت کنند.

ارتقا پیش‌بینی در فوتبال

تمام این موارد به‌ سرعت تغییر کرد؛ پس از تصویب قانون پیش‌بینی در سال ۱۹۶۰، شرکت‌های پیش‌بینی در سراسر کشور شروع به ظهور کردند. از این لحظه، طرفداران فوتبال می‌توانستند به‌صورت قانونی پیش‌بینی کنند. این گامی بسیار مهم در تاریخ پیش‌بینی فوتبال انگلیس بود.

تاریخچه پیش بینی فوتبال

قانون پیش‌بینی بازی‌ها ۱۹۶۰

قانون ۱۹۶۰ پیش‌بینی را در انگلستان قانونی کرد. از مه ۱۹۶۱، اجازه باز کردن شرکت‌های پیش‌بینی به افراد داده شد و راه را برای پیش‌بینی بر روی ورزش باز کرد. از این لحظه، شرکت‌های پیش‌بینی در سراسر کشور باز شدند، هرچند برخی از آن‌ها چند سالی طول کشید تا جا بیافتند.

البته، پیش‌بینی تنها در شرکت‌های پیش‌بینی ممکن بود و این مکان‌ها هیچ‌گاه محلی جذاب نبودند. در واقع، سیاستمداران تلاش کردند تا با پنجره‌های سیاه شده شرکت‌های پیش‌بینی در تاریک‌ترین حد ممکن باشند، و هیچ تبلیغ قابل‌مشاهده‌ای برای مشتریان نداشته باشند.

اپراتورهای اصلی از موقعیت قانونی جدیدشان بهره‌مند شدند و پیش‌بینی فوتبال شروع به رواج یافت. ویلیام هیل، کرال و لدبروکس در بازار پیش‌بینی ورزشی انگلیس تسلط پیدا کردند. اما در اواخر دهه ۱۹۸۰، شرکت‌های پیش‌بینی کمی مهمان‌نوازتر شدند. قوانین جدید در سال ۱۹۸۶ به معنای این بود که حالا شرکت‌های پیش‌بینی می‌توانستند محیطی روشن‌تر و حتی تلویزیون‌هایی برای نمایش مسابقات به صورت زنده داشته باشند.

اما گزینه‌های پیش‌بینی برای بازیکنان هنوز هم محدود بودند. قانون حداقل تریبلز به این معنا بود که در طول این دوره، برای اینکه یک پیش‌بینی‌کننده بتواند شرط خود را بگذارد، یک بازی باید به‌ صورت زنده در تلویزیون نمایش داده شود. پیش‌بینی‌هایی که روی بازی‌های زنده نبودند، باید همراه با دو انتخاب دیگر ثبت می‌شدند.

خارج‌شدن از سایه‌ها

در طول دهه ۱۹۹۰، پیش‌بینی فوتبال شروع به خروج از سایه‌ها و ورود به عرصهٔ عمومی کرد، این کار به دلیل افزایش نمایش فوتبال بود که باعث باز شدن بازار به میلیون‌ها مشتری جدید شد. کلید این امر، خرید حق پخش لیگ برتر انگلیس توسط شبکه اسکای در سال و نمایش چندین بازی در آخر هفته ۱۹۹۲ بود. در آن زمان که این صنعت هنوز هم تحت نظارت شدید بود و برای پیش‌بینی بر روی یک بازی، مسابقه باید در تلویزیون نمایش داده می‌شد، نمایش بیشتر بازی‌ها به این معنا بود که بازی‌های بیشتری می‌توانند پیش‌بینی شوند.

خرید حق پخش لیگ برتر برای اولین‌بار توسط اسکای

در سال ۱۹۹۲، اسکای اسپورتس برای اولین‌بار حق پخش نمایش بازی‌های لیگ برتر انگلیس را خریداری کرد. این اقدام باعث رسیدن فوتبال به مخاطبان بیشتری شد، اما همچنین برای اولین‌بار فرصت پیش‌بینی در حین بازی به وجود آمد، زیرا پیش‌بینی‌کنندگان می‌توانستند بر روی بازی‌های تلویزیونی در حال پخش پیش‌بینی کنند. این یک نقطه مهم تغییر در روش پیش‌بینی فوتبال بود.

خود شرکت‌های پیش‌بینی نیز کمی از سایه‌ها خارج شدند. تبلیغات برای پیش‌بینی فوتبال اکنون در داخل فروشگاه‌ها و پنجره‌ها قرار داشت و شرکت‌های پیش‌بینی به محبوبیت بیشتری رسیدند. در این مدت، یک نوآوری هم انجام شد. پیش‌بینی‌کنندگان شروع به قبول شرط از مشتریان در حین اجرای بازی نمایش‌داده‌شده در تلویزیون کردند.

این اولین مرحله از آنچه که اکنون به‌عنوان پیش‌بینی زنده یا در حین بازی می‌شناسیم بود و اولین‌بار در دهه ۱۹۹۰ به وجود آمد. در انتهای این دهه، همه چیز در حال تغییر بود.

تولد سایت‌های پیش‌بینی آنلاین

تولد و انفجار بعدی اینترنت در انتهای دهه ۱۹۹۰ به انقلابی در روش‌های پیش‌بینی فوتبال منجر شد. شرکت‌های پیش‌بینی جدید رواج پیدا کردند و کاملاً آنلاین بودند. دنیای کاملاً جدیدی از انواع پیش‌بینی‌ها به طور ناگهانی برای طرفداران پیش‌بینی فوتبال باز شد. اموری که تنها چند سال پیش غیرممکن به نظر می‌رسیدند، مانند پیش‌بینی بر روی کرنرها، کارت‌های زرد یا پنالتی‌ها، ناگهان برای هر کسی با اتصال به اینترنت قابل‌دسترسی شد.

تاریخچه پیش بینی فوتبال

لغو مالیات پیش‌بینی و حذف قانون حداقل تریبلز

در سال ۲۰۰۲، با حذف قانون «حداقل تریبلز»، قوانین مربوط به پیش‌بینی در حوزه ورزش نیز آسان‌تر شدند. قبل از این، اگر یک بازی در حال اجرا نبود و شما روی آن شرط می‌بستید، باید همراه با دو انتخاب دیگر قرار می‌گرفت. حالا افراد می‌توانستند بر روی مسابقات تکی به جای حداقل ۳ انتخاب همانند قبل پیش‌بینی کنند.

تولد اینترنت با چند توسعه مهم دیگر نیز همراه بود. در سال ۲۰۰۲، مالیات پیش‌بینی لغو شد، بنابراین پیش‌بینی‌کنندگان می‌توانستند بدون مالیات پیش‌بینی کنند، و مالیات به‌جای آن به سود خالص سایت‌ها منتقل شد. قانون حداقل تریبلز نیز لغو شد که به این معنا بود که پیش‌بینی تکی می‌توانست بر روی هر بازی و هر نوع پیش‌بینی قرار گیرد. در سال ۲۰۰۶، با جام جهانی، پیش‌بینی آنلاین گسترش یافت.

تصویر کنونی پیش‌بینی فوتبال

در حال حاضر، پیش‌بینی فوتبال کاملاً متفاوت از آنچه که ۲۰ سال پیش به نظر می‌آمد است. اپراتورهای آنلاین پیش‌بینی از مشتریان سراسر دنیا در بازه گسترده شرط‌ها را دریافت می‌کنند. تولد اینترنت و بوکمیکرهای آنلاین به این معناست که هرکس می‌تواند بر روی هر بازی، در هر زمان، تقریباً از هر کجا در جهان پیش‌بینی کند.

نتیجه‌گیری

پیش‌بینی در فوتبال از آنچه ابتدا به‌عنوان فعالیت کثیف یا جنایی طبقه کارگردان محسوب می‌شد تبدیل به یک صنعت پر طرفدار و محبوب شده و این یک توسعه تدریجی بوده است، اما در طی قرن گذشته، همه چیز دربارهٔ پیش‌بینی فوتبال و نگرش به آن به طور کامل تغییر کرده است.

برخی از متخصصان پیش‌بینی می‌کردند که شرکت‌های پیش‌بینی پس از انفجار اینترنت و سایت‌های پیش‌بینی آنلاین، تقریباً از بین می‌روند. بااین‌حال، این اتفاق نیفتاده است. شرکت‌های پیش‌بینی هنوز هم به کار خود ادامه می‌دهند، اگرچه منصفانه است که بگوییم که محبوبیت آن‌ها به‌شدت کاهش یافته است زیرا پیش‌بینی‌کنندگان ترجیح می‌دهند در خانه خود و به‌راحتی پیش‌بینی کنند.

نوآوری پس از هزاره جدید به وجود آمد. امکاناتی مانند پیش‌بینی زنده، وجه نقد و تعداد زیادی از انواع پیش‌بینی‌های جدید به این معناست که پیش‌بینی فوتبال کاملاً متفاوت از گذشته شده است. از زمان برخورد غیرقانونی با پیش‌بینی‌های خیابانی تا امکان پیش‌بینی از خانه خودتان با یک کلیک، تاریخ پیش‌بینی فوتبال یک سفر هیجان‌انگیز بوده و هنوز هم چرخه جذابی دارد که چندین پیچ‌وخم دیگر برای آینده خود دارد.

تاریخچه شرط بندی فوتبال

پرسش‌وپاسخ

آیا پیش‌بینی در فوتبال قانونی است؟

در بسیاری از کشورها پیش‌بینی در بازی‌های فوتبال کاملاً قانونی است. امروزه، پیش‌بینی تحت نظارت دقیقی قرار دارد و باید لایسنس‌های مناسب را داشته باشند تا اطمینان حاصل شود که پیش‌بینی‌کنندگان به طور امن و مسئولانه پیش‌بینی می‌کنند. بااین‌حال، پیش‌بینی بر روی این ورزش در سراسر دنیا لزوماً قانونی نیست.

اولین شرکت پیش‌بینی به‌صورت قانونی چه زمانی تأسیس شد؟

پس از تصویب قانون پیش‌بینی سال ۱۹۶۰، شرکت‌های پیش‌بینی شروع به تأسیس کردند. هرچند تعدادی محدودیت و قانون در مورد حداقل تعداد بازی‌های انتخابی در یک برگه پیش‌بینی وجود داشت، اما حالا پیش‌بینی‌کنندگان می‌توانستند شرط‌های فوتبال خود را در آن‌ها انجام دهند.

 چه زمانی شرکت‌های پیش‌بینی آنلاین شروع به فعالیت کردند؟

اکثر ما امروزه از سایت‌های پیش‌بینی آنلاین برای قراردادن شرط‌هایمان استفاده می‌کنیم، اما در ۲۰-۳۰ سال پیش چنین نبود. توسعه اینترنت در اواخر دهه ۱۹۹۰ انقلابی را در پیش‌بینی فوتبال آغاز کرد و سایت‌های پیش‌بینی آنلاین شروع به‌ظاهر شدن کردند.

دیدگاه خود را بنویسید

شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

برای دریافت جدیدترین اخبار سایت بت فوروارد می توانید عضو خبرنامه ما شوید