جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
تاریخچه آرسنال

تاریخچه باشگاه آرسنال

باشگاه آرسنال که با نام آرسنال اف­‌سی شناخته می‌شود، یکی از مشهورترین و قدیمی‌ترین باشگاه‌های فوتبال جهان به شمار می‌رود. این باشگاه در سال ۱۸۸۶ در جنوب لندن تأسیس شد و اثری ماندگار و فراموش‌نشدنی را از خود در ورزش فوتبال به‌جای گذاشت. باشگاه آرسنال با تاریخچه‌ای غنی که به بیش از یک قرن باز می‌گردد، توانسته علاقه‌مندان به فوتبال را به سمت خود جذب کند و از هر نقطه‌ای از جهان برای خود طرف‌دارانی را به دست بیاورد. این باشگاه بزرگ تخصص ویژه‌ای در استعدادیابی و پرورش بازیکنان بزرگ را در کارنامه خود دارد. در این مقاله از بت فوروارد ما به سفر جذاب این باشگاه از آغاز تا به تبدیل‌شدن به یکی از غول‌های فوتبال جهان می‌پردازیم.

سال‌های ابتدایی تأسیس

تاریخچه باشگاه آرسنال به بیش از یک قرن پیش باز می‌گردد، در سال ۱۸۸۶ کارگران کارخانه اسلحه‌سازی رویال تصمیم گرفتند یک تیم فوتبال تشکیل داده و نام آن تیم را «دایل اسکوئر» گذاشتند. این تیم اولین بازی خود را با تیم «ایسترن وندرز» انجام داد که منجر به پیروزی پر گل «دایل اسکوئر» شد. نام این باشگاه تا قبل از سال ۱۹۱۴ چندین بار دستخوش تغییر شد تا در نهایت آرسنال اف­‌سی نام‌گذاری شد.

دوران طلایی آرسنال با «هربرت چپمن»

باشگاه آرسنال در دهه ۱۹۳۰ و زیر نظر مدیر رویایی خود به نام «هربرت چپمن» به موفقیت‌های قابل‌توجهی دست‌یافت. چپمن متولد ۱۹ ژانویه ۱۸۷۸ در کیوتن پارک انگلستان در عرصه بازیگری چندان مشهور نبود؛ اما در عرصه مربیگری فوتبال، می‌توان او را یکی از موفق‌ترین مربیان قرن بیستم دانست. او با ارائه تفکرات تاکتیکی جدید و بروز و  تجربه بالا، توانست آرسنال را به اولین جام حذفی در سال ۱۹۳۰ و اولین قهرمانی لیگ در سال ۱۹۳۱ برساند. میراثی که چپمن برای آرسنال به‌جای گذاشت حتی بعد از مرگ او در سال ۱۹۳۴ ادامه یافت و باشگاه آرسنال توانست باقدرت کار خود را در فوتبال انگلستان ادامه دهد و سلطه خود را حفظ کند.

نوآوری و تغییرات تاکتیکی چپمن

چپمن در سال ۱۹۲۵ به‌عنوان سرمربی آرسنال منصوب شد و تاکتیک‌هایی را معرفی کرد که تابه‌حال کسی از آن‌ها اطلاعی نداشت و به نحوی جلوتر از زمان خود بود. یکی از این تاکتیک‌ها «WM» نام داشت، تاکتیک انقلابی که در عین حفظ قدرت هجومی، استحکام دفاع را نیز فراهم می‌کرد. علاوه بر این، چپمن نورافکن‌هایی را برای مسابقاتی که در ساعات شب برگزار می‌شد و پیراهن‌های شماره‌دار برای بازیکنان را نیز معرفی کرد که این ایده‌ها به‌سرعت در سراسر جهان مورداستفاده قرار گرفتند.

دوران هایبری

در سال ۱۹۱۳ آرسنال به استادیوم هایبری نقل‌مکان کرد و بیش از ۹۰ سال و تا سال ۲۰۰۶ به بازی در این ورزشگاه پرداخت. آرسنالی‌ها خاطرات بسیار خوبی را از این ورزشگاه دارند و توانستند جام‌های زیادی در این ورزشگاه کسب کنند. در این دوران بازیکنان افسانه‌ای مانند «تیری آنری»، «دنیس برکمپ» و «تونی آدامز» زیر نظر مربیان بزرگی مانند «جورج گراهام» و «آرسن ونگر» برای باشگاه آرسنال هنرنمایی کردند و خاطرات خوشی را برای هواداران رقم زدند. این ورزشگاه سرانجام در سال ۲۰۰۶ بسته شد و هم اکنون به یک مجتمع مسکونی تبدیل شده است؛ اما روح هایبری بخشی جدایی‌ناپذیر از هویت باشگاه باقی‌مانده است.

تولد استادیوم هایبری

استادیوم هایبری که به‌عنوان ورزشگاه خانگی آرسنال شناخته می‌شود، در سال ۱۹۱۳ توسط معمار مشهور «آرچیبالد لیچ» طراحی و ساخته شد و دارای نماد منحصربه‌فرد آرت دکو و جایگاه وی آی پی شرقی  نیز بود که هنوز هم در یاد و خاطره طرف‌داران این تیم حک شده است.

تالارهای مرمر هایبری

تالارهای مرمر ورزشگاه هایبری از زمین‌بازی این ورزشگاه بیشتر جلب‌توجه می‌کرد، زیرا این تالارها نشان‌دهنده تاریخ و قدمت غنی این باشگاه بوده و جام‌ها و یادگاری‌های این باشگاه از آغاز تأسیس در این تالارها به نمایش در می‌آمد و جلوه‌ای زیبا را برای طرف‌داران آرسنال به نمایش می‌گذاشت.

انتقال به امارات و نوسازی

باشگاه آرسنال سرانجام در سال ۲۰۰۶ استادیوم هایبری را پشت سر گذاشت و با انتقال به استادیوم پیشرفته امارات با تغییرات قابل‌توجهی روبرو شد. این جابه‌جایی و نوسازی تبعات مالی زیادی را برای باشگاه آرسنال به دنبال داشت و این تیم با محدودیت‌های مالی روبرو شد. آرسنال برای گذر از این وضعیت دشوار سعی کرد به‌جای خریدهای گران‌قیمت و پر سروصدا از بازیکنان پایه و آکادمی خود استفاده کند و تمرکز اصلی خود را در پیدا کردن بازیکنان بااستعداد و پرورش آن‌ها گذاشت و توانست بازیکنان بزرگ و برجسته‌ای را در آکادمی خود پرورش دهد.

آرسن ونگر

عصر ونگر

آرسن ونگر یکی از تأثیرگذارترین و برجسته‌ترین مربیان تاریخ فوتبال و باشگاه آرسنال، در سال ۱۹۹۶ هدایت این تیم را بر عهده گرفت. او با تفکرات تاکتیکی خود انقلاب بزرگی را در سبک بازی تیم‌های انگلیسی به وجود آورد و سبک «ونگر بال» را به جهانیان معرفی کرد. آرسنال تحت هدایت آرسن ونگر در فصل ۲۰۰۳-۲۰۰۴ توانست کار فوق‌العاده‌ای انجام داده و بدون باخت به مقام قهرمانی لیگ برتر انگلستان برسد و جام طلایی را دریافت کند.

آرسن ونگر سرمربی رؤیایی باشگاه آرسنال

آرسن ونگر از سال ۱۹۹۶ تا سال ۲۰۱۸ به‌عنوان سرمربی تیم فوتبال آرسنال ایفا نقش کرد، با روی کار آمدن ونگر دوران جدیدی در باشگاه آرسنال آغاز شد. این مرد فرانسوی تأکید زیادی بر مهارت‌های فنی و هجومی داشت و فلسفه فوتبال منحصربه‌فرد او (ونگر بال) بر پایه بازی روان و فوتبال مالکانه بود.

نوآوری‌های تاکتیکی ونگر

ونگر علاوه بر یک مربی حرفه‌ای، یک متخصص در زمینه تغذیه و علم در ورزش در فوتبال نیز بود که انقلاب بزرگی را در رژیم‌های تناسب‌اندام و رژیم غذایی به وجود آورد. علاوه بر این ونگر یکی از اولین طرف‌داران تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در فوتبال بود که از این آمار برای رقابت با سایر تیم‌ها استفاده می‌کرد.

توسعه و پرورش استعدادهای جوان

یکی از نقاط قوت آرسن ونگر توانایی او در یافتن استعدادهای جوان و پرورش این استعدادها بود. او همیشه به دنبال یافتن بازیکنان آینده‌دار و بااستعداد در تمام نقاط جهان بود و با یافتن این بازیکنان کمک زیادی به آرسنال کرد تا با هزینه کمتر به نتایج خوبی برسد. بازیکنانی مانند «تیری آنری»، «سسک فابرگاس» و «رابین ون پرسی» از جمله بازیکنانی بودند که زیر نظر آرسن ونگر شکوفا شدند.

سال‌های اخیر و چالش‌های بزرگ

در سال‌های اخیر آرسنال برای حفظ سلطه خود بر فوتبال انگلستان با چالش‌هایی مواجه شد، و از کسب قهرمانی در لیگ برتر و راهیابی به لیگ قهرمانان باز ماند. آخرین بار آرسنال در سال ۲۰۰۴ موفق شد به مقام قهرمانی لیگ برتر دست یابد و تا به امروز موفق نشده تا این مقام را دوباره به دست آورد. همچنین آرسنال در لیگ قهرمانان نیز نتوانست عملکرد مناسبی را به‌جای بگذارد و از فصل ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۲ موفق نشده تا به لیگ قهرمانان راه یابد. در نهایت این تیم در فصل ۲۰۲۲-۲۰۲۳ توانست به مقام نایب‌قهرمانی لیگ برتر رسیده و سهمیه لیگ قهرمانان را به دست آورد. در جام حذفی عملکرد این تیم به‌مراتب بهتر بوده و از سال ۲۰۰۰ تا کنون موفق به کسب ۷ عنوان قهرمانی در این جام شده است. در سال‌های اخیر تغییرات مدیریتی و جذب بازیکنان کارآمد و جدید باهدف جوان‌سازی تیم و بازگرداندن تیم به روزهای باشکوه انجام شد.

بازیکنان سرشناس آرسنال

تیری آنری

مهاجم فرانسوی این تیم، متولد ۱۹۷۷ می‌باشد و از سال ۱۹۹۴ فوتبال خود را در موناکو فرانسه آغاز کرد و در سال ۱۹۹۹ به باشگاه آرسنال پیوست. تیری آنری در آرسنال به موفقیت هی بی‌نظیری دست‌یافت و توانست با ۲۲۸ گل زده، رکورددار گلزنی در باشگاه آرسنال شود. آنری با آرسنال توانست دو بار در جام حذفی و لیگ برتر  به قهرمانی برسد و در لیگ قهرمانان نیز در فصل ۲۰۰۵-۲۰۰۶ به فینال این رقابت‌ها ره پیدا کرد؛ اما موفق به کسب قهرمانی در این جام نشد و سرانجام در سال ۲۰۰۷ به بارسلونا پیوست.

دنیس برکمپ

وقتی صحبت از تاریخ فوتبال به میان می‌آید، بازیکنان خاصی به دلیل استعداد فوق‌العاده و مهارت‌های بی‌نظیری که داشتند برجسته می‌شوند. یکی از این اسطوره‌ها دنیس برکمپ معروف به مرد یخی است که دوران حضورش در باشگاه فوتبال آرسنال اثری محو نشدنی در این باشگاه بر جای گذاشت. دنیس برکمپ در سال ۱۹۹۵ به آرسنال پیوست و با روی کار آمدن ونگر در سال ۱۹۹۶ شاگرد ارسن ونگر در این تیم شد و توانست تیم را از شرایط بدی که در اوایل دهه ۹۰ داشت نجات دهد و توانست با آرسنال به سه قهرمانی در لیگ برتر و چهار جام حذفی برسد. برکمپ ۳۱۵ بازی برای آرسنال انجام داد و موفق به زدن ۸۷ گل نیز شد. گفتنی است گل دنیس برکمپ به نیوکاسل یونایتد در فصل ۲۰۰۱-۲۰۰۲ به‌عنوان بهترین گل لیگ برتر در ۲۵ سال اخیر انتخاب شد. برکمپ سرانجام در سال ۲۰۰۶ و پس از ۱۱ فصل همراهی آرسنال، از دنیای فوتبال خداحافظی کرد.

تونی آدامز

تونی آدامز، یک مدافع مستحکم و کاپیتانی بی‌نظیر برای آرسنال بود، اشتیاق و اراده قوی تونی باعث شد با آرسنال به قهرمانی‌های متعددی برسد. قدرت دفاعی این بازیکن او را به یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال تبدیل کرده است. تونی آدامز تنها بازیکنی است که توانسته در سه دهه مختلف قهرمانی در لیگ برتر انگلیس را تجربه کند. آدامز موفق شد چهار بار در لیگ و سه بار در جام حذفی با آرسنال به قهرمانی برسد. آدامز ۵۰۴ بازی برای آرسنال انجام داد و سرانجام در سال ۲۰۰۲ از این تیم جدا شد.

برترین گل‌زنان تاریخ باشگاه آرسنال در یک نگاه

بیشترین گل زده در یک‌فصل

«تد دریک» ۴۴ گل در فصل ۱۹۳۴-۱۹۳۵

بیشترین گل زده در یک‌فصل در لیگ برتر

«تد دریک» ۴۲ گل در فصل ۱۹۳۴-۱۹۳۵

بیشترین گل زده در فرمت جدید لیگ انگلستان (لیگ برتر)

«تیری آنری» ۳۰ گل در فصل ۲۰۰۳-۲۰۰۴ و «رابین ون پرسی» ۳۰ گل در فصل ۲۰۱۱-۲۰۱۲

بیشترین گل زده در یک مسابقه

«تد دریک» ۷ گل در مقابل استون ویلا در سال ۱۹۳۵

جوان‌ترین گلزن

«سسک فابرگاس» ۱۶ سال و ۲۱۲ روز

مسن‌ترین گلزن

«جوک رادفورد» ۳۹ سال و ۳۵۲ روز

برترین گلزن تاریخ باشگاه آرسنال

«تیری آنری» ۲۸۸ گل زده

رکوردداران باشگاه آرسنال در یک نگاه

بیشترین حضور در لیگ

«دیوید اولری» ۵۵۸ بازی

بیشترین حضور در جام حذفی

«دیوید اولری» ۷۰ بازی

بیشترین حضور در جام اتحادیه

«دیوید اولری» ۷۰ بازی

بیشترین حضور در رقابت‌های اروپایی

«تیری آنری» ۸۶ بازی

جوان‌ترین بازیکن تیم اصلی

«سسک فابرگاس» ۱۶ سال و ۱۷۷ روز

مسن‌ترین بازیکن تیم اصلی

«جوک رادرفورد» ۴۱ سال و ۱۵۹ روز

بیشترین حضور متوالی در ترکیب

«تام پارکر» ۱۷۲ بازی متوالی

افتخارات کلی باشگاه آرسنال در یک نگاه

لیگ دسته اول انگلستان و لیگ برتر انگلستان ۱۳ قهرمانی
جام حذفی انگلستان ۱۴ قهرمانی
جام اتحادیه ۲ قهرمانی
جام خیریه انگلستان ۱۶ قهرمانی
جام برندگان جام اروپا ۱ قهرمانی
اینتر – سیتیز فیرز کاپ ۱ قهرمانی

رقبای آرسنال و دربی‌های شهر لندن

دربی شمال لندن میان آرسنال و تاتنهام یکی از قدیمی‌ترین و شدیدترین رقابت‌ها در انگلیس به شمار می‌رود. همچنین منچستریونایتد نیز از رقبای اصلی آرسنال در همه فصل‌ها به شمار رفته و بازی این دو تیم همیشه از جذابیت و حساسیت بسیار بالایی برخوردار است.

تیم فوتبال بانوان آرسنال

تیم فوتبال زنان آرسنال در سال ۱۹۸۷ تشکیل شد و موفقیت‌های بی‌شماری را به دست آورد و ۵۸ عنوان قهرمانی را به خود اختصاص دهد. این تیم عناوین متعددی در سوپر لیگ زنان کسب کرده و سال‌ها بر فوتبال زنان انگلیس تسلط داشته است.

تأثیر آرسنال در فوتبال انگلستان

آرسنال در طول تاریخ درخشان خود، همواره نقش بسزایی در شکل گیری و رشد فوتبال انگلیس داشته است. این تیم با سرمربی گری آرسن ونگر توانست بازیکنان زیادی را به فوتبال انگلستان و جهان معرفی کند و همواره با تمرکز در فوتبال پایه و تقویت آکادمی، خریدهای اصولی و استعداد یابی فوق العاده فوتبالی خود سعی در پرورش استعدادهای برتر فوتبالی دارد. ازجمله بازیکنانی که در آرسنال به رشد قابل توجهی رسیدند می‌توان به «امانوئل پتی»، «رابین ون پرسی»، «سسک فابرگاس»،  «سول کمپل»، «مارک اوورمارس»،  «فردریک لیونبرگ»،  «رابرت پیرس»،  «پاتریک ویرا» و «تیری آنری» اشاره کرد.

دیدگاه خود را بنویسید

شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

برای دریافت جدیدترین اخبار سایت بت فوروارد می توانید عضو خبرنامه ما شوید