جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
بیوگرافی کریم بنزما

بیوگرافی کریم بنزما؛ زندگی شخصی و دوران حرفه‌ای

کریم مصطفی بنزما، متولد ۱ دسامبر ۱۹۸۷، یک بازیکن فوتبال فرانسوی است که به‌خاطر مهارت‌های خود به‌عنوان یک مهاجم به شهرت رسیده است. وی در حال حاضر برای باشگاه الاتحاد در لیگ حرفه‌ای عربستان به میدان می‌رود. بنزما به‌ عنوان یکی از برترین مهاجمان تاریخ شناخته می‌شود و به‌خاطر توانایی‌های استثنایی در زدن گل، دیدگاه استراتژیک و جای‌گیری عالی در زمین شناخته می‌شود. او دومین گلزن برتر تاریخ رئال‌مادرید و دارای بیشترین پاس گل در تاریخ این تیم است. در طی دوره حضورش در رئال‌مادرید او موفقیت‌های قابل‌توجهی را به دست آورد و ۲۴ جام از جمله چهار عنوان لالیگا، سه کوپا دل ری و پنج قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را به دست آورد. در این مطلب از مجله بت فوروارد به بررسی این بازیکن خواهیم پرداخت.

آغاز دوران حرفه‌ای

کریم مصطفی بنزما در سال‌های ابتدایی خود، در باشگاهی به نام برون ترایون در سن هشت‌سالگی فوتبال خود را آغاز کرد. پس از اینکه در یک بازی زیر ۱۰ سال دو گل در برابر آکادمی جوانان لیون به ثمر رساند، توجه فوتبال شهر به‌سوی او جلب شد. مطابق با گفته سرژ سانتا کروز که در دهه ۱۹۹۰ رهبری برون ترایون را بر عهده داشت، مقامات لیون مستقیماً سعی در جذب این استعداد جوان را داشتند. بنزما به‌صورت رسمی به لیون پیوست و به عضویت آکادمی باشگاه در آمد.

کریم بنزما

دوران کریم بنزما در سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ و اولین بازی دوران حرفه‌ای

پیشرفت کریم بنزما از طریق آکادمی لیون سریع بود. در سطح زیر ۱۶ سال، بنزما با زدن ۳۸ گل در لیگ داخلی بازیکنان جوان زیر ۱۶ سال فرانسه، استعداد استثنایی‌اش را به همه نشان داد.

 جوزف، سرمربی لیون، برای اولین‌بار به کریم  فرصت بازی داد. مطابق سنت لیون برای بازیکنان جدید، مهاجم جوان موظف به سخنرانی و معرفی خود به هم‌تیمی‌های جدیدش بود، از جمله شخصیت‌های برجسته‌ای مانند «مایکل اسین»، «سیلوان ویلتور»، «فلوران مالودا» و «اریک آبیدال» در این جمع حضور داشتند. بنزما اولین‌بار در تاریخ ۱۵ ژانویه ۲۰۰۵، به‌جای «پیر آلن فروا» وارد میدان شد تا با همکاری «برایان برگونو» در برابر متز، پیروزی ۲-۰ را برای لیون به ارمغان آورد. بنزما تعهد خود به باشگاه را با امضای اولین قرارداد حرفه‌ای خود در همان ماه تثبیت کرد و قراردادی سه‌ساله با لیون امضا کرد. او به‌عنوان بازیکن تعویضی به فعالیتش ادامه داد و به‌تدریج در طول فصل اولین شروع حرفه‌ای خود را در تاریخ ۲ آوریل ۲۰۰۵ در برابر لانس را انجام داد. تا پایان فصل، او ۶ بازی انجام داد و لیون عنوان چهارمین قهرمانی متوالی خود را به دست آورد.

در فصل ۲۰۰۵-۲۰۰۶ با وجود مهاجم برزیلی جدید فرد و سیلوان ویلتور، زمان بازی او محدود شد. بنزما در تاریخ ۲ اکتبر ۲۰۰۵ به‌عنوان یار تعویض وارد میدان شد و در مقابل تیم رن به پیروزی تیم خود کمک کرد. نقش بنزما در فصل ۲۰۰۶-۲۰۰۷ پررنگ‌تر شد و با یک گل مقابل نانت فصل را آغاز کرد. با وجود آسیب شدید در نوامبر، او توانست با زدن گل در مسابقه آخر لیگ مقابل نانت، به ششمین قهرمانی متوالی لیون کمک کند.

سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ و پایداری در باشگاه

در فصل ۲۰۰۷-۰۸، کریم بنزما شماره ۱۰ لیون را بر تن کرد و نقش مهاجم اصلی تیم را پذیرفت. با هماهنگی عالی با مربی جدید آلن پرن، موفق به زدن ۳۱ گل در ۵۱ بازی شد. او با ۲۰ گل در لیگ به مقام آقای گلی لیگ فرانسه رسید. این عملکرد برجسته نقش اساسی در دابل قهرمانی برای لیون داشت.

بنزما قرارداد خود با لیون را تا سال ۲۰۱۳ با گزینه تمدید یک‌ساله در تاریخ ۱۳ مارس ۲۰۰۸ تمدید کرد. این توافق او را به یکی از بازیکنان پردرآمد فوتبال فرانسه تبدیل کرد. تلاش‌های استثنایی کریم بنزما در طول فصل به او در کسب عنوان بهترین بازیکن لیگ فرانسه، و عضو تیم سال و بهترین گلزن لیگ کمک کرد. علاوه بر این، او جایزه بهترین بازیکن جوان فوتبال اروپا را به دست آورد و در لیست نهایی برای جایزه توپ طلا ۲۰۰۸ در مجله فرانس فوتبال قرار گرفت، جایزه‌ای که در نهایت به کریستیانو رونالدو رسید.

بنزما فصل ۲۰۰۸-۰۹ را قوی آغاز کرد، موفقیت او در این فصل باعث شد تا ژان میشل اولاس، رئیس لیون، شایعات مربوط به انتقال بنزما را با قراردادن یک برچسب قیمتی به ارزش ۱۰۰ میلیون یورو روی این مهاجم، آغاز کند.

فصل ۲۰۰۹-۲۰۱۰ و انتقال به رئال‌مادرید

در تاریخ ۱ ژوئیه ۲۰۰۹، اخباری منتشر شد که لیون به همراه رئال‌مادرید توافقی برای انتقال بنزما به باشگاه رئال‌مادرید به دست آورده اند. هزینه انتقال ۳۵ میلیون یورو تعیین شد که با آپشن‌های اضافی تا ۴۱ میلیون یورو می‌توانست افزایش یابد .در تاریخ ۹ ژوئیه، بنزما موفق به انجام تست‌های پزشکی شد و به‌صورت رسمی قرارداد شش‌ساله‌ای را با رئال‌مادرید امضا کرد. معرفی رسمی او به‌عنوان بازیکن رئال‌مادرید در سانتیاگو برنابئو در همان شب انجام شد. بنزما در تاریخ ۲۰ ژوئیه در دوبلین در دیدار دوستانه پیش فصل به‌عنوان یک بازیکن تعویضی در نیمه دوم وارد بازی شد. گل حیاتی او در دقیقه ۸۷ بازی، پیروزی ۱-۰ رئال‌مادرید را تضمین کرد.

با نزدیک‌شدن به فصل ۲۰۱۰–۱۱، با روی کار آمدن مورینیو، بنزما شماره ۹ رئال را به دست آورد. سخنان مورینیو در مورد بنزما توجه‌ها را به سمت او جلب کرد، زیرا مورینیو به استعداد ذاتی بنزما اعتقاد داشت و از نظر او بنزما قابلیت‌های بسیار بیشتری از چیزی که نشان می‌داد را داشت.

باتوجه به ترجیح مورینیو به رونالدو و هیگواین، بنزما فصل را به‌عنوان یک یار تعویضی شروع کرد. با ورود امانوئل آدبایور به‌صورت قرضی، بنزما برای دو بازی لیگ متوالی در فوریه ۲۰۱۱ بر روی نیمکت قرار گرفت. بااین‌حال، او با بازگشت عالی در تاریخ ۱۹ فوریه، ده گل را در هشت بازی به ثمر رساند.

کریم بنزما

فصل ۲۰۱۱-۲۰۱۲ و اولین قهرمانی در لالیگا

در طی پیش فصل، بنزما با هشت گل در هفت بازی، عملکرد قابل‌توجهی ارائه داد و اثرگذار بود. این عملکرد عالی او باعث شد که مورینیو او را به‌عنوان مهاجم اصلی تیم برای فصل آینده تعیین کند.

در دیدار دوم سوپرکاپ اسپانیا مقابل بارسلونا، مادرید در دقایق پایانی با نتیجه ۴-۳ در مجموع عقب بود، بنزما با زدن گل، بازی را به‌تساوی کشاند و نتیجه را به ۴-۴ رساند. بااین‌حال، بارسلونا با گل لیونل مسی در شش دقیقه بعد عنوان سوپرکاپ را به دست آورد.

 در ۱۰ دسامبر ۲۰۱۱، بنزما با گل ثانیه ۲۱ در مقابل بارسلونا در ال‌کلاسیکو تاریخی، رکورد سریع‌ترین گل زده شده در تاریخ بازی‌های دو تیم را به دست آورد. تنها سه روز پس از این گل تاریخی، او برای عملکرد استثنایی خود در طول سال ۲۰۱۱ با جایزه بازیکن فرانسوی سال مجله فرانس فوتبال مورد تجلیل قرار گرفت. این جایزه باعث شد که او بر رقبای برجسته‌ای مانند اریک آبیدال از بارسلونا و هوگو لوریس از لیون پیشی بگیرد. او دومین بازیکن فرانسوی مستقر در اسپانیا شد که این جایزه را کسب می‌کرد و دومین بازیکن مادریدی هم بعد از زیدان است که این افتخار را به دست آورد.

در ماه مارس، با زدن دو گل در پیروزی مقابل رئال سوسیداد، بنزما تبدیل به گلزن برتر لالیگا شد. عملکرد استثنایی بنزما ادامه یافت و با نمایش فوق‌العاده خود در پیروزی ۳-۰ رئال مقابل سویا، به مادرید کمک کرد تا به اولین قهرمانی لالیگا بعد از چهار سال برسد.

کریم بنزما در سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶

در اولین دیدار مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا، بنزما با زدن گل تساوی مقابل منچسترسیتی در پیروزی ۳-۲ در ورزشگاه سانتیاگو برنابئو، به تیم کمک بزرگی کرد. عملکرد استثنایی بنزما باعث شد که او برای دومین سال متوالی به‌عنوان بهترین بازیکن فوتبال فرانسه در سال ۲۰۱۲ انتخاب شود.

برای آماده‌سازی برای فصل ۲۰۱۳–۱۴، بنزما به همراه کریستیانو رونالدو و گرت بیل تازه‌وارد مثلث بی‌بی‌سی را تشکیل دادند.

سهم بنزما در موفقیت رئال‌مادرید ادامه پیدا کرد. در فینال کوپا دل ری سال ۲۰۱۴ در تاریخ ۱۶ آوریل، نقش مهمی ایفا کرد. یک هفته بعد، در تاریخ ۲۳ آوریل، با زدن گل در دیدار اول نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا مقابل بایرن‌مونیخ، به تیم کمک کرد تا با نتیجه ۱-۰ به پیروزی دست یابد. رئال‌مادرید در نهایت در همان سال قهرمانی اروپا را به دست آورد. مثلث آتشین حمله رئال با بازیکنانی مثل بیل، بنزما و کریستیانو رونالدو، در پایان فصل به‌طورکلی ۹۷ گل به ثمر رساندند.

در تاریخ ۶ اوت ۲۰۱۴، بنزما قرارداد خود را با رئال‌مادرید تا سال ۲۰۱۹ تمدید کرد. در تاریخ ۱۲ اوت ۲۰۱۴، در پیروزی ۲-۰ مقابل سویا در کاردیف در جام باشگاه‌های جهان فیفا شرکت کرد و جام را به دست آورد. در تاریخ ۱۶ سپتامبر، بنزما با زدن گل در پیروزی ۵-۱ مقابل بازل در دیدار اول مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا، هزارمین گل رئال‌مادرید در مسابقات اروپایی را به ثمر رساند. در سال ۲۰۱۴، بنزما برای سومین بار به‌عنوان بهترین بازیکن فرانسوی سال را کسب کرد و با رکورد تیری آنری برابری کرد.

در ماه اکتبر ۲۰۱۴، بنزما به‌عنوان بازیکن ماه لالیگا انتخاب شد و مربی او، کارلو آنچلوتی نیز این افتخار را به دست آورد. او ۱۳ گل رئال‌مادرید در آن ماه را به ثمر رساند. ادامه عملکرد برجسته بنزما با یک هت‌تریک در پیروزی ۱۰-۲ مقابل رئیو وایکانو در تاریخ ۲۰ دسامبر ادامه یافت. نقش تأثیرگذار او ادامه داشت و منجر به کسب جام قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۱۵-۲۰۱۶ شد.

کریم بنزما رئال مادرید

فصل ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ و سومین جام اروپایی متوالی

در دسامبر ۲۰۱۶، بنزما برای رئال‌مادرید در جام باشگاه‌های جهان ۲۰۱۶ در ژاپن فراخوانده شد. او در نیمه‌نهایی مقابل آمریکا در تاریخ ۱۵ دسامبر، با زدن گلی حیاتی به تیم کمک کرد تا با پیروزی ۲-۰ به فینال صعود کند. در فینال مقابل کشیما آنتلرز در سه روز بعد، با زدن گل در دقیقه ۹ بازی و پاس گل دوم به کریستیانو رونالدو، به پیروزی دست پیدا کرد. این جام دهمین عنوان بنزما با رئال‌مادرید بود و او با دو گل در دو مسابقه به‌عنوان دومین گلزن برتر مسابقات شناخته شد.

در سال ۲۰۱۷، در بازی اول مرحله یک شانزدهم نهایی لیگ قهرمانان اروپا در مقابل ناپولی، بنزما با زدن گل به تیم کمک کرد تا به پیروزی ۳-۱ دست یابد و در لیست گلزنان تاریخی لیگ قهرمانان اروپا با ۵۱ گل برسد. این گل پس از شش بازی بدون گل بود. او توانست با اجرای عالی‌اش، گل آخر فصل را به ثمر برساند و با دوازده گل در مسابقات، رئال‌مادرید را به‌عنوان قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۱۶–۱۷ رساند.

در تاریخ ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۷، بنزما قرارداد خود را با رئال‌مادرید تا سال ۲۰۲۱ تمدید کرد. در تاریخ ۶ مارس سال بعد، او با بازی در دیدار دوم مرحله یک شانزدهم مسابقات لیگ قهرمانان اروپا در مقابل پاری‌سن‌ژرمن، در تاریخ ۲۷ فوریه، به تعداد ۱۰۰ بازی در لیگ قهرمانان اروپا دست پیدا کرد. او با زدن گل در پیروزی ۳-۰ مقابل لاس پالماس در تاریخ ۳۱ مارس، همچنین به رکورد ۴۰۰ بازی برای رئال‌مادرید دست‌یافت که در این بازی به‌عنوان کاپیتان تیم نیز حضور داشت. در تاریخ ۱ مه، بنزما با زدن دو گل در تساوی ۲-۲ مقابل بایرن‌مونیخ در دیدار بازی برگشت نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۱۷–۱۸، رئال‌مادرید را با نتیجه ۴-۳ در مجموع به فینال رساند. در تاریخ ۲۶ مه، او با زدن گل اول در فینال لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۱۷–۱۸، به رئال‌مادرید کمک کرد تا با نتیجه ۳-۱ به پیروزی برسد و سومین عنوان اروپایی متوالی را کسب کند.

کریم بنزما در فصل ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ و کسب سومین قهرمانی در لالیگا

با رفتن کریستیانو رونالدو به یوونتوس در ژوئیه ۲۰۱۸، بنزما نقش گلزن اصلی تیم رئال‌مادرید را بر عهده گرفت. او در فصل ۲۰۱۸–۱۹ با زدن ۳۰ گل در تمام رقابت‌ها، به‌عنوان گلزن برتر تیم در طول فصل انتخاب شد. این بهبود چشمگیر وی در تیم رئال‌مادرید را نشان می‌داد.

در تاریخ ۷ نوامبر ۲۰۱۸، بنزما با زدن دو گل در پیروزی ۵–۰ مقابل ویکتوریا پلزن در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا، به ۲۰۰ گل برای باشگاه رئال‌مادرید دست‌یافت. این دستاورد او را به جمع محدود هفت بازیکن مادرید که این موفقیت را کسب کرده‌اند، اضافه کرد.

با روی کار آمدن زین‌الدین زیدان، سرمربی تیم، سهم بنزما در موفقیت‌های تیم بیشتر شد. در فوریه ۲۰۲۰، تعهد بنزما به تیم رئال‌مادرید با تمدید قرارداد تا ۲۰۲۲ تأیید شد. فصل با تصاحب لالیگا ۲۰۱۹–۲۰ ادامه یافت و او با بیش از ۲۰ گل زده نقش موثری در قهرمانی رئال ایفا کرد.

در تاریخ ۱۶ ژوئیه، دو گل بنزما مقابل ویارئال، ۳۴ امین قهرمانی رئال‌مادرید در لالیگا را به ارمغان آورد. بااین‌حال، در تاریخ ۷ اوت، تک گل بنزما مقابل منچسترسیتی در ورزشگاه اتحاد کافی نبود و مسیر او با حذف رئال از این رقابت‌ها پایان یافت. برای فصل دوم متوالی، بنزما موفق به کسب عنوان گلزن برتر باشگاه با ۲۷ گل در تمام رقابت‌ها شد.

با رفتن سرجیو راموس به پاری‌سن‌ژرمن، بنزما به‌عنوان کاپیتان دوم تیم رئال‌مادرید در فصل ۲۰۲۱–۲۲ تحت هدایت آنچلوتی معرفی شد و قرارداد او نیز تا سال ۲۰۲۳ تمدید شد.

در تاریخ ۲۲ اکتبر، او با زدن هزارمین گل مسابقات لیگ قهرمانان اروپا برای مادرید در ورزشگاه برنابئو علیه ساختار دونیتسک، خود را به‌عنوان چهارمین گلزن برتر تاریخ رئال پس از دی‌استفانو تثبیت کرد.

بازی‌های برجسته او در تاریخ ۱۴ مارس نیز ادامه یافت و با زدن دو گل در مسابقه لالیگا مقابل مالورکا، به رکورد آنری به‌عنوان برترین گلزن فرانسوی در مسابقات باشگاهی با ۴۱۳ گل رسید. در تاریخ ۶ آوریل، او با یک هت‌تریک در پیروزی ۳–۱ مقابل چلسی در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا، به دومین بازیکن پس از کریستیانو رونالدو تبدیل شد که در دو مسابقه متوالی لیگ قهرمانان اروپا هت‌تریک کرده است.

در تاریخ ۳۰ آوریل ۲۰۲۲، با زدن گل در پیروزی ۴–۰ مقابل اسپانیول در ورزشگاه برنابئو به رئال‌مادرید در دستیابی به‌عنوان قهرمانی ۳۵ ام در لالیگا کمک کرد. در تاریخ ۴ مه، با زدن گل در دقایق اضافه مقابل منچسترسیتی در بازی بازگشت مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا، صعود مادرید به فینال این رقابت‌ها را تضمین کرد. با به‌پایان‌رسیدن فصل لالیگا ۲۰۲۱–۲۲، بنزما با ۲۷ گل در ۳۲ بازی، عنوان پیچیچی را به‌عنوان برترین گلزن این رقابت‌ها از آن خود کرد. در تاریخ ۲۸ مه، با زدن گل در پیروزی ۱–۰ مقابل لیورپول در فینال لیگ قهرمانان اروپا، به پنجمین قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا دست‌یافت. همچنین، با زدن ۱۵ گل، به‌عنوان گلزن برتر این رقابت‌ها انتخاب شد. او باتوجه‌به دستاوردهای برجسته‌اش در فصل، در تاریخ ۱۷ اکتبر با دریافت توپ طلا، خود را به‌عنوان یک افسانه فوتبال تثبیت کرد.

فصل ۲۰۲۲-۲۰۲۳ و رسیدن به‌عنوان دومین گلزن برتر رئال‌مادرید

پس از رفتن مارسلو، بنزما به دلیل تجربه و سابقه خود در ترکیب تیم به‌عنوان کاپیتان اول رئال‌مادرید انتخاب شد و به ۳۲۴ گل در رئال‌مادرید رسید و رکورد رائول را پشت سر گذاشت و به‌عنوان دومین گلزن برتر تاریخ تیم باشگاه رئال‌مادرید قرار گرفت.

یک عملکرد استثنایی در تاریخ ۲۳ آوریل، او با یک هت‌تریک برتر در پیروزی ۴–۰ مقابل بارسلونا در نیمه‌نهایی جام حذفی اسپانیا، به‌عنوان دومین بازیکن تاریخی رئال‌مادرید پس از آیوان زامورانو در سال ۱۹۹۵ موفق شد این کار را انجام دهد. علاوه بر این، او دومین بازیکن رئال‌مادرید است که در ورزشگاه کمپ نو هت‌تریک می‌کند که آخرین بار توسط فرنتس پوشکاش در سال ۱۹۶۳ انجام شده بود. در تاریخ ۶ مه، بنزما به پیروزی تیم خود در مقابل اوساسونا در فینال جام حذفی اسپانیا کمک کرد و موفق به کسب جام حذفی اسپانیا شد.

انتقال به الاتحاد

در تاریخ ۶ ژوئن ۲۰۲۳، الاتحاد، خرید بنزما را به‌ صورت رایگان اعلام کرد. دو روز بعد، الاتحاد او را به طور رسمی به‌عنوان بازیکن جدید خود در یک مراسم بزرگ در ورزشگاه کینگ عبدالله معرفی کرد. این رویداد توجه زیادی را به خود جلب کرد و تعداد زیادی از طرفداران حضور داشتند.

کریم بنزما تیم الاتحاد

نگاه کلی به جام‌های کریم بنزما

قهرمانی در لیگ فرانسه ۴ عنوان
قهرمانی در جام حذفی فرانسه ۱ عنوان
قهرمانی در لیگ اسپانیا ۴ عنوان
قهرمانی در جام حذفی اسپانیا ۳ عنوان
قهرمانی در سوپرکاپ اسپانیا ۳ عنوان
قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا ۵ عنوان
قهرمانی در سوپرکاپ اروپا ۴ عنوان
قهرمانی در جام باشگاه‌های جهان ۵ عنوان

دیدگاه خود را بنویسید

شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

برای دریافت جدیدترین اخبار سایت بت فوروارد می توانید عضو خبرنامه ما شوید