جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
بیوگرافی نواک جوکوویچ

بیوگرافی نواک جوکوویچ پدیده تنیس صربستان و جهان

نواک جوکوویچ را می‌توان جزو یکی از بزرگ‌ترین بازیکنان دنیای تنیس دانست چرا که او رکوردهای بی‌شماری را از خود بر جای گذاشته و بیش از ۳۰۰ هفته به عنوان رکورددار در رتبه ۱ تنیس جهان جای گرفته است. در این مطلب بت فوروارد برای این که این بازیکن صربستانی را بیشتر بشناسید قصد داریم به صورت کامل به بیوگرافی نواک جوکوویچ بپردازیم. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطلب ما را همراهی بفرمایید.

نواک جوکوویچ

نواک جوکوویچ کیست؟

یکی دیگر از پدیده‌های دنیای تنیس نواک جوکوویچ از کشور صربستان است که در حال حاضر ۳۵ سال سن دارد. نواک دارای قد ۱۸۰ سانتی‌متری و ۸۰ کیلوگرم وزن و جزو تنیسوران قدبلند محسوب می‌شود. این تنیسور بارهاوبارها در رتبه اول برترین تنیسورهای جهان جای گرفت و بامهارت بالای خود تاکنون موفق به کسب قهرمانی‌های زیادی در گراند اسلم شده است. نواک یک بازیکن بااستعداد و استثنایی که تخصص او بازی با دست راست (بازی بک هند با هر دودست)  است و موفقیت‌های زیادی را در کارنامه ورزشی خود ثبت کرده است. به‌عنوان‌مثال او تنها فردی است که در طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ توانسته ۳ عنوان قهرمانی پیاپی در جام آزاد استرالیا را کسب کند.

یکی از رکوردهای برتر نواک جوکوویچ کسب ۳ گرند اسلم به صورت هم‌زمان در تورنمنت‌های «آزاد استرالیا»، «ویمبلدون» و «آزاد آمریکا» در سال ۲۰۱۱ شده است. وی دوباره در سال ۲۰۱۵ توانست به این عناوین دست پیدا کند. در سال ۲۰۱۵ او در مجموع توانست شش عنوان قهرمانی کسب کند. شکستن رکوردی دیگر توسط او در بازی‌های آزاد یا همان گراند اسلم، به کسب چهار عنوان قهرمانی پی‌درپی از پنج مسابقه  فینال تور جهانی ATP باز می‌گردد. جوکوویچ با برد خود در بازی‌های آزاد ۲۰۱۶ فرانسه، به سومین بازیکنی تبدیل شد که توانست هر چهار عنوان اصلی را به صورت هم‌زمان به خود اختصاص دهد. اولین بازیکنی که توانست این عنوان را کسب کند، راد لور در سال ۱۹۶۹ بود که موفق شد در سه سطح مختلف این کار را انجام دهد. در مجموع نواک جوکوویچ از سال ۲۰۰۳ که وارد دنیای تنیس شد تاکنون توانسته رکوردهای کوچک و بزرگ زیادی را به نام خود به ثبت برساند.

دوران کودکی و ورود به دنیای تنیس نواک جوکوویچ

بیوگرافی نواک جوکوویچ

نواک جوکوویچ در ۲۲ می ۱۹۸۷ در بلگراد یوگسلاوی یا صربستان کنونی چشم به جهان گشود. مادرش دیانا و پدرش سردیان نام دارند. دو  برادر کوچک‌تر او یعنی جورجی و مارکو، نیز تنیسور بودند و همیشه آرزو داشتند که به یک بازیکن حرفه‌ای و بزرگ تنیس تبدیل شوند. زمانی که نوواک چهارساله بود، به  یک مسابقه رسمی دعوت شد و در سن شش‌سالگی در سال ۱۹۹۳، توسط مربی‌اش یلنا ژنیچیج، به عنوان بازیکن ذخیره تیم صربستان، انتخاب شد.  بد نیست بدانید این مربی که استعدادهای فوق‌العاده نواک را مشاهده کرده بود تا سال ۱۹۹۹ مربی وی بود.

برای این که نواک بتواند پیشرفت بهتری را تجربه کند و به بازیکنی بزرگ تبدیل شود، ژنیچیچ هدایت او را به نیکولا پیلیچ، بازیکن پیشین تنیس کروات سپرد  و این پسر ۱۲ساله در سپتامبر ۱۹۹۹ به مدت ۴ سال به آکادمی تنیس پلیچ در یکی از شهرهای آلمان پیوست. اولین بازی بین‌المللی این تنیسور صرب در ۱۴ سالگی وی رقم خورد و در رده تک نفره و دونفره جام قهرمانی را از آن خود کرد. او در سال ۲۰۰۱ به عنوان عضوی از تیم جونیور دیویس کاپ از جمهوری فدرال یوگسلاوی، به فینال رسید ولی در مسابقه تک نفره خود شکست خورد. پس از چند سال جوکوویچ و خانواده‌اش به کشور فرانسه مهاجرت کرده و در مونت‌کارلو موناکو مستقر شدند و در سال ۲۰۰۲  او با تنیسور سابق اسلواکی “مارین وایدا” فعالیت خود را آغاز کرد.

اولین قدم پس از این کار این بود که جوکوویچ توانست به‌دور یک‌چهارم نهایی گرند اسلم رولند گاروس و دور چهارم ویمبلدون حضور پیدا کند و بدین ترتیب نامش در میان چهل تنیسور برتر جهان قرار داده شد. پس از گذشت سه هفته از مسابقات ویمبلدون، وی توانست اولین عنوان قهرمانی خود را در مسابقات آمسفورت هلند با شکست رقیب خود نیکلاس ماسوی هلندی به دست آورد. پس از آن موفق شد در رقابت‌های متس در فرانسه دومین عنوان قهرمانی خود را کسب کند و این بار در میان ۲۰ تنیسور برتر دیده شود.

سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷

جوکوویچ در این سال‌ها توانست عملکرد خوبی را از خود بر جای بگذارد و راه خود را در میان‌برترین تنیسورهای دنیا پیدا کند. جوکوویچ از سال ۲۰۰۳ به عنوان یک بازیکن حرفه‌ای وارد جهان تنیس شد و در سال‌های بعدی با تلاش و تمرینات فراوان، توانست به یکی از برترین بازیکنان تاریخ تنیس تبدیل شود. او در سال ۲۰۰۴ در مسابقات اوماگ شرکت کرد و در دور ۳۲ به فیلیپو ولاندری باخت. سپس در سال ۲۰۰۵، در مسابقات آزاد استرالیا شرکت کرد و پس از پیروزی در مقابل واورینکا، در دور بعدی بازی با مارات سفین شکست خورد. در ادامه، در مسابقات ویمبلدون و آزاد آمریکا شرکت کرد و با شکست‌دادن بازیکنانی همچون گیلرمو گارسیا لوپز، گائل مونفیلز و ماریو آنشیج، به مراحل بعدی رقابت‌ها صعود کرد.

در پاریس فرانسه نیز، جوکوویچ به‌دور سوم راه یافت و با شکست‌دادن ماریو پورتنا، به مرحله بعدی رقابت‌ها پیش رفت. در کل، جوکوویچ در سال‌های اولیه حرفه‌ای شدن خود، بازی‌های خوبی انجام داد و موفق به کسب چندین عنوان قهرمانی شد. سه هفته پس از مسابقات ویمبلدون، او بدون ازدست‌دادن حتی یک ست، توانست نخستین عنوان  ATP را در بازی‌های آزاد هلند در آمرسفورت کسب کند. جوکوویچ در فینال همان مسابقات نیکولاس ماسو را مغلوب خود کرد. در بازی‌های آزاد موسله که در متز انجام می‌شد توانست عنوان دومی را کسب و به جمع ۲۰ نفر برتر صعود کند.

در سال ۲۰۰۶، جوکوویچ در مسابقات جام دیویس شرکت کرد و در مسابقه مهمی به مصاف با گرگ روسسکی از تیم بریتانیا رفت. او توانست با شکست‌دادن روسسکی، جام دیویس را به دست آورد. در سال ۲۰۰۷، جوکوویچ با شکست در برابر کریس گوچیون در فینال مسابقات آدلاید شروع به فعالیت کرد. سپس در دور چهارم بازی‌های آزاد استرالیا، بازی با راجر فدرر را از دست داد. او پس از آن، با کسب اولین عنوان سری مسترز خود، به صربستان بازگشت تا به کشورش خدمت کند و در مسابقات جام دیویس در مقابل جورجیا به رقابت پرداخت. در این بازی، جوکوویچ با شکست‌دادن حریف خود، توانست یک امتیاز به دست آورد. سپس در مسابقات مسترز مونت‌کارلو شرکت کرد و در دور سوم این بازی‌ها، بازی با فدرر را از دست داد. اما در مسابقات آزاد استوریل، با شکست‌دادن ریچارد گاسکت، توانست عنوان قهرمانی را کسب کند.

سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰

نواک در سال ۲۰۰۷ در مسابقات مختلفی شرکت کرد و بازیکنان برتری همچون راجر فدرر، رافائل نادال و اندی رادیک را شکست داد. بااین‌حال، در برخی از رقابت‌ها نیز از آنها شکست خورد. به‌عنوان‌مثال، در دور چهارم نخستین گرند اسلم سال ۲۰۰۷ در استرالیا در سه ست پیاپی مغلوب راجر فدرر شد. همچنین، در مسابقات مسترز ایندین ولز آمریکا در برابر رافائل نادال نیز شکست خورد.

در سال ۲۰۰۷، جوکوویچ در دو مسترز بعدی در آلمان و ایتالیا نیز در دور یک‌چهارم نهایی مغلوب رافائل نادال و کارلوس مویا شد و در رقابت‌های گرند اسلم فرانسه نیز در مرحله نیمه‌نهایی باز هم در برابر رافائل نادال شکست خورد. در سال ۲۰۰۸، او در المپیک پکن شرکت کرد و موفق به کسب مدال برنز شد. همچنین، در بازی‌های آزاد استرالیا ۲۰۰۸، او بدون هیچ باختی به دومین فینال پیاپی خود در گراند اسلم رسید و در مرحله نیمه‌نهایی راجر فدرر را شکست داد. در فینال همچنین، با شکست‌دادن جو – ویلفرد سونگای فرانسوی، برای اولین‌بار عنوان قهرمانی یک گراند اسلم را به دست آورد. بعد از به‌پایان‌رسیدن بازی‌های المپیک نواک در یواس‌اوپن شرکت کرد و در مرحله یک‌چهارم نهایی اندی رادیک را از پیش رو برداشت. حضور او در این مسابقات مرحله نیمه‌نهایی، با باخت در چهار ست مقابل فدرر، به پایان رسید.

پس از یو اس اوپن جوکوویچ باز هم به رقابت خود در تورنمنت‌های مختلف ادامه داد. در نوامبر ۲۰۰۸، در جام مسترز تنیس، مقام دوم را در شانگهای به دست آورد. تورنمنت بعدی جوکوویج، مسابقات تنیس دبی بود که در مرحله نیمه‌نهایی مغلوب رادیک شد. در بازی‌های لایف مسترز در ایندین ولز، با شکست مردی فیش در فینال مسابقات توانست نهمین پیروزی خود را در عنوان انفرادی کسب نماید. دهمین برد خود را در بازی‌های انفرادی، در برابر واورینکا در بازی‌های بین‌المللی ایتالیا در رم به دست آورد. هفته بعد از آن در مسابقات مسترز هامبورگ شرکت کرد و در مرحله نیمه‌نهایی از رافائل نادال شکست خورد.

جوکوویچ کار خود را در سال ۲۰۰۹ با شرکت در مسابقات بین‌المللی بریزبن و سیدنی آغاز کرد و البته در مراحل ابتدایی در این مسابقات مغلوب شد. همچنین، در مسابقات تنیس دبی شرکت کرد و با شکست دیوید فرر، دوازدهمین قهرمانی حرفه‌ای خود را کسب کرد. بااین‌حال، در مسابقات ایندین ولز موفق ظاهر نشد و مغلوب اندی رادیک شد. در مسابقات آزاد سونی – اریکسون در کین بیسکین نیز توانست در مرحله نیمه‌نهایی راجر فدرر را شکست دهد، اما در فینال در برابر اندی موری شکست خورد. نواک در تور جهانی مسترز ATP نیز در مونت‌کارلو رولکس مسترز شرکت کرد و در فینال این مسابقات مغلوب رافائل نادال شد و جام قهرمانی را از دست داد.

سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳

بازی‌های جوکوویچ در سال ۲۰۱۰ با شرکت در یک تورنمنت نمایشی در AAMI Classic در ملبورن استرالیا شروع شد. در اولین دیدار خود، پیش از این که در برابر فرناندو ورداسکو شکست را بپذیرد، توانست در برابر هاس پیروز شود. جوکوویچ در مسابقات آزاد استرالیا در سال ۲۰۱۰ شرکت کرد و در مرحله یک‌چهارم نهایی، بازی را به سونگا حریف خود واگذار کرد. در ۶ تا ۸ مارچ ۲۰۱۰، جوکوویچ به عنوان مهره کلیدی تیم صربستان در بازی‌های جام دیویس ایفای نقش کرد و توانست مقام قهرمانی را برای اولین‌بار در تاریخ این کشور به ارمغان بیاورد. بازی او در مقابل تیم آمریکا و پیروزی او در مقابل سم کوئری و جان ایزنر از افتخارات بزرگ او است که نام او را در تنیس کشور صربستان ماندگار کرد.

در این زمان تیم صربستان تیم ملی جوکوویچ باید مسیری سختی را برای رسیدن به فینال طی می‌کرد که البته با پشتکاری که داشتند، موفق به انجام چنین کاری شدند. نواک در فینال این مسابقات دو امتیاز در بازی‌های انفرادی برای تیمش به دست آورد که این دو امتیاز با برد در برابرگیلز سیمون و گائل مونفیس رقم خورد و هم تیمی او ویکتور ترویکی نیز توانست بر مایکل لود غلبه کند و بدین صورت جام قهرمانی مسابقات جام دیویس را بالای سر ببرند. مسابقات مسترز ایندین ولز در مارچ سال ۲۰۱۰ در ایالت کالیفرنیای آمریکا برگزار شد که در این مسابقات، جوکوویچ در دور چهارم در مقابل لوبیچیج شکست خورد.

در ادامه این سال برای وی با شکست‌های پی‌درپی در بازی‌های مهم و برخی پیروزی‌ها در مسابقات دیگر همراه بود که در برخی بازی‌ها جوکوویچ همچنان به عنوان یکی از بهترین بازیکنان تنیس جهان شناخته می‌شد، مانند مسابقات مسترز مونت‌کارلو رولکس که در آن بازی‌های خوبی از خود به نمایش گذاشت. به‌هرحال، او بعد از این مسابقات تصمیم گرفت که همکاری خود با تاد مارتین مربی خود را قطع کند، این موضوع نشان می‌داد که او به دنبال تغییراتی در کار خود بود تا بتواند به‌نوعی اوضاع خود را بهبود ببخشد تا متحمل شکست‌های زیادی نشود. در سال ۲۰۱۱ یکی دیگر از رکوردهای نواک جوکوویچ در آن زمان به ۴۳ پیروزی متوالی اختصاص داشت که تا آن زمان تنیسوری موفق به کسب چنین عنوانی نشده بود.

در همان سال او در مسابقات آزاد استرالیا، آزاد آمریکا ویمبلدون شرکت و مقام قهرمانی را در این مسابقات کسب کرد و توانست به عنوان مرد شماره یک تنیس جهان دست پیدا کند. او در بازی‌های آزاد استرالیا در سال ۲۰۱۱ در مقابل اندی موری بازی کرد و توانست با کسب نتایج ۶–۴, ۶–۲, ۶–۳  در فینال انفرادی تنیس مردان وی را شکست دهد. این دومین عنوان قهرمانی او در بازی‌های آزاد استرالیا و در مجموع دومین عنوان قهرمانی بزرگ او به شمار می‌آمد. راجر فدرر که در این بازی‌ها به عنوان مدافع قهرمانی حضور داشت، مغلوب جوکوویچ شد و وی بار دیگر جام قهرمانی را بالای سر برد. افتخاری دیگر برای نواک جوکوویچ زمانی به ثبت برسید که او در مسابقات ویمبلدون با شکست رافائل نادال در فینال این تورنمنت با نتایج ۶–۴, ۶–۱, ۱–۶, ۶–۳ در قسمت انفرادی آقایان، موفق شد جام قهرمانی را بالای سر برد و اولین عنوان قهرمانی ویمبلدون و همچنین سومین گراند اسلم برای او ثبت شود.

در مسابقات آزاد آمریکا، جوکوویچ توانست با شکست رافائل نادال با نتایج ۶–۲, ۶–۴, ۶–۷ و ۳–۷, ۶–۱ در فینال این مسابقات به مقام قهرمانی دست پیدا کند و عنوان قهرمانی یو اس اوپن را به دست آورد. جوکوویچ با کسب پیروزی در مسابقات بازی‌های آزاد آمریکا توانست پیروز چشمگیر دیگری را در کارنامه  سال ۲۰۱۱ خود ثبت کند. او اولین قهرمانی بازی‌های آزاد آمریکا، سومین گراند اسلم خود در سال و در مجموع، چهارمین گراند اسلم را به نام  خود  ثبت کرد. او هم چنین موفق به شکست پنج رکورد در مسابقات ATP World Tour Masters 1000 شد و رکورد جدید کسب بیشترین جایزه نقدی به ارزش ۱۲ میلیون دلار را به خود اختصاص داد. او در پایان فصل به دلیل مصدومیت از ناحیه کمر دچار افت شد و با نمایش ضعیفی که از خود در فینال مسابقات جهانی ATP انجام داد، به کار خود در این سری از مسابقات پایان داد.

فصل ۲۰۱۲ برای جوکوویچ که در اواخر فصل گذشته با مصدومیت و افت مواجه شده بود، با شرکت در مسابقات تنیس آزاد استرالیا آغاز شد. نواک توانست با پیروزی برابر پائولو لورنزی، سانتیاگو ژیرالدو، نیکولاس ماهوت و هیوت مراحل اولیه خود را به پایان برساند. در مرحله یک‌چهارم نهایی توانست در سه ست، دیوید فرر را مغلوب خود کند و در مرحله نیمه‌نهایی، پس از ۴ ساعت و ۵۰ دقیقه در ۵ ست اندی موری را از پیش رو برداشت. در فینال آزاد استرالیا، او در ۵ ست نادال را  با نتایج ۵–۷, ۶–۴, ۶–۲, ۶–۷(۵–۷), ۷–۵ مغلوب کرد و جام قهرمانی را بالای سر برد. مدت‌زمان این بازی ۵ ساعت و ۵۳ دقیقه به طول انجامید که به عنوان طولانی‌ترین مسابقه فینال در تاریخ این بازی‌ها به ثبت رسید.

نواک جوکوویچ در المپیک تابستانی ۲۰۱۲ لندن به عنوان پرچم‌دار کشور صربستان انتخاب گردید و در رقابت‌های تنیس المپیک شرکت کرد. وی در مرحله نیمه‌نهایی بازی‌های المپیک به میدان رفت ولی در برابر اندی موری بازی را با نتیجه ۲-۰ در ست‌های مستقیم از دست داد. در بازی بعدی خود که نبرد برای کسب مدال برنز بود، در برابر دل پوترو نیز باخت و به عنوان چهارمی به پایان رسید. در مسابقات تور جهانی  ATP 2012، جوکوویچ توانست در فینال این مسابقات راجر فدرر را با نتایج ۶-۷، ۶-۲ و ۶-۲ شکست دهد و عنوان قهرمانی این مسابقات را کسب کند. وی همچنین در فینال مسابقات تنیس آزاد آمریکا ۲۰۱۲ به مصاف اندی موری رفت و پس از بازی سختی، بازی را با واگذاری به موری به پایان رساند. به دلیل دستیابی به موفقیت‌های بزرگ در سال ۲۰۱۲، نواک جوکوویچ توسط فدراسیون بین‌المللی تنیس به عنوان قهرمان جهانی ITF 2012 در مسابقات مردان انتخاب شد.

سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵

فصل ۲۰۱۳ در حالی برای جوکوویچ آغاز شد که او توانست در تنیس آزاد استرالیا برای سومین سال پیاپی جام قهرمانی را بالای سر ببرد. جوکوویچ در بازی فینال اندی موری را شکست داد تا افتخاری دیگر را به کارنامه خود اضافه نماید. او در مسابقات تور جهانی ATP انفرادی مردان در سال ۲۰۱۳ که در زمین‌بازی آرنا در شهر لندن برگزار می‌شد، شرکت کرد و در فینال این مسابقات توانست رافائل نادال را شکست و جام قهرمانی را بالای سر ببرد. در دوم مارچ ۲۰۱۳ جوکوویچ با شکست‌دادن تامی بریدچ در فینال مسابقات تنیس دبی سی و ششمین عنوان حرفه‌ای خود را به دست آورد. همچنین جوکوویچ به عنوان مدافع قهرمانی در مسابقات مسترز میامی شرکت کرد که در دور چهارم از تامی هاس شکست و از دور رقابت‌ها حذف شد.

نواک جوکوویچ در فینال مسترز مونت‌کارلو رولکس در ماه آوریل ۲۰۱۳، رافائل نادال را شکست داد و عنوان قهرمانی را کسب کرد. این پیروزی باعث شد تا او به عنوان اولین بازیکن غیر از فدرر و نادال در حدود ۷ سال در رده یک تنیس جهان قرار بگیرد. در ماه می همان سال، جوکوویچ در دور دوم رقابت‌های آزاد مادرید در برابر گریگور دیمیتروف و همچنین در مرحله یک‌چهارم نهایی رقابت‌های مسترز رم از بریدج شکست خورد. نواک در جام راجرز باز هم به مصاف رافائل نادال رفت که باز هم در مقابل این تنیسور اسپانیایی مغلوب شد. در اوایل ماه اکتبر، او در رقابت‌های پکن موفق به کسب عنوان قهرمانی شد و در مسابقات مسترز رولکس شانگهای نیز توانست جام قهرمانی را بالای سر ببرد.

نواک جوکوویچ در سال ۲۰۱۴ را با کسب عنوان قهرمانی در مسابقات آزاد جهانی تنیس موبادالا در استرالیا آغاز کرد. در اوپن استرالیا در مراحل اولیه بازی‌ها به ترتیب بازیکنانی همچون لوکاس لاکو، لئوناردو مایر، دنیس ایستومین و فابیو فوبینی روبرو شد و آن‌ها را شکست داد. در مرحله یک‌چهارم نهایی با واورینکا بازی کرد که در ست پنجم از او شکست خورد و نوار پیروزی‌های او پس از ۲۵ پیروزی متوالی پاره شد. در مسابقات دیگری که در آن شرکت کرد، مسابقات تنیس دبی، در مرحله نیمه‌نهایی از راجر فدرر شکست خورد و از دور رقابت‌ها کنار رفت. اما در مسابقات مسترز ایندین ولز، در فینال مجدداً به راجر فدرر روبرو شد و توانست او را شکست دهد و عنوان قهرمانی را به دست آورد.

سومین عنوان قهرمانی مسترز استرالیا برای جوکوویچ پس از مصدومیت از ناحیه مچ دست با شکست رافائل نادال به دست آمد. او جایزه‌ای را به مبلغ ۵۰۰۰۰۰ دلار که از بازی در این مسابقات به دست آورده بود، به قربانیان سیل اروپای جنوب شرقی اهدا کرد. از سوی دیگر در مسابقات تنیس آزاد فرانسه این تنیسور صربستانی در مسابقه فینال بار دیگر از نادال شکست خورد و جام قهرمانی را به او تقدیم کرد. نواک در مسابقات ویمبلدون که در سال ۲۰۱۴ برگزار شد، با شکست راجر فدرر توانست دومین مقام  قهرمانی مسابقات ویمبلدون و هفتمین عنوان گراند اسلم را به دست آورد تا به‌نوعی شکست خود در اوپن فرانسه را جبران کرده باشد.

سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷

سال ۲۰۱۵ چندان مطلوب برای جوکوویچ آغاز نشد زیرا او در مسابقات آزاد قطر مقابل ایوو کارلوویچ در مرحله یک‌چهارم نهایی شکست سختی را متحمل و از دور رقابت‌ها کنار رفت. او پس  از این شکست در مسابقات تنیس آزاد استرالیا شرکت کرد و توانست در ۵ دور اول بدون باخت حتی یک ست، بازی‌های خود را به پایان برساند. در مرحله نیمه‌نهایی او با مدافع قهرمانی، واورینکا، کسی که توانسته بود سال قبل او را شکست دهد روبرو شد و او را شکست داد. در فینال مسابقات آزاد استرالیا در برابر اندی موری بازی کرد و توانست او را مغلوب کند و عنوان قهرمانی این مسابقات را کسب نماید. در مسابقات ویمبلدون ۲۰۱۵، بعد از شکست راجر فدرر در فینال این مسابقات بار دیگر عنوان قهرمانی مسابقات ویمبلدون را به خود اختصاص داد و توانست سومین قهرمانی ویمبلدون، نهمین عنوان قهرمانی گراند اسلم و دومین عنوان بزرگ قهرمانی سال را در کارنامه افتخارات خود به ثبت برساند.

بیوگرافی نواک جوکوویچ

پس از این رقابت‌ها جوکوویچ بار دیگر درخشید و توانست در فینال تنیس آزاد آمریکا فدرر با نتایج ۶–۴, ۵–۷, ۶–۴, ۶–۴ از پیش رو بردارد و یک جام دیگر را به کلکسیون جام‌های خود اضافه کند. جوکوویچ، بعد از راد لور و راجر فدرر، سومین فردی شد که توانسته است به هر چهار گراند اسلم در طی یک سال دست پیدا کند. پس از کسب عنوان قهرمانی در تنیس آزاد آمریکا، شرکت‌ها و برندهای بزرگی از جمله «تلکام»،  «فیت لاین»، «مرسدس‌بنز» و «سیکو» نیز تمایل بسیاری را برای انجام امور تبلیغاتی با جوکوویچ  خود نشان دادند. در بازی‌های انفرادی تور جهانی ATP در سال ۲۰۱۵، او توانست در فینال این مسابقات راجر فدرر را شکست دهد و به قهرمانی این مسابقات دست پیدا کند. این چهارمین قهرمانی پیاپی او در این مسابقات به شمار می‌رفت.

پیش از آخرین رویداد بزرگ گراند اسلم سال، جوکوویچ این شانس را به دست آورد که به اولین تنیسور تاریخ تبدیل شود که بتواند مجموعه کامل عناوین مسترز ۱۰۰۰ امتیازی را در سینسیناتی از آن خود کند و برای پنجمین بار به فینال برسد، اما یک بار دیگر فدرر سد راه او شد و با مغلوب‌کردن او اجازه به دست آوردن این افتخار بزرگ را به نواک نداد.

سال ۲۰۱۶ بر عکس فصل قبلی با قهرمانی در تنیس آزاد استرالیا برای نواک آغاز شد. او در مسابقه فینال توانست اندی موری را شکست دهد و جام قهرمانی را بالای سر برد. این ششمین قهرمانی جوکوویچ در این رقابت‌ها محسوب می‌شد. وی همچنین توانست در بازی‌های مسترز ایندین ولز شرکت کند و در مرحله نیمه‌نهایی رافائل نادال را مغلوب کند و در فینال این مسابقات در برابر میلوس راونیک قرار گیرد و او را شکست دهد و عنوان قهرمانی را تصاحب کند. میزان امتیازات جوکوویچ در این برهه به حدی رسیده بود که مجموع امتیازات راجر فدرر و اندی موری هر چقدر تلاش می‌کردند، به او نمی‌رسید.

در ادامه موفقیت‌های جوکوویچ در سال ۲۰۱۶ او توانست برای سومین سال متوالی در بازی‌های آزاد میامی آندره آغاسی را شکست دهد و جام ششمین قهرمانی در این تورنمنت را بالای سر ببرد. در بازی‌های تنیس آزاد فرانسه که از تاریخ ۲۲ می تا ۵ جون سال ۲۰۱۶ در پاریس برگزار شد، جوکوویچ در رقابت‌های انفرادی مردان شرکت و توانست در فینال این مسابقات با غلبه بر اندی موری  با نتایج ۳–۶, ۶–۱, ۶–۲, ۶–۴ به مدال قهرمانی دست پیدا کند و هم چنین او به سومین بازیکنی تبدیل شد که توانسته است که هر چهار عنوان گراند اسلم را در یک سال از آن خود کند و به جایزه نقدی ۱۰۰ میلیون‌دلاری این تورنمنت‌ها دست پیدا کند.

در مسابقات آزاد قطر ۲۰۱۷، جوکوویچ عنوان قهرمانی را کسب کرد و در فینال این مسابقات مرد شماره یک تنیس دنیا، اندی موری را در سه ست شکست داد. اما در مسابقات آزاد استرالیا ۲۰۱۷، جوکوویچ در دور دوم بازی با دنیس ایستومین از ازبکستان مغلوب شد. این برای اولین‌بار بود که جوکوویچ در مرحله یک‌چهارم نهایی در بازی‌های آزاد استرالیا حضور نداشت و برای اولین‌بار در زندگی حرفه‌ای خود در یک تورنمنت گراند اسلم، بازی را به بازیکنی که در رده خارج از ۱۰۰ نفر برتری داشت، واگذار کرد. ادامه مسابقات که شامل بازی‌های آزاد مکزیک و مسترز ایندین ولز می‌شد با نتیجه مطلوب برای نواک به اتمام نرسید زیرا نیک کریوس موفق شد در هر دو تورنمنت به ترتیب در دورهای سوم و چهارم نواک را شکست و از دور مسابقات حذف کند.

این بازیکن صربستانی در ماه آوریل سال ۲۰۱۷ در مسابقات مسترز مونت‌کارلو شرکت کرد و بعد از رسیدن به مرحله یک‌چهارم نهایی در مقابل دیویدگوفین شکست خورد. پس از بازی در مسابقات مسترز مادرید، او توانست نمایش بهتری از خود به اجرا بگذارد و به مرحله نیمه‌نهایی راه پیدا کند ولی مقابل نادال تن به شکست داد.

در ۲۱ مه ۲۰۱۷، وی آندره آغاسی را به عنوان  مربی جدید خود انتخاب کرد و اعلام کرد که آندره آغاسی به عنوان مربی او را در بازی‌های تنیس آزاد فرانسه ۲۰۱۷ همراهی خواهد نمود. بااین‌حال، او به عنوان مدافع قهرمانی، در رولاند گاروس بازی را در یک‌چهارم نهایی به دومینیک تیم واگذار کرد. در تاریخ ۲۶ جولای ۲۰۱۷، اعلام کرد برای بازیابی کامل سلامت آرنج خود از تنیس اوپن آمریکا و باقی رقابت‌ها انصراف می‌دهد تا شرایط مصدومیت خود را بررسی نماید.

سال‌های ۲۰۱۸ – ۲۰۲۱

در سال ۲۰۱۸ جوکوویچ بازی‌های اولیه سال نظیر تنیس آزاد استرالیا را به دلیل مصدومیت و عمل آرنج از دست داد. پس از دوران ریکاوری چند ماه بعد توانست به میادین بازگردد و در بازی‌های ایندین ولز بازی کند. او در دور دوم بازی با تارو دانیل از او شکست خورد و حذف شد. وی در بازی‌های آزاد میامی، بار دیگر در دور دوم به بنوئه پیر باخت. نواک دوباره با مربی خود ماریان ویدا، در مسابقات مسترز مونت‌کارلو شرکت کرد و پیروزی را در برابر دوسان لاژوویچ و بورنا کوریک تجربه کرد و به دنبال آن یک باخت را در برابر شماره ۷ جهان یعنی دومینیک تیم متحمل شد و بعد از آن بازی‌ها وی در یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت:

بالاخره بعد از دو سال می‌توانم بدون درد بازی کنم.

نواک پس از این اظهارنظر توانست بهتر عمل کند که این موفقیت برای او در مسابقات ویمبلدون به دست آمد. او در مسابقات ویمبلدون برای رسیدن به مرحله نیمه‌نهایی، تنیس ساندگرن، هوراسیو زبالوس، کایل ادموند، کارن خاچانوف و کی نیشیکوری را شکست داد و در آن جا در مقابل  رقیب دیرینه خود، رافائل نادال قرار گرفت. جوکوویچ در ست پنجم در یک مسابقه ۵ ساعته و ۱۷ دقیقه‌ای که در طی دو روز انجام شد نادال را از پیش رو برداشت.

این مسابقه به دومین بازی طولانی مرحله نیمه‌نهایی تاریخ ویمبلدون تبدیل شد. وی با شکست کوین اندرسون در فینال پس از ۲ ساعت و ۱۸ دقیقه، توانست چهارمین عنوان ویمبلدون و هم چنین سیزدهمین عنوان بزرگ تنیس را از آن خودکرده و بار دیگر جام قهرمانی را بالای سر ببرد.

پس از این رقابت‌ها جوکوویچ به عنوان دیگری دست پیدا نکرد تا تصمیم گرفت بالاخره در یو اس اوپن شرکت کند زیرا از ۲۰۱۶ در این رقابت‌ها حاضر نشده بود. او در برابر بازیکنانی چون: مارتون فاسوویچ، تنیس سندگرن، ریچارد گاسکت و خوا سوسا بازی کرد و توانست به مرحله یک‌چهارم نهایی راه یابد و انتظار داشت که در این مرحله در برابر راجر فدرر قرار گیرد. اما فدرر در بازی مقابل جان میلمن شکست‌خورده و از ادامه بازی‌ها جا ماند و کار برای او راحت‌تر شد زیرا فدرر رکورددار رقابت‌های گراند اسلم است که طبیعتاً شکست او از دیگر تنیسورها دشوارتر است. جوکوویچ برای یازدهمین بار به  مرحله نیمه‌نهایی تنیس آزاد آمریکا رسید و با کی نیشیکوری در این مرحله به مقابله پرداخت و توانست او را شکست دهد. جواک برای هشتمین بار به فینال تنیس آزاد آمریکا راه پیدا کرد و در برابر خوان مارتین دل پورتو بازی کرد و را با نتایج  ۶–۳, ۷–۶ و ۷–۴ , ۶–۳  او را از پیش رو برداشت تا یک جام دیگر را نیز به کارنامه ورزشی خود اضافه نماید.

سال ۲۰۱۹ را جوکوویچ با شکست مقابل روبرتو باتیستا آگوت در مرحله نیمه‌نهایی تنیس آزاد قطر آغاز کرد که این اراده در او ایجاد شود که تلاش خود را در ادامه مسیر بیشتر نماید. نواک در تنیس آزاد استرالیا میچل کروگر، جو – ویلفرد سونگا، دنس شاپوالوف، دانیل مدودف، کی نیشیکووری و لوکاس پویله را شکست داد تا به فینال راه پیدا کند. در فینال این رقابت‌ها او رافائل نادال در ست‌های مستقیم و با نتایج ۶–۳, ۶–۲, ۶–۳ شکست داد و  برنده پانزدهمین گرند اسلم و رکورد هفتمین قهرمانی را در بازی‌های آزاد استرالیا به نام خود به ثبت رسانید.

پس از آن در مسترز ۲۰۱۹ مونت‌کارلو در مرحله یک‌چهارم نهایی نواک بار دیگر شکست خورد که این باخت توسط دانیل مدودف رقم خورد. در طول رقابت‌های تنیس آزاد مادرید، نواک جوکوویچ، هفته ۲۵۰ام  صدرنشینی خود را در رقابت‌های جهانی جشن گرفت. او بعد از راجر فدرر، پیت سامپراس، ایوان لندل و جیمی کانرز یکی از پنج بازیکنی است که توانسته عنوان رتبه یک تنیس دنیا را در ۲۵۰ هفته حفظ کند. او در مسابقات ویمبلدون توانست شانزدهمین گراند اسلم خود را به دست بیاورد و برای پنجمین بار از عنوان قهرمانی خود در این مسابقات دفاع نماید. با شکست راجر فدرر در یک مسابقه‌ای که به مدت چهار ساعت و پنجاه و هفت دقیقه به طول انجامید او به شانزدهمین گراند اسلم خود دست‌یافت ولی همچنان تا رکورد ۲۰ گرند اسلم راجر فدرر فاصله دارد. این جدال بین تنیسور شماره یک‌دنیا و سوم دنیا به عنوان طولانی‌ترین بازی انفرادی مردان تاریخ ویمبلدون تبدیل شد که به حدی این بازی جذاب بود که تا مدت‌ها علاقه‌مندان به تنیس از این بازی یاد می‌کردند.

در مسابقات آزاد سینسیناتی جوکوویچ توانست به مرحله نیمه‌نهایی راه پیدا کند ولی دانیل مدودف روس بر او چیره و جوکوویچ از دور رقابت‌ها کنار رفت. او پس از شرکت در مسابقات آزاد ایالات متحده ۲۰۱۹، نتوانست از عنوان خود دفاع کند و در دور چهارم  بازی را به استن واورینکا واگذار کرد، این در حالی بود که توانایی و قدرت بدنی او به دلیل مصدومیت پیش از بازنشستگی‌اش پایین آمده بود و این شکست باعث شد در سال ۲۰۱۹  تنها دو گراند اسلم از چهار گرند اسلم را فتح کند و دو عنوان قهرمانی دیگر گراند اسلم سال ۲۰۱۹ به مرد شماره دو تنیس دنیا یعنی رافائل نادالی برسد که او نیز در آن روزها رقابت جدی و تنگاتنگی را با جوکوویچ پشت سر می‌گذاشت.

در افتتاحیه جام ATP در سال ۲۰۲۰، جوکوویچ با به ثبت شش پیروزی، صربستان را عنوان قهرمانی رساند. در اوپن استرالیا، او راجر فدرر رقیب دیرینه خود را در ست‌های مستقیم در راهیابی به فینال شکست داد و در بازی فینال دومینیک تیم را در پنج ست مغلوب کرد. این هشتمین قهرمانی جوکوویچ در اوپن استرالیا و هفدهمین عنوان گرند اسلم نواک بود. او همچنین در رده‌بندی ATP جایگاه شماره یک جهان را به دست آورد. جوکوویچ سپس برای پنجمین بار قهرمانی در مسابقات تنیس دبی را به دست آورد و استفانوس Tsitsipas را در فینال شکست داد. هم‌زمان با ورود ویروس کوید ۱۹ در جهان برگزاری مسابقات تنیس نیز با مشکل روبه‌رو شد. در نهایت پس از کش‌وقوس‌های فراوان با ازسرگیری تور ATP ، جوکوویچ میلوس راونیک را شکست داد تا دومین عنوان قهرمانی سینسیناتی خود را به دست آورد.

جوکوویچ بعدی یک قهرمانی دیگر به عنوان ۳۶ امین عنوان مستر و پنجمین عنوان خود را در رم به دست آورد که این قهرمانی بدین صورت بود که دیگو شوارتزمن را در فینال شکست داد. در تنیس آزاد فرانسه جوکوویچ در فینال در ست‌های مستقیم به رافائل نادال باخت. جوکوویچ سپس در وین اوپن بازی کرد، جایی که در مرحله یک‌چهارم نهایی توسط لورنزو سونگو در ست‌های مستقیم حذف شد.

سال‌های ۲۰۲۱ – تاکنون

جوکوویچ فصل ۲۰۲۱ خود را با بازی برای تیم ملی صربستان به عنوان مدافع عنوان قهرمانی در جام ATP آغاز کرد، اما این کشور با وجود پیروزی جوکوویچ در هر دو مسابقه تک نفره خود در مرحله گروهی حذف شد. وی سپس در فینال تنیس آزاد استرالیا دنیل مدودف را شکست داد و قهرمان شد. در تاریخ ۱ مارس، جوکوویچ با رکورد دوران فدرر در ۳۱۰ هفته در رتبه یک جهان برابر شد و متعاقباً از آن پیشی گرفت. در ایتالیا اوپن، جوکوویچ استفانوس Tsitsipas و لورنزو سونگو را شکست داد، اما در فینال در سه ست بازی را به رافائل نادال واگذار کرد.

در تنیس آزاد فرانسه جوکوویچ پس از شکست‌دادن رافائل نادال در نیمه‌نهایی به فینال رسید. این تنها باخت دوم نادال به جوکوویچ (و در کل باخت سوم) در این تورنمنت بود. در فینال، جوکوویچ توانست استفانوس Tsitsipas را در پنج ست شکست دهد. در مسابقات ویمبلدون در سال ۲۰۲۱، جوکوویچ با رسیدن به مرحله نیمه‌نهایی، صدمین پیروزی خود در زمین چمن را ثبت کرد و ماتئو برتینی را در فینال شکست داد تا ششمین عنوان ویمبلدون و رکورد تمام‌وقت فدرر و نادال را از ۲۰ عنوان اصلی در رده مردان را با نادال برابر کند.

جوکوویچ پس از ناکامی در چند تورنمنت برای یو اس اوپن وارد ایالات متحده آمریکا شد و به عنوان سومین مرد تاریخ برای رسیدن به گراند اسلم تلاش خود را انجام داد. در دور سوم، جوکوویچ با کی نیشیکوری روبرو شد و ست اول را از دست داد، اما سه ست بعدی را پیروز شد. وی این روند را علیه جنسون بروکسبی و ماتئو برتینی تکرار کرد. در مرحله نیمه‌نهایی، او در پنج ست الکساندر زورف را شکست داد تا با این پیروزی به ۳۱ مین فینال بزرگ خود برسد. در آنجا، او با دنییل مدودف روبرو شد اما در ست‌های مستقیم بازی را از دست داد و از کسب عنوان قهرمانی باز ماند.

پس از این تورنمنت جوکوویچ هوبرت هورکاچ را در تنیس آزاد فرانسه شکست داد تا به فینال برسد که برای هفتمین بار  با این پیروزی رتبه‌بندی شماره ۱ خود را تضمین کرد و رکورد تمام‌وقت پیت سامپراس را شکست. در فینال، او انتقام خود را از دنیل مدودف گرفت تا ششمین عنوان مستر پاریس خود را به دست آورد و ۳۷مین عنوان مستر ATP را به طور کلی ثبت کرد. در مسابقات ATP 2021 ، وی فصل را با هدایت صربستان به مرحله نیمه‌نهایی فینال دیویس جام ۲۰۲۱ به پایان رساند، جایی که آنها به کرواسی باختند.

جوکوویچ قرار بود فصل ۲۰۲۲ خود را با شرکت در جام ATP در سیدنی آغاز کند، اما به اجبار از این رقابت‌ها کناره‌گیری کرد. دولت ویکتوریا برای بازی در مسابقات آزاد استرالیا، جایی که او سه بار مدافع عنوان قهرمانی بود، همه بازیکنان را ملزم به واکسینه شدن در برابر COVID-19 یا معافیت پزشکی کرده بود. جوکوویچ یکی از تعداد انگشت‌شماری از بازیکنان و کارکنانی بود که علاقه به زدن واکسن نداشت و به همین خاطر از حضور در این بازی‌ها محروم شد. در واقع جوکوویچ در ۱۸ نوامبر ۲۰۲۱ ویزای ورود به استرالیا را دریافت کرده بود و ۵ ژانویه به ملبورن سفر کرد، اما پس از اینکه نیروهای مرزی استرالیا تشخیص دادند که او شرایط ورود یک مسافر واکسینه نشده را ندارد، توسط نیروهای مرزی استرالیا بازداشت شد. جوکوویچ فاش کرد که یکی از اعضای تیم پشتیبانی او کادری را در فرم درخواست خود تیک زده است که در آن بیان شده است دو هفته قبل از عزیمت به استرالیا به خارج از کشور سفر نکرده است. بااین‌حال او در آن زمان به اسپانیا رفته بود. ویزای او لغو شد و او برای چند روز در یک هتل بازداشتگاه مهاجرت در انتظار جلسه دادگاه بود در نهایت در ۱۰ ژانویه، دادگاه فدرال استرالیا دستور آزادی او را صادر کرد.

جوکوویچ در ماه فوریه پا به مسابقات قهرمانی دبی گذاشت، جایی که واکسیناسیون برای ورود به کشور لازم نبود. او در مرحله یک‌چهارم نهایی توسط یری وسلی حذف شد و در نتیجه رتبه ۱ خود را به دانیل مدودف واگذار کرد. این اولین باری بود که مردی خارج از چهار تنیسور بزرگ بعد از اندی رادیک در فوریه ۲۰۰۴ در رده‌بندی تک نفره جهان قرار گرفت. جوکوویچ از مسابقات مسترز ایندین ولز و اوپن میامی کناره‌گیری کرد، زیرا ایالات متحده ورود مسافران خارجی واکسینه نشده را ممنوع کرده بود.

جوکوویچ پس از ناتوانی در بازی‌های قبلی خودکار خود را در مسابقات مسترز مونت‌کارلو در آوریل آغاز کرد و برای اولین‌بار در این مسابقات حضور داشت ولی با شکست خود از دور رقابت‌ها حذف شد. در آوریل، او به فینال مسابقات آزاد صربستان رسید، اما در سه ست به آندری روبلف باخت. در مسابقات اوپن مادرید در ماه مه، جوکوویچ به نیمه‌نهایی رسید که در آنجا توسط کارلوس آلکاراز، قهرمان ۱۹ساله شکست خورد. در مسابقات آزاد ایتالیا یک هفته بعد، او به دوازدهمین فینال دوران حرفه‌ای خود در این مسترز رسید. در نیمه‌نهایی، او کاسپر رود را برای هزارمین برد حرفه‌ای خود شکست داد و تنها پنجمین مردی بود که در دوره به این نقطه می‌رسد. در فینال، او استفانوس سیتسیپاس را شکست داد و ششمین قهرمانی اوپن ایتالیا و سی و هشتمین عنوان مسترز را کسب کرد.

جوکوویچ در ماه می به عنوان مدافع عنوان قهرمانی وارد مسابقات آزاد فرانسه شد. او پس از شکست یوشیهیتو نیشیکا، الکس مولچان، آلیاژ بدنه و دیگو شوارتزمن در ست‌های مستقیم، در مرحله یک‌چهارم نهایی با رافائل نادال برای پنجاه و نهمین دیدار خود روبرو شد. او در چهار ست شکست خورد و به کار خود در اوپن فرانسه پایان داد. در نتیجه شکست در یک‌چهارم نهایی، او برای دومین بار در سال ۲۰۲۲ رتبه ۱ جهان را به دانیل مدودف واگذار کرد. جوکوویچ با پیروزی در دور اول در مسابقات قهرمانی ویمبلدون ۲۰۲۲ در برابر کوون سون وو، اولین بازیکن تاریخ (مرد یا زن) شد که ۸۰ مسابقه در هر چهار گرند اسلم را برد. وی با پیروزی خود در نیمه‌نهایی مقابل کامرون نوری، به رکورد سی و دومین فینال گرند اسلم رسید، یک جلوتر از راجر فدرر. جوکوویچ نیک کیرگیوس را در مسابقه فینال در چهار ست شکست داد تا چهارمین جام متوالی و هفتمین جام ویمبلدون را به دست آورد. با این پیروزی، او در مجموع به ۲۱ عنوان گرند اسلم رسید که به این ترتیب او از رکورد نادال و فدرر با ۲۰ عنوان قهرمانی گرند اسلم پیشی گرفت.

در تورنمنت بعدی خود در مسترز پاریس، با شکست کارن خاچانوف که تنها بازیکنی بود که او را در فینال این مسترز شکست داد، برای نودمین بار به مرحله یک‌چهارم نهایی مسترز رسید. او به هفتاد و چهارمین مرحله نیمه‌نهایی مسترز و هشتمین مسابقه خود در این مسابقات با پیروزی در ست‌های مستقیم مقابل لورنزو موستیتی رسید. همچنین او به سومین فینال متوالی خود در این فصل و هشتمین بار در مجموع در این مسترز با شکست استفانوس سیتسیپاس دست پیدا کرد. همچنین این رکورد ۵۶امین فینال مسترز جوکوویچ و ۶۵۰مین پیروزی در زمین سخت دوران حرفه‌ای او بود که او را به سومین مردی در دوره آزاد تبدیل کرد که ۶۵۰ یا بیشتر برد در هر سطحی را به ثبت رسانده است. او در فینال به هولگر رون نوجوان بازی را واگذار کرد که این اولین باری بود که جوکوویچ در ۳۱ فینال مسترز در ست اول شکست می‌خورد.

جوکوویچ فصل ۲۰۲۳ خود را با کسب نود و دومین عنوان حرفه‌ای خود در مسابقات بین‌المللی آدلاید در سال ۲۰۲۳ آغاز کرد، جایی که او سباستین کوردا را در سه ست در فینال شکست داد. او سپس یک بازی دوستانه را با بازی در برابر نیک کیرگیوس در هفته بعد با وجود نگرانی‌های آسیب همسترینگ انجام داد. در اوپن استرالیا،  جوکوویچ در راه رسیدن به فینال تنها یک ست از دست داد، جایی که در ست‌های متوالی استفانوس سیتسیپاس را شکست داده بود و دهمین عنوان قهرمانی اوپن استرالیا را به دست آورد و در عین حال با نادال برای رکورد ۲۲ عنوان اصلی تک نفره مردان برابر شد. پس‌گرفتن رتبه ۱ جهان از کارلوس آلکاراز در ۲۰ فوریه ۲۰۲۳ رقم خورد که بدین ترتیب وی رکورد استفی گراف را برای اکثر هفته‌ها به عنوان شماره ۱ جهان که ۲۵ سال پیش در مارس ۱۹۹۷ ثبت شده بود را به دست آورد. هفته بعد در ۲۷ فوریه، او رکورد را با ۳۷۸ هفته رکورد بیشترین تعداد هفته در صدر رده‌بندی جهانی قرارداشتن را شکست.

جوکوویچ پس از رد ویزای ورود به ایالات متحده به دلیل واکسینه نشدن، مجبور به انصراف از مسابقات مسترز ایندین ولز شد. ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا، مستقیماً از جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده درخواست کرد تا به جوکوویچ برای مسابقات آزاد میامی ۲۰۲۳ ویزا بدهد، علی‌رغم اینکه واکسینه نشده بود. پس از ازدست‌دادن ایندین ولز و میامی، جوکوویچ فصل زمین خاکی خود را در مسترز مونت‌کارلو آغاز کرد، جایی که در مرحله یک شانزدهم توسط لورنزو موستیتی از دو رقابت‌ها حذف شد. در مسابقات آزاد بانیا لوکا به عنوان شانس اول قهرمانی، او در یک‌چهارم نهایی به هم‌وطنش دوشان لایوویچ در ست‌های مستقیم باخت و هفته بعد نیز با شکست خود از مسابقات آزاد مادرید کنار رفت.

مربی‌های نواک جوکوویچ

در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵، دژان پتروویچ  عنوان مربیگری جوکوویچ را بر عهده گرفت. از پاییز ۲۰۰۵ تا جون ۲۰۰۶، ریکاردو پیاتی مسئولیت او را عهده‌دار شد که در این حین او زمان زیادی را برای نوواک ۱۸ساله و ایوان لوجوشیچ اختصاص داده بود. از جون ۲۰۰۶ تا می ۲۰۱۷، جوکوویچ توسط «مارین ویدا» مربی و تنیسور سابق حرفه‌ای اسلواکی تحت آموزش قرار گرفت. اولین ملاقات آن دو در مسابقات آزاد فرانسه صورت گرفت. پس از آن ویدا به عنوان سرمربی جوکوویچ نوزده‌ساله انتخاب شد. در این میان، مربی‌های دیگری هم به صورت پاره‌وقت با او به تمرین می‌پرداختند: در بهار سال ۲۰۰۷، او با مارک وودفورد استرالیایی که تخصص وی بر روی توپ و تور است، شروع به تمرین نمود. از آگوست ۲۰۰۹ تا آپریل ۲۰۱۰، تاد مارتین آمریکایی به تیم مربیگری او پیوست. تلاش‌های بی‌وقفه این مربی، باعث شد که جوکوویچ بتواند در حرکت‌های سرو خود تغییرات اساسی به وجود آورد. از اوایل سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۷، جوکوویچ با میلان آماناویچ فیزیوتراپیستی که قبلاً در باشگاه Red Star بلگراد مشغول به کار بود و ولادیمیر رادمانوویچ، بازیکن NBA، فعالیت داشت، شروع به همکاری کرد.

از پاییز ۲۰۰۶، جوکوویچ  تحت‌نظر مربی بدن‌ساز اسرائیلی خود رونن بیگا، به تمرین می‌پرداخت، اما این دو در بهار ۲۰۰۹ از یکدیگر جدا شدند. جوکوویچ تصمیم گرفت که تغییراتی را در نحوه بازی خود به وجود آورد و بیشتر بر روی نقاط ضعف خودکار کند تا بتواند جلوی باخت‌های پی‌درپی خود در برابر نادال را بگیرد. در آپریل ۲۰۰۹، پیش از مسابقات مسترز رم، جوکوویچ از فیل گریتچ اتریشی به عنوان مربی بدن‌ساز، درخواست کرد که به تیم او بپیوندد. در جولای ۲۰۱۰، قبل از شروع بازی‌های جام دیویس کرواسی، جوکوویچ  ایگورچتوجوویچ، متخصص تغذیه که بر طب چینی و طب سوزنی نیز تسلط داشت را به تیم خود دعوت نمود.

جوکوویچ همواره بر سالم خواری و گیاهخواری اشاره داشته و در همین راستا باید بدانید که بدن او به گلوتن حساس است و نمی‌تواند از این ماده برای رژیم غذایی خود استفاده کند و طبق توصیه پزشکان او از روش کینزیولوژی برای درمان استفاده کرد. با شروع درمان، به نظر می‌رسید که جوکوویچ قوی‌تر، سریع‌تر و راحت‌تر به تمرینات خود می‌پردازد. بعد از گذشت مدتی وی به سبک غذایی وگان یا همان گیاه‌خواری روی آورد اما گهگاهی در رژیم غذایی خود از ماهی هم استفاده می‌کرد. در جولای ۲۰۱۱، پس از پیروزی جوکوویچ در مسابقات ویمبلدون، چتوجویج از همراهی تیم او جدا شد. مقاله‌ای در وال‌استریت ژورنال به این مضمون منتشر شد: جوکوویچ در سال ۲۰۱۱ در دنیای دیگری سیر می‌کرد، او از آن زمان تاکنون پایدارترین بازیکن جهان تنیس بوده است. سبک غذایی گیاه‌خواری او، باعث قوی‌تر شدن هر چه بیشتر او شده است. در همین راستا جالب است بدانید که او در سال ۲۰۱۶ رستوران گیاه‌خواری را در مونت‌کارلو افتتاح کرد که رستوران او یکی از بهترین و مجلل‌ترین رستوران‌های گیاه‌خواری است که غذاهای او طرفداران بسیار زیادی را دارد.

در آگوست ۲۰۱۱، بازیکن صربستانی دوان ومیچ به عنوان دستیار مربی و همکار برای نواک به تیم جوکوویچ پیوست. این همکاری پیش از بازی‌های آزاد  ۲۰۱۳ آمریکا به پایان رسید. بوریس بکر، قهرمان بزرگ شش دوره و شماره یک سابق جهان که بعد از بازنشستگی در سال ۱۹۹۹ به عنوان کارشناس در برنامه‌های تلویزیونی بی‌بی‌سی اسپورت و اسکای اسپورت کار می‌کرد، به عنوان سرمربی جوکوویچ در دسامبر ۲۰۱۳ انتخاب شد. طبق گفته جوکوویچ، انتصاب بکر با هماهنگی مربی فعلی‌اش «ماریان ویدا» انجام شده است. ماریان ویدا اعلام کرده است که تمایل داشته تا زمان بیشتری را با خانواده‌اش بگذراند و به دنبال این بوده تا مقداری از دنیای مربیگری فاصله بگیرد. کار در کنار ماریان ویدا و بوریس بکر، سبب شد تا جوکوویچ انرژی فوق‌العاده‌ای را از این دو مربی حاذق دریافت کند و باروحیه عالی‌تری در مسابقات گراند اسلم شرکت کند. بوریس بکر دوره مربیگری خود را از سال ۲۰۱۴ و در مسابقات آزاد استرالیا آغاز نمود.

در ۵ مه ۲۰۱۷، جوکوویچ اعلام کرد که برای قطع همکاری با ماریان ویدا و همچنین میلان آمانوویچ و فیل گریتسچ به توافق متقابل رسیده است. جوکوویچ در بیانیه‌ای در وب‌سایت خود این قضیه را این گونه توصیف نمود: «من نوواک جوکوویچ و اعضای تیم خود تصمیم گرفتند که پس از آنالیز جزئیات عملکرد در بازی‌ها از یکدیگر جدا شوند، دستیابی به این نتیجه، به بازی‌های دوره قبل و بعد از گفتگو در مورد برنامه‌های خصوصی اعضای تیم باز می‌گردد». با وجود همکاری‌های فوق‌العاده اعضای تیم او، جوکوویچ احساس کرد برای بالابردن سطح بازی‌های خود به ایجاد تغییرات اساسی و هم چنین انرژی جدید نیاز دارد تا بتواند به همین صورت با رویه و کادر جدید به روند موفقیت‌های خود ادامه دهد. او در تاریخ ۳۰ جون ۲۰۱۹، اظهار داشت که قهرمان شماره ۲ سابق جهان اندری آغاسی و گوران ایوانیچویچ قهرمان سابق ویمبلدون را به تیم مربیگری خود اضافه کرده است و او همچنان معتقد است که باید اندیشه و انرژی جدیدی همواره به یک بازیکن تزریق شود تا روند موفقیت ادامه پیدا کند.

ازدواج نواک جوکوویچ – همسر و فرزندان

آشنایی جوکوویچ با همسرش یلنا ریستیچ، به دوران دبیرستان وی در سال ۲۰۰۵ باز می‌گردد. آن‌ها در سپتامبر ۲۰۱۳ با یکدیگر نامزد کردند و یک سال بعد یعنی در ۱۰ جولای ۲۰۱۴ در وتی استفان مونته‌نگرو ازدواج کردند، البته در همان روز در کلیسای سنت استفان که متعلق به پراسویکا موناستری بود مراسمی برگزار شده بود که به همین دلیل عقد رسمی آن‌ها به دو روز بعد یعنی ۱۲ جولای ۲۰۱۳ موکول شد. اولین فرزند آن‌ها به نام استفان در ۲۱ اکتبر ۲۰۱۴ و دخترش تارا در سال ۲۰۱۷ به دنیا آمد.

دیگر فعالیت‌های نواک جوکوویچ

در سال ۲۰۰۵، هنگامی که رده‌بندی جهانی جوکوویچ در حال صعود بود، به دنیای تجارت پا گذاشت. بیشتر فعالیت‌های وی در عرصه تجارت به واسطه «ورزش خانوادگی» انجام شده است. این شرکت یک نهاد قانونی در صربستان است که توسط اعضای خانواده نزدیک او تأسیس و اداره می‌شود. Family Sport یا همان ورزش خانوادگی به عنوان یک شرکت با مسئولیت محدود ثبت شده است. راه‌اندازی کافه و رستوران نوواک و برخورد گرم و دلپذیر پرسنل آن باعث شده تا نوواک از محبوبیت بیشتری برخوردار شود و حق امتیاز این رستوران به خاطر موفقیت‌های نوواک بالاتر رود.

باگذشت زمان، میزان فعالیت روزانه این شرکت نیز افزایش‌یافته و اغلب توسط سریان پدر و گوران عموی نوواک اداره می‌شود. همچنین او در زمینه املاک و مستغلات، سازمان رویدادهای ورزشی / سرگرمی و توزیع پوشاک ورزشی نیز فعالیت‌های گسترده‌ای دارد. در نوامبر ۲۰۰۷، او «بنیاد نوواک جوکوویچ» را راه‌اندازی کرد تا بتواند برای کمک به فرزندان محروم صربستان در دریافت آموزش‌های مناسب و ایجاد زندگی سالم نقش مؤثری را ایفا کند. او پس از برنده شدن در بازی‌های آزاد استرالیا، در اوایل سال ۲۰۰۸، توانست در برنامه تلویزیونی «امشب با جی لنو» ظاهر شود. در ماه مه سال ۲۰۰۸، وی در مرحله  نیمه‌نهایی مسابقه آهنگ یورو ویژن که در آن سال در بلگراد برگزار می‌شد به عنوان میهمان ویژه شرکت نمود. او یک توپ بزرگ تنیس را به درون جمعیت پرتاب کرد و در همان برنامه از آغاز یک رأی‌گیری خبر داد و به همراه یکی از دوستانش آوازی را مورد بلگراد، زادگاه خود اجرا کرد.

مطالبی که شاید از نواک جوکوویچ تنیسور شماره یک‌دنیا نمی‌دانید:

  • از سال ۲۰۱۱، نوواک جوکوویج به خاطر اشاره به پرچم کشورش صربستان، از کفش‌هایی به رنگ آبی و قرمز برند آدیداس استفاده نمود. در آوریل سال ۲۰۱۲ قرارداد او با آدیداس قطع و در آن زمان با شرکت نایک به توافق رسید.
  • در آگوست ۲۰۱۱، نماینده برند سوئیسی ساعت‌مچی Audemars Piguet شد ولی در همان زمان او با یک کارخانه ساعت ژاپنی به نام Seiko وارد قرارداد شد و قرارداد خود را با نماینده برند سوئیسی Piguet Audemars لغو نمود.
  • کمتر از یک ماه، او توانست قراردادی را با شرکت آلمانی خودروسازی مرسدس‌بنز به عنوان حامی مالی‌اش امضا نماید.
  • او یکی از اعضای کلیسای ارتودوکس صرب است. در تاریخ ۲۸ آوریل ۲۰۱۱، اسقف ایرینج، به دلیل کمک‌های وی به کلیسای ارتدکس صربستان در کوزوو و کارهای خیرخواهانه او، بالاترین نشان کلیسای ارتدکس صربستان را به او اعطا نمود.
  • در مارس ۲۰۱۲، جوکوویچ توسط بمباردیر آئرو اسپیس، به عنوان آخرین نماینده برند Learjet معرفی شد و بدین ترتیب به گروه افراد معروف دیگری مانند: جان تراولتا بازیگر و خلبان، فرانک گری آرشیتکت،  والری گرگیف رهبر ارکستر و لنگ لنگ پیانیست کلاسیک  پیوست.
  • هم چنین از ژانویه سال ۲۰۱۴، جوکوویچ حامی کارخانه فرانسوی خودرو پژو نیز شد.
  • بنا به گفته مجله فوربس، او در طول سال ۲۰۱۴ ثروت او مبلغ ۳۱ میلیون دلار تخمین زده شده که در آن زمان این مبلغ برای راجر فدرر ۵۸ میلیون دلار، تایگر وودز ۵۰ میلیون دلار، فیل میکلسون ۴۸ میلیون دلار، لبرون جیمز ۴۴ میلیون دلار، کوین دورنت ۳۵ میلیون دلار و روری مک لروی ۳۲ میلیون دلار بوده است.
  • در اوایل سال ۲۰۱۵، پیش از آغاز بازی‌های آزاد استرالیا، جوکوویچ با بانک استرالیایی ANZ، در کمپینی در یک رسانه‌ای اجتماعی برای جمع‌آوری پول برای افراد بی‌بضاعت در سرتاسر منطقه آسیا همکاری کرد.
  • او در سال ۲۰۱۵ نیز سفیر صلح در یونیسف لقب گرفت.
  • در سال ۲۰۱۶، او مبلغ ۲۰، ۰۰۰ دلار برای برنامه آموزش کودکان که توسط «مأموریت شهر ملبورن» به‌منظور کمک به کودکان محروم ایجاد شده بود، اهدا کرد.
  • جوکوویچ قادر است به چندین زبان زنده دنیا با طرفداران خود ارتباط برقرار کرده و به زبان‌های صربی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی و ایتالیایی صحبت کند و این ویژگی او را از برخی ورزشکاران متمایز کرده است.
  • نوواک دوست صمیمی آنا ایوانکوویچ، بازیکن صربستانی تنیس است که آشنایی آن‌ها به دوران کودکی باز می‌گردد.
  • نوواک جوکوویج، روزانه به مدت یک ساعت در معبد بودایی بوداپادیپا واقع در شهر ویمبلدون به مدیتیشن می‌پردازد. او در مورد انرژی‌های مثبتی که از طریق مراقبه به دست آورده، بسیار صحبت کرده است و همواره مردم را تشویق می‌کند که در زندگی مثبت و با امید فکر کنند.
  • او از هواداران پروپاقرص تیم آث‌میلان ایتالیا است. در ماه جون سال ۲۰۱۱ در سفری که به میلان ایتالیا داشت و با همه بازیکنان موردعلاقه‌اش دیدار کرد. همچنین یکی از طرفداران تیم رد استار بلگراد است.

سخن پایانی

مطالعه‌کردن در خصوص بزرگان دنیای تنیس همواره می‌تواند برای یادگیری شما در تنیس مؤثر باشد که بدانید بزرگان این ورزش چگونه و به چه صورت‌هایی به چنین رتبه‌هایی دست پیدا کرده‌اند. اگر به ورزش تنیس علاقه‌مند هستید همین حالا با ثبت نام در دوره‌های آموزشی تنیس، مطالعه، مشاهده فیلم‌های آموزشی و… کار خود را آغاز نمایید تا به اهداف خود در دنیای ورزش دست پیدا کنید.

دیدگاه خود را بنویسید

شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

برای دریافت جدیدترین اخبار سایت بت فوروارد می توانید عضو خبرنامه ما شوید