جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

بیوگرافی محمد صلاح ، فوق ستاره مصری تیم لیورپول + همسر و فرزندان

محمد صلاح بازیکن فوتبال مصر در تاریخ ۱۵ ژوئن ۱۹۹۲ متولد شده است. محمد فوتبال خودش را از زمین های خاکی شروع کرد و آرام آرام تبدیل به یکی از ستاره های بزرگ فوتبال اروپا شد. به کمک وزارت کشور مصر از سربازی معاف شد و با گل او مصر به جام جهانی ۲۰۱۸ صعود کرد. در این مقاله از بت فوروارد به بررسی زندگی این بازیکن خواهیم پرداخت.

جدول زندگی محمد صلاح

مشخصات کامل محمد صلاح
نام کامل محمد صلاح حامد محروس غالی
معروف به مو صلاح – پادشاه مصری
تاریخ تولد ۱۵ ژوئن ۱۹۹۲ (۲۵ خرداد ۱۳۷۱)
محل تولد نجریج – مصر
پست در فوتبال وینگر راست – مهاجم
قد ۱۷۵ سانتی متر
وضعیت تأهل متأهل
مهم‌ترین عناوین و افتخارات قهرمانی چمپیونزلیگ با لیورپول (۲۰۱۹)

قهرمانی لیگ برتر با لیورپول (۲۰۱۹)

قهرمانی جام حذفی انگلیس با لیورپول (۲۰۲۲)

دو قهرمانی سوپر لیگ سوئیس با بازل (۲۰۱۳ و ۲۰۱۴)

نایب‌قهرمانی جام ملت‌های آفریقا با مصر (۲۰۱۷ و ۲۰۲۱)

بهترین بازیکن فصل لیگ برتر (۲۰۱۸)

دو بار مرد سال فوتبال آفریقا (۲۰۱۷ و ۲۰۱۸)

سه بار آقای گلی لیگ برتر (۲۰۱۸، ۲۰۱۹ و ۲۰۲۲)

برنده جایزه پوشکاش (۲۰۱۸)

شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام mosalah

توئیتر MoSalah

فیس بوک momosalah

شروع فوتبالی

محمد فوتبال خود را از دوران مدرسه آغاز کرد و در سن ۱۴ سالگی عضو تیم المقاولون شد. مسیر چهار ساعته برای رسیدن به باشگاه و گاهی تغییر چندین اتوبوس در مسیر هرگز او را ناامید نکرد. در ابتدا مدافع چپ تیم جوانان باشگاهش بود تا اینکه مهارت او در گلزنی با پای چپ به همه ثابت کرد که جایگاه اصلی او در نوک حمله است.

صلاح در حال حاضر بازیکن تیم ملی مصر و باشگاه لیورپول انگلستان است. او در پست‌های هافبک هجومی و حمله و وینگر راست بازی کرده و سابقه عضویت در تیم‌های مطرحی همچون المقاولون العرب، بازل سوئیس، چلسی، فیورنتینا، رم و لیورپول دارد. محمد صلاح تا تاریخ نگارش این پست سابقه ۹۳ بازی و ۵۱ گل ملی را در کارنامه‌اش برای تیم مصر دارد.

محمد صلاح و بازل

دوران حرفه‌ای فوتبال و درخشش صلاح

صلاح فوتبال خود را به طور حرفه‌ای با باشگاه الموکوولون در لیگ برتر مصر در سال ۲۰۱۰ زمانی که تنها ۱۸ سال داشت آغاز کرد. در سال ۲۰۱۲ نیز در بازی دوستانه مصر و سوئیس موردتوجه باشگاه بازل قرار گرفت. او در تیم بازل در اولین فصل حضورش به‌عنوان بهترین بازیکن لیگ انتخاب شد و جایزه SAFP Golden Player را دریافت کرد.

حضور در تیم چلسی انگلیس

او در سال ۲۰۱۴ در سن ۲۲ سالگی با قرارداد ۱۱ میلیون دلار به چلسی پیوست. در این تیم اما چندان موفق نبود و در پایان فصل به طور قرضی به فیورنتینا رفت. محمد با قراداد ۱۵ میلیون یورویی به باشگاه فیورنتینا پیوست و یک سال بر حسب قرارداد قرضی برای رم نیز بازی کرد.

مشکل سربازی

این بازیکن مطرح فوتبال جهان در ۲۲ سالگی به سربازی نرفت و از طرف نیروهای مسلح کشور مصر در زمان بازی با تیم چلسی به خدمت سربازی فراخوانده شد. اما همانند بسیاری از بازیکنان فوتبال پایان خدمت خودش را جعل نکرد به کشور بازگشت. صلاح بعد از دیدار با وزیر وقت کشور، ابراهیم مهلب وزیر آموز عالی و شاکی فریب مدیر ملی مصر از خدمت معاف شد. صلاح به دلیل حمایت همه جانبه و همکاری مقامات مصر برای همیشه از خدمت سربازی معاف گشت.

انتقال شگفت‌انگیز به لیورپول

محمد صلاح در تیم رم ۱۵ گل زد و ۵ پاس گل داد و توانست اولین بار آقای گل سری آ لقب بگیرد. افتخارات او در رم باعث شد تا لیورپول با پیشنهاد وسوسه انگیز ۴۵ میلیون یورویی با او وارد مذاکره و عقد قرارداد شد.

انتقالی که رکورد ۳۵ میلیون پوندی باشگاه در فصل ۲۰۱۱ برای اندی کارول بود را شکست و در فصل ۲۰۱۸ با ۳۶ گل زده و شکست رکورد باشگاه لیورپول به بهترین گلزن در ۵ لیگ برتر اروپایی تبدیل شد. صلاح در تاریخ ۲۲ آوریل به عنوان بازیکن سال پی اف ای انتخاب شد.

محمد صلاح و همسرش

ازدواج و همسر

محمد صلاح در سال ۲۰۱۳ با مگگی دختر مسلمان مصری ازدواج کرد. زوجی که در سال ۲۰۱۴ در بیمارستان وستمینستر لندن صاحب یک دختر بنام مکه شدند.

برگزاری عروسی در روستا

محمد در روستایی بنام نجریج مصر به دنیا آمد و عروسی بزرگی نیز برای خودش در این مکان ترتیب داد. صلاح از تمام مردم روستا برای شرکت در مراسم عروسی خود دعوت به عمل آورد.

خدمات بی‌نظیر به روستاییان و کشور مصر

محمد تابه‌حال خدمات زیادی را برای اهالی روستای خودش انجام داد. او در روستای نجریج یک باشگاه بدنسازی و زمین فوتبال تأسیس کرد. جایزه ویلای لوکسی که یک تاجر مصری به دلیل گل پیروزی محمد برای صعود مصر به جام جهانی ۲۰۱۸ به ثمر رساند را رد کرد و از این تاجر درخواست نمود که به‌جای آن به روستای او کمک نقدی انجام دهد. او علاوه بر این مبلغ ۲۰۰ هزار پوند به بنیاد خیریه مصر کمک نمود، باعث تقدیر از این فوتبالیست مسلمان توسط عبدالفتاح سیسی رئیس‌جمهور و خالد عبدالعزیز وزیر ورزش و جوانان مصر شد.

بهترین استعداد آفریقا

این بازیکن از سال ۲۰۱۱ لباس تیم ملی کشورش را در قاره آفریقا بر تن کرده است. او ابتدا عضو تیم جوانان مصر بود و در المپیک ۲۰۱۲ نیز حضور داشت و همین سال به عنوان برترین استعداد جوان آفریقایی انتخاب گشت.

بااین‌وجود، این‌ها تمام اتفاقاتی نبود که در سال ۲۰۱۷ برای صلاح رخ داد و ملی‌پوش مصری لیورپول به‌عنوان بازیکن سال آفریقا از نگاه BBC انتخاب گردید. صلاح جلوتر از پیر امریک اوبامیانگ مهاجم گابنی دورتموند، نبی کیتا هافبک گینه ای لایپزیش، سادیو مانه وینگر سنگالی لیورپول و ویکتور موزس هافبک نیجریه ای چلسی به عنوان بهترین بازیکن سال ۲۰۱۷ قاره آفریقا برگزیده شد.

ارزش فعلی

به عقیده یان مولبی بازیکن سال‌های قبل لیورپول، محمد صلاح حداقل ۱۲۰ میلیون می ارزد. او عقیده دارد که خیلی ها با رفتن کوتینیو کنار آمدند اما لیورپول صلاح را اگر بفروشد، جای خالی اش با هیچ بازیکنی پر نمی شود.

سجده شکر بعد از گل زنی

این بازیکن مسلمان و خوش‌اخلاق بعد از هر گل‌زنی سجده شکر برجای می‌گذارد. هواداران لیورپول شعاری را برای او بر وزن تک آهنگ Good Enough ساخته‌اند که در این خوانده می‌شود اگر او به گل‌زدن ادامه دهد من نیز مسلمان خواهم شد. صلاح توسط طرف‌دارانش لقب فرعون و لقب پادشاه مصر داده شد.

قرمز پوش‌های لیورپول در استادیوم آهنگ‌ها و سرودهای اسلامی را برای او زمزمه می‌کنند. صلاح بعد از هر گل سجده می‌کند و از اسلام تعریف و تمجید می‌نماید و به همین علت هوادارانش با خواندن آهنگ‌هایی در حمایت از او می‌گویند: محمد صلاح به مسجد میره، همون مکانی که من هم دوست دارم به اونجا برم.

حضور مصر در جام جهانی با گل محمد صلاح

این بازیکن مطرح مصری در بازی مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ با گل زدن از روی نقطه پنالتی در دقیقه ۹۵ یک شاهکار خارق العاده انجام داد و تیم ملی مصر بعد از ۲۸ سال به جام جهانی صعود کرد.

در مهر ماه ۱۳۹۶ صلاح در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ در مقابل کنگو بازی کرد. مصری ها تنها به یک گل در خانه نیاز داشتند تا صعود آنها به جام جهانی روسیه قطعی شود. در آن شب صلاح پشت توپ رفت و در دقیقه ۹۵ پنالتی مصر را درون دروازه جای داد تا تمام اهالی کشور مصر را برای صعود بعد از ۲۸ سال به جام جهانی خوشحال کند. محمد با این گل عزیز مصر شد و آنقدر در رسانه ها نامش را آوردند که مشکل معافیت سربازی او نیز حل شد.

باشگاه‌های جوانان

۲۰۰۶ – ۲۰۱۰ المقاولون العرب

باشگاه‌های حرفه‌ای

۲۰۱ –۲۰۱۲ المقاولون العرب

۲۰۱۲–۲۰۱۴ بازل

۲۰۱۴ –۲۰۱۶ چلسی

۲۰۱۵ فیورنتینا (قرضی)

۲۰۱۵ – ۲۰۱۶رم (قرضی)

۲۰۱۶ – ۲۰۱۷ رم

۲۰۱۷ – لیورپول

تیم ملی

۲۰۱۰–۲۰۱۱ زیر ۲۰ سال مصر

۲۰۱۱ – ۲۰۱۲زیر ۲۳ سال مصر

۲۰۱۱– مصر

مصدومیت در فینال چمپیونز لیگ

صلاح در ابتدای بازی فینال لیگ قهرمانان توسط راموس از ناحیه کتف آسیب پیدا کرد و دیگر قادر به ادامه مسابقه با لیورپول نشد. رئال‌مادرید در پایان مسابقه نیز قهرمان چمپیونز لیگ شد. این مصدومیت به محمد اجازه نداد که در اولین مسابقه جام جهانی برای مصر بازی کند.

هافبکی شبیه به مهاجمان

این بازیکن یک هافبک هجومی است که به مهاجم شباهت دارد. صلاح در باشگاه رم به‌عنوان مهاجم دوم پشت ادین ژکو بازی می‌کرد و نیاز داشت که بعد از عضویت در لیورپول با سبک بازی جدید سازگار شود.

مهم‌ترین لحظه صلاح در تیم ملی

محمد صلاح در سال ۲۰۱۰ اولین بار پیراهن تیم ملی زیر ۲۰ سال مصر را بر تن کرد و در دو سال با ۲۸ مسابقه توانست ۱۱ گل بزند. ۳ سال بعد عضو تیم زیر ۲۳ مصر شد و ۱۱ بازی انجام داد. از سال ۲۰۱۱ به عضویت تیم ملی بزرگسالان مصرف انتخاب شد و تا امروز نیز در ۹۳ مسابقه ملی توانست ۵۱ گل بزند که نشان می دهد یکی از ستاره های فوتبال هان است. مهم ترین لحظات او در تیم ملی مصر صعود به مقدماتی جام جهانی و حضور در جام جهانی روسیه است.

تمجید توتی از محمد صلاح

فرانچسکو توتی اسطوره باشگاه رم از این بازیکن مهاجم مصری تمجید کرد و گفت: با سطحی که صلاح بازی می‌کند باید گفت که او یکی از بهترین بازیکنان حال حاضر جهان است. به نظرم او می‌تواند در آینده حتی بهتر از این شود. شناخت خیلی خوبی از صلاح دارم. او دوست خوب من است و می‌خواهد که به‌عنوان بازیکن بهتر و بهتر شود.

رئیس‌جمهور مصر “محمد صلاح “!!!

مردم مصر به محمد علاقه زیادی نشان می‌دهد و شش ماه بعد از صعود به جام جهانی زمانی که مردم برای انتخابات پای صندوق‌های رأی رفته بودند به‌جای اسم نامزدها، نام محمد صلاح را بر روی برگه کاغذ نوشتند. مصری‌ها به قهرمان ملی کشورشان اهمیت زیادی می‌دهند. یک بازیکن تکنیکی و خوش‌اخلاق و دین‌دار و خیرخواه و بااراده قوی و فروتن که از شخصیت‌های مهم فوتبال مصر به شمار می‌رود.

کارهای او قبل از آمدن به زمین مسابقه

این بازیکن قبل از ورود به زمین مسابقه کارهای ساده‌ای انجام می‌دهد که سال‌هاست آنها را ترک نکرده و جزو عادت‌های محمد صلاح شده است. بر اساس گفته‌های سعید الشیشیلی مربی سابق تیم المقاولون العرب، صلاح قبل از هر مسابقه وضو می‌گیرد و بعد دو رکعت نماز می‌خواند و قبل از ورود به زمین نیز سوره‌های حمد، توحید، آیت‌الکرسی می‌خواند.

صلاح قرآن را همیشه در کیف خودش قرار می‌دهد و هیچ موقع از آن جدا نمی‌شود هر روز بخشی از آیه‌های آن را می‌خواند. مراسم ختم قران دارد و دوباره از اول قران را شروع به خواندن می‌کند. محمد صلاح از جمله بازیکنان خوش‌اخلاق فوتبال جهان که به دین اسلام اهمیت زیادی می‌دهد و همیشه نمازهای خودش را سروقت خوانده و قبل از هر مسابقه دو رکعت نماز شکر می‌خواند.

تحصیلات محمد صلاح بازیکن مسلمان مصر

صلاح تابه‌حال نه در رشته‌های علوم دینی تحصیل نموده، و نه در سازمان و تشکیلات اسلامی یا تبلیغات دین اسلام فعالیت داشته و نه بودجه کلانی از این راه به دست آورده است.

او اصلاً درباره اسلام سخنرانی نمی‌کند و هیچ‌گونه تبلیغی به طور مستقیم برای دین خودش انجام نمی‌دهد. اما با رفتار خود بهترین مبلغ دین اسلام در اروپا و دنیا است که حتی کارهایش از بهترین خطبه‌خوان‌ها و مبلغان دینی بهتر است.

بر اساس گفته‌های یک اندیشمند دین اسلام، آثار سجده صلاح از هزار خطابه دینی بیشتر و موفق‌تر است و درخشش و اخلاق صلاح در اروپا باعث شده تا یک دیدگاه درست از دین اسلام در بین مردم خارج شکل بگیرد.

افتخارات محمد صلاح

بازل

  • سوپر لیگ فوتبال سوئیس (۱):۱۳–۲۰۱۳

چلسی

  • لیگ برتر فوتبال انگلستان (۱):۱۵–۲۰۱۴
  • جام اتحادیه باشگاه‌های انگلستان (۱):۱۵–۲۰۱۴

لیورپول

  • لیگ برتر فوتبال انگلستان قهرمان: ۲۰–۲۰۱۹
  • لیگ قهرمانان اروپا نایب قهرمان:(۲): ۲۰۱۷–۲۰۱۸ ،۲۰۲۱–۲۰۲۲
  • لیگ قهرمانان اروپا قهرمان:۲۰۱۸–۲۰۱۹
  • سوپر جام اروپا قهرمان :۲۰۱۹
  • جام باشگاه‌های فوتبال جهان قهرمان: ۲۰۱۹

مصر

  • جام ملت‌های آفریقا نایب قهرمان: ۲۰۱۷ – ۲۰۲۱

فردی

  • بازیکن فصل رم: ۱۶–۲۰۱۵
  • بازیکن فوتبال سال آفریقا: ۲۰۱۷
  • بازیکن سال پی‌اف‌ای:۲۰۲۱–۲۲, ۱۸–۲۰۱۷
  • کفش طلای لیگ برتر فوتبال انگلستان:۲۰۲۱–۲۲, ۲۰۱۷–۱۸، ۲۰۱۸–۱۹
  • بازیکن فصل لیگ برتر انگلستان: ۱۸–۲۰۱۷
  • تیم سال پی‌اف‌ای: لیگ برتر ۱۸–۲۰۱۷
  • بهترین بازیکن سال باشگاه لیورپول: ۱۸–۲۰۱۷
  • ترکیب فصل لیگ قهرمانان اروپا: ۱۸–۲۰۱۷
  • بازیکن فوتبال سال آفریقا ۲۰۱۸

دیدگاه خود را بنویسید

شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

برای دریافت جدیدترین اخبار سایت بت فوروارد می توانید عضو خبرنامه ما شوید