جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
مایکل جردن

بیوگرافی مایکل جردن افسانه‌ای + زندگی خصوصی و دستاوردها

در ورزش بسکتبال اسطوره‌ها و بازیکنان بزرگی وجود دارد که شهرت و آوازه‌شان زبانزد خاص و عام شده است و به‌نوعی در تاریخ این رشته پرطرف‌دار ماندگار شدند. یکی از این بازیکنان مایکل جردن بود که هنوز هم از او به‌عنوان یکی از پدیده‌های بسکتبال یاد می‌شود و بسیاری از بازیکنان فعلی سبک و استایل خود را به‌نوعی بر اساس بازی‌های مایکل جردن انتخاب می‌کنند. در این مطلب بت فوروارد برای آشنایی هر چه بیشتر شما با این ستاره قصد داریم به‌صورت کامل به بیوگرافی مایکل جردن بپردازیم.

مایکل جردن کیست؟

اگر در دنیای بسکتبال نام MJ را شنیده‌اید بدانید که این اسم مستعار متعلق به یکی از بزرگ‌ترین بازیکنان دنیای بسکتبال یعنی مایکل جردن است که در تیم شیکاگو بولز بازی می‌کرد و موفق شد در شش سری از مسابقات NBA، جایزه بهترین بازیکن را در ۵ دوره به خود اختصاص دهد. وی مدیر و مالک تیم شارلوت هورنتزنیز است. مایکل جفری جردن یکی از بزرگ‌ترین، تاثیرگزارترین و هم چنین یکی از محبوب‌ترین بازیکنان دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ شناخته می‌شود که به دلیل عملکرد بی‌نظیر خود هنوز باگذشت سالیان طولانی شهرت و آوازه او بر سر زبان‌هاست.

افتخارات و دستاوردهای فردی مایکل جردن با یک نگاه کلی شامل شش جایزه باارزش‌ترین بازیکن فینال NBA (MVP)، ده عنوان گلزنی در NBA (هر دو رکورد تمام دوران)، پنج جایزه MVP NBA، ده عنوان تیم برتر NBA، نه افتخار تیم اول لیگ، انتخاب چهارده بار به‌عنوان ستاره برتر NBA، سه جایزه MVP NBA، سه عنوان برترین توپ‌ربایی NBA، و جایزه بهترین بازیکن دفاعی سال ۱۹۸۸ NBA. بد نیست بدانید او رکوردهای NBA را برای میانگین امتیازآوری در فصل عادی حرفه‌ای (۳۰.۱۲ امتیاز در هر بازی) و میانگین امتیازدهی در پلی‌آف حرفه‌ای (۳۳.۴ امتیاز در هر بازی) را نیز دارد و رکوردهای ریزودرشت دیگری برای او به ثبت رسیده است.

بیوگرافی مایکل جردن

در سال ۱۹۹۹، او توسط ESPN به‌عنوان بزرگ‌ترین ورزشکار آمریکای شمالی قرن بیستم معرفی شد و در لیست ورزشکاران قرن آسوشیتدپرس پس از بیب روث، دومین ورزشکار قرن بیستم قرار گرفت. جردن دو بار به تالار مشاهیر بسکتبال یادبود نای اسمیت معرفی شد، یک‌بار در سال ۲۰۰۹ برای حرفه فردی خود، و بار دیگر در سال ۲۰۱۰ به‌عنوان بخشی از تیم بسکتبال مردان المپیک ۱۹۹۲ ایالات متحده آمریکا (تیم رؤیایی). او در سال ۲۰۰۹ عضو تالار مشاهیر المپیک ایالات متحده، عضو تالار مشاهیر ورزشی کارولینای شمالی در سال ۲۰۱۰ و عضو انفرادی تالار مشاهیر فیبا در سال ۲۰۱۵ نیز شد.

بد نیست بدانید او در زمینه‌های دیگر نیز فعالیت دارد. یکی از این فعالیت‌ها در سال ۱۹۸۴ و در زمینه تولید کفش بود. مایکل ابداع‌کننده کفش‌های مخصوص به خود است که در سراسر جهان با نام کفش‌کتانی ایر جردن نایک، شناخته شده است. او در فیلم زنده اکشن/انیمیشن هیبریدی Space Jam (1996) نقش خودش را بازی کرد و سریال مستند The Last Dance (2020) برنده جایزه امی شد. او در سال ۲۰۰۶ مالک تیم بسکتبال شارلوت بابکتز (که اکنون هورنتز نامیده می‌شود) را برعهده گرفت و در سال ۲۰۱۰ کل سهم این باشگاه را خرید. در سال ۲۰۱۶، او اولین بازیکن میلیاردر در تاریخ NBA شد. در آن سال، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، باراک اوباما مدال آزادی ریاست‌جمهوری را در کاخ سفید به او اعطا کرد.

بد نیست بدانید مایکل جردن یک رستوران بزرگ به نام خانه استیک جردن را نیز در آمریکا تأسیس کرده است که در طراحی رستوران و کیفیت غذاها جردن دقت ویژه‌ای داشته و به‌صورت انحصاری بر آن‌ها نظارت کرده است. با تمام فعالیت‌هایی که بیان کردیم و در کنار آن تبلیغات گسترده‌ای که او به‌صورت حضوری و مجازی انجام می‌دهد، در سال ۲۰۲۳، دارایی خالص او ۲ میلیارد دلار برآورد شده است.

دوران ابتدایی زندگی مایکل جردن

مایکل جردن با نام مستعار MJ در روز ۱۷ فوریه ۱۹۶۳ در بروکلین نیویورک به دنیا آمد. در زمان بازیگری در دنیای بسکتبال قد مایکل جردن ۱۹۸ سانتی‌متر و وزن او حدود ۹۸ کیلو بود که البته در حال حاضر که این ورزش را کنار گذاشته است طبیعتاً وزن او متغیر است. او چهارمین فرزند یک خانواده ۷ نفره بود. پدر او جیمز جردن، به‌عنوان ناظر فنی در کارخانه جنرال‌الکتریک و مادرش دولوریس، کارمند بانک بود. بلافاصله پس از تولد مایکل، جیمز و دولوریس در منطقه‌ای که زندگی می‌کردند احساس امنیت نکردند و تصمیم گرفتند تا به کالیفرنیای شمالی مهاجرت کنند و همواره به‌تمامی فرزندان از جمله مایکل یاد دادند که درگیر خلاف‌های خیابانی نشوند.

بیوگرافی مایکل جردن

از آن جایی که پدر مایکل به ورزش بیسبال علاقه داشت و بیسبال بازی می‌کرد، وی نیز با بزرگ‌تر شدن به این ورزش علاقه‌مند شد و اوقاتی را همراه خانواده به بیسبال بازی‌کردن اختصاص می‌دادند. علاقه‌مندی مایکل و جیمز به بیسبال به نحوی بود که آن‌ها ساعت‌ها در حیاط منزل خود بیسبال بازی می‌کردند. از طرفی برادر بزرگ‌تر مایکل، لری به بسکتبال علاقه داشت که همین موضوع باعث شد تا مایکل نیز در کنار بیسبال به بسکتبال نیز علاقه‌مند شود. او به‌عنوان یک دانش‌آموز دبیرستانی در مدرسه تصمیم گرفت که به یک تیم دانشگاهی ملحق شود، اما به دلیل تجربه کمی که داشت نتوانست این کار را انجام دهد. در واقع مایکل از طرفی به بیسبال علاقه زیادی داشت و از سوی دیگر زمان زیادی را به بسکتبال بازی‌کردن، اختصاص می‌داد. او همواره بر این موضوع تأکید داشته که در آن برهه زمانی تصمیم سختی را برای دوراهی انتخاب بیسبال و بسکتبال گرفته چرا که هر دو ورزش را به یک اندازه دوست داشته است.

در نهایت پس از تحقیقات و مشورت با خانواده ورزشی خود او تصمیم گرفت تا بسکتبال را به‌صورت جدی‌تری ادامه دهد و عزم خود را برای پیوستن به تیم‌های دانشگاهی جزم کرد. بد نیست بدانید شوق و اشتیاق مایکل به دنیای بسکتبال آن‌قدری زیاد بود که او روزها و ساعت‌ها تمرین می‌کرد و به دلیل تمرینات پرشی و از آن جایی که در سن رشد قرار داشت، قدر او ۴ سانت رشد پیدا کرد. همچنین تلاش او باعث شد تا او به تیم مک‌دونالد دعوت شود و بتواند در هر بازی ۲۵ امتیاز کسب نماید. بعد از اتمام دبیرستان وی توانست در سال ۱۹۸۱ از دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل، بورس تحصیلی در رشته بسکتبال کسب کند و تحت‌نظر یک مربی فوق‌العاده به نام دین اسمیت کار خود را ادامه داده و در بسکتبال حرفه‌ای‌تر شود. حرفه‌ای‌تر شدن جردن تحت این فضا کم‌کم را ورود او به دنیای حرفه‌ای بسکتبال یعنی لیگ NBA را باز کرد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

ورود به دنیای حرفه‌ای بسکتبال

بعدازاین که جردن تحت‌نظر دین اسمیت، پیشرفت زیادی کرد، درخشش او در تیم کارولینا شمالی همچنان ادامه داشت و این تیم توانست تیم جرج تاون را در مسابقه فینال شکست دهد و قهرمان رقابت‌های انجمن ملی ورزشکاران دانشگاهی لقب گیرد. مایکل جردن در مسابقات کنفرانس غرب لیگ دانشگاهی به‌عنوان امتیازآورترین بازیکن شناخته شد. او پس از پیوستن به لیگ ان‌بی‌ای، در سال ۱۹۸۴ کالج را ترک کرد و در سال ۱۹۸۵ زندگی حرفه‌ای خود را به همراه بسکتبال با دریافت مدرک لیسانس در رشته جغرافیا ادامه داد. در رسانه‌های خبری از وی به‌عنوان بازیکن دانشگاهی نام‌برده می‌شد. او پس از گذشت چند سال کارولینای شمالی را ترک کرد و به تیم شیکاگو بولز در ان‌بی‌ای دعوت شد. مایکل جردن پس از پیوستن به تیم شیکاگو بولز عضو تیم بسکتبال ایالات متحده امریکا شد و در سال ۱۹۸۴ در لس‌آنجلس امریکا موفق به کسب مدال طلای المپیک شد.

بیوگرافی مایکل جردن

پیوستن به تیم شیکاگو بولز در سال ۱۹۸۴

پس از این که مایکل جردن توانست در سال ۱۹۸۴ به یک تیم شاغل در NBA بپیوندد دوران جدید و بی‌نظیری برای او آغاز شد. مایکل این فرصت را پیدا کرده بود که در کنار بازیکنان بزرگی نظیر حکیم اولاجون، جان استاکتون و چارلز بارلکی قرار بگیرد و سطح بازی خود را روزبه‌روز ارتقا دهد. او به‌سرعت توانست استعداد خود را به نمایش بگذارد و کمک کرد تا این تیم را به مرحله پلی‌آف برساند و به طور متوسط در هر بازی ۲۸.۲ امتیاز را در آن فصل را از آن خود کند. وی به‌خاطر تلاش‌های خود در این بازی‌ها توانست جایزه  NBA Rookie of the Year را کسب کند و برای بازی‌های  آل استار انتخاب شود. درحالی‌که دومین فصل بازی‌ها را به دلیل مصدومیت ازدست‌داده بود؛ ولی در سال‌های ۱۹۸۶ تا ۱۹۸۷ توانست رکورد ویلت چمبرلین را در یک‌فصل با بیش از ۳۰۰۰ امتیاز بشکند. در واقع حضور مایکل در این تیم جانی دوباره را به شیکاگو تزریق کرده بود که موفقیت‌های فردی و تیمی مناسبی برای هر یک از بازیکنان از جمله مایکل رقم می‌خورد.

اولین قهرمانی با شیکاگو بولز در سال ۱۹۹۰

اولین قهرمانی شیکاگو بولز در سال ۱۹۹۰ در حالی به دست آمد که مایکل جردن با درخشش خود به همراه هم‌تیمی‌هایش توانست لس‌آنجلس لیکرز را شکست دهد و جام قهرمانی کنفرانس غرب را بالای سر ببرد. مدتی بعد در سال ۱۹۹۲ شیکاگو توانست تیم پورتلند تریل بلیزرز را شکست دهد و برای دومین بار عنوان قهرمانی مسابقات ان‌بی‌ای را ا آن خود کند. در سال بعد نیز سومین قهرمانی برای آن‌ها به دست آمد. سبک بازی و روحیه رقابت‌پذیری او یادآور جولیوس اروینگ، فوق‌ستاره بسکتبال بود که در دهه ۱۹۷۰ بازی می‌کرد. توانایی او در پرش‌های باورنکردنی و آویزان شدن از حلقه بسکتبال باعث شده تا هواداران وی در سراسر دنیا  از حرکات و سبک بازی او شگفت‌زده شوند و به هنگام بازی‌های شیکاگو ورزشگاه‌ها مملو از جمعیتی می‌شد که به دیدن بازی بازیکن موردعلاقه خود آمده بودند. در واقع در سال ۱۹۹۳ یک سال پس از قهرمانی، این تیم موفق شد نیویورک نیکس را شکست دهد و برای سومین بار قهرمانی خود را جشن بگیرد.

بیوگرافی مایکل جردن

اولین بازنشستگی مایکل جردن و ورود به دنیای بیسبال پس از مرگ پدر

مایکل جردن جزو اشخاصی است که در طول بازی خود دو بار از دنیای بسکتبال خداحافظی کرد و مجدد به دلیل علاقه‌ای که داشت به میادین بازگشت. اولین اعلام بازنشستگی مایکل جردن با اعلام یک خبر بد همراه بود که همگان را شوکه کرد. در ششم اکتبر سال ۱۹۹۳ دنیای بسکتبال یک خبر شوکه‌کننده را شنید و آن این بود که با مایکل جردن پس از به‌قتل‌رسیدن پدرش از دنیای بسکتبال خداحافظی کرده است. خداحافظی او تیتر نخست روزنامه‌های جهان شد. در ۲۳ جولای سال ۱۹۹۳ جیمز جردن پدر مایکل هنگامی که در مسیر شارلوت به ویلینگتون در کارولینای شمالی بود، توسط دو سارق ربوده شد و به قتل رسید. جسد وی پس از یازده روز در داخل یک باتلاق پیدا شد. قاتلین وی پس از دستگیری توسط دادگاه به اعدام محکوم شدند. ازدست‌دادن پدر مایکل به حدی برای او سنگین تمام شد که او پس از به‌دست‌آوردن سه قهرمانی تصمیم گرفت تا در سن ۳۳ سالگی بازنشستگی خود را اعلام کند.

بعدازاین که عاملان قتل پدر جردن، مشخص و محکوم شدند او در سال ۱۹۹۴ چند ماه پس از خداحافظی تصمیم گرفت تا فعالیت جدیدی را به روزمرگی‌های خود وارد نماید و آن بیسبال بود. هر چند که او از حدود ۱۰ سال پیش از آن و در دوران دبیرستان بازی بیسبال را کنار گذاشته بود؛ ولی بااین‌حال او توانست در همان سال قراردادی را با تیم شیکاگو وایت ساکس امضا کند. او یک‌فصل در تیم  Double-A Birmingham Barons بازی کرد. تجربه ۱۷ماهه بازی در تیم بیسبال نشان داد که او نمی‌تواند یک بازیکن واقعی بیسبال باشد. باگذشت زمان او دریافت که به استراحت بیشتری نیاز دارد. پس از چند ماه دور بودن از میادین ورزشی، در ۱۷ مارچ سال ۱۹۹۵ مایکل جردن در مصاحبه‌ای بیان کرد که قصد بازگشت به دنیای بسکتبال را دارد و ورود او به NBA جشن گرفته شد.

بازگشت مجدد به دنیای بسکتبال ۱۹۹۵

مایکل جردن مجدد به دلیل علاقه‌اش به بسکتبال به میادین بازگشت؛ ولی خودش هم می‌دانست که پس از ۲ سال دوری باید دوباره تمرینات خود را با جدیت بیشتری ادامه و تلاش خود را دوچندان کند. در همان زمانی که جردن به مجدد به ترکیب تیم بولز بازگشت، این تیم در پلی‌آف از اورلاندو مجیک شکست خورد تا همین موضوع باعث شود او تلاش خود را افزایش دهد و به طرف‌داران خود نشان دهد که می‌تواند همچون گذشته پیروز میدان باشد. پیش‌ازاین بازی‌های رسمی برای شیکاگو جردن در ماه مارس سال ۱۹۹۵ با بازی کوتاه‌مدت خود در لیگ برتر بیسبال خداحافظی کرد که دوباره به تیم بسکتبال شیکاگو بولز پیوست. در روز پدر و در سومین سالگرد فوت پدرش، حضور او منجر به پیروزی آن‌ها در مسابقات قهرمانی ۱۹۹۵-۱۹۹۶ در مقابل تیم سیاتل سوپرسونیکس شد که بنابر گفته افراد حاضر در این بازی عملکرد و درخشش مایکل جردن در این بازی زبانزد همگان بود.

برای فصل بعدی اما تیم جردن، شرایط مناسبی را سپری نمی‌کرد و برخی بازیکنان از آسیب‌دیدگی رنج می‌بردند و حتی مایکل نیز به ویروس معده مبتلا شده بود که با تمامی این تفاسیر همه بازیکنان به رهبری جردن تلاش خود را دوچندان و در این رقابت شرکت کردند و پنجمین جام قهرمانی خود را بالای سر بردند. در سال ۱۹۹۸-۱۹۹۷ یک‌بار دیگر شیکاگو بولز به مرحله پلی‌آف رسید و همانند سال‌های گذشته ششمین قهرمانی را از آن خود نمود. در فصل بعد این مسابقات، مایکل جردن بسیار قوی‌تر در میادین ظاهر شد و توانست در هر بازی میانگین ۳۰.۴ امتیاز را کسب کند. حضور او در هشتاد و دو بازی در یک‌فصل باعث کسب پیروزی این تیم در ۷۲ بازی شد که در بازی فینال با شکست یوتا جاز قهرمانی دیگری برای آنها رقم خورد و بدین ترتیب او در طی این سال‌ها بازگشت شکوهمندانه را در لیگ NBA تجربه کرد و مجدداً بر سر زبان‌ها افتاد.

بیوگرافی مایکل جردن

دومین اعلام بازنشتگی مایکل جردن و بازگشت مجدد در سال ۲۰۰۱

با درخشش جردن و قهرمانی‌های متعدد او به همراه شیکاگو بولز مایکل بار دیگر اعلام کرد که قصد بازنشستگی دارد و دیگر برنخواهد گشت. او این تصمیم را در ۱۳ ژانویه ۱۹۹۹ بیان کرد و بلافاصله بخشی از سهام تیم واشنگتن ویزاردز را خریداری نمود. او سومین سیاه‌پوستی بود که مالکیت یکی از تیم‌های ان‌بی‌ای را بر عهده گرفته بود. او هم چنین بخشی از سهام تیم هاکی واشینگتن کپیتالز را نیز خریداری کرد. خداحافظی او مجدد چند سال طول کشید و او در سن ۳۸ سالگی، در سپتامبر ۲۰۰۱ اعلام کرد که می‌خواهد در تیم واشینگتن ویزارد بازی کند. او در مصاحبه خود نیز بیان کرد می‌داند شاید در اوج آمادگی نباشد؛ ولی برای رسیدن به موفقیت و درخشش خود از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد. ورود او به این تیم تنها ۱۹ بازی دوام داشت؛ زیرا او به دلیل مصدومیت از همراهی تیمش برای ادامه فصل بازماند.

پایان کار مایکل جردن در دنیای بسکتبال ۲۰۰۳

در سال ۲۰۰۳ به نظر می‌رسید تصمیم مایکل جردن برای خداحافظی جدی باشد. با این آگاهی که این که فصل ۰۳–۲۰۰۲ آخرین فصل جردن خواهد بود، در میان تمام تیم‌های حاضر در لیگ NBA به او ادای احترام شد. جردن در آخرین بازی خود در یونایتد سنتر در شیکاگو که زمین خانه قدیمی او بود، چهار دقیقه ایستاده تشویق شد. میامی هیت پیراهن شماره ۲۳ را در ۱۱ آوریل ۲۰۰۳ بازنشسته کرد، حتی درحالی‌که جردن هرگز برای این تیم بازی نکرد. جردن در آخرین بازی NBA خود در ۱۶ آوریل ۲۰۰۳ در فیلادلفیا بازی کرد.

پس از کسب ۱۳ امتیاز در بازی، درحالی‌که ۴ دقیقه و ۱۳ ثانیه به پایان کوارتر سوم باقی‌مانده بود، روی نیمکت رفت و تیمش با نتیجه ۷۵–۵۶ از فیلادلفیا ۷۶ عقب افتاد. درست پس از شروع کوارتر چهارم، جمعیت حاضر در بازی شروع به شعار «ما مایک می‌خواهیم!» را سر دادند که مربی داگ کالینز، جردن را از روی نیمکت بلند کرد و او دوباره وارد بازی شد و با ۲:۳۵ باقی‌مانده جای لری هیوز را گرفت و مجدد با بازی درخشان خود همگان را به خود خیره کرد و پس از پایان بازی نیز با تشویق بیش از اندازه حضار و بازیکنان روبه‌رو شد که بدین ترتیب پایان کار مایکل جردن در بسکتبال رقم خورد.

حضور در عرصه ملی مایکل جردن

تیم ملی آمریکا بسیار خوش‌شانس بود که بازیکنان فوق‌العاده‌ای را در ترکیب تیم خود داشت که یکی از این بازیکنان مایکل جردن بود که به‌عنوان کاپیتان این تیم معرفی شد. انتخاب بابی نایت به‌عنوان سرمربی برای تیا کار پیچیده و بحث برانگیزی بود که تا مدتی داستان زیادی را برای جردن به وجود آورد. جردن در مورد رابطه خود با او این طور عنوان کرد: او بهترین‌ها را برای بازیکنانش می‌خواهد و از این نظر رفتار او تا حدودی شبیه به دین اسمیت (اولین و بهترین مربی وی) است، البته به‌استثنای طرز گفتار که سعی می‌کنم برای صلاح تیم آن را نادیده بگیرم. با تمام این تفاسیر در تابستان سال ۱۹۸۴ مایکل جردن به‌عنوان یکی از بازیکنان تیم بسکتبال ملی آمریکا برای اولین‌بار در رقابت‌های المپیک شرکت کرد. این رقابت‌ها در لس‌آنجلس برگزار می‌شد و تیم آمریکا موفق به کسب عنوان قهرمانی و مدال طلا در المپیک شد. سم پرکینز که سه سال پیاپی به‌عنوان هم تیمی او در تیم کارولینای شمالی بازی می‌کرد و عضو تیم المپیک ۱۹۸۴ نیز بود، در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۱۶ بیان کرد که بابی نایت باعث شد که مایکل جردن در برابر تیم  دتلف شرمپف و نیز تیم آلمان غربی پس از ۶ دوره بازی گریه کند.

به دلیل عملکردی که جردن در چند بازی داشت که مطابق میل سرمربی وقت بابی نایت نبود او در مقابل چندین هزار نفر گفته بود که این بدترین بازی تو بود و باید از طرفداران عذرخواهی کنی. او با شنیدن این حرف به گریه افتاد؛ اما او با بازی فوق‌العاده خود این رفتار بابی نایت را به گونه دیگری پاسخ داد. مایکل پیش از آغاز بازی گلدن مدال گیم یادداشتی را بر روی تخته سفید در اتاق رختکن نوشت: «مربی نگران نباش، دیگر چیزی برای ازدست‌دادن وجود ندارد». در اوایل دهه ۱۹۹۰ زمانی که انجام بازی توسط بازیکنان حرفه‌ای تیم بسکتبال در بازی‌های المپیک به‌صورت قانونی اجرا شد، اسکاتی پیپن هم تیمی مایکل جردن، به او پیشنهاد کرد که مجدد برای تیم آمریکا به میدان برود که جردن به دلیل رابطه خود با بابی نایت به این موضوع شک داشت.

مایکل جردن پس از این درخواست‌ها گفت: که این موارد منطقی است؛ ولی من نمی‌دانم قرار است بابی نایت با من چگونه رفتار کند و این موضوع مرا آزار می‌دهد؛ زیرا رفتار صحیح این است که من برای تیم ملی کشورم بازی کنم و او نیز به من احترام بگذارد. علی‌رغم تمام اختلافاتی که ما بین مایکل و بابی نایت وجود داشت، سرانجام رابطه صمیمی و آرامشی در بین آن‌ها به وجود آمد و بابی نایت بینش و دید خود را نسبت به او عوض کرد. بازی‌های المپیک سال ۱۹۹۲ به‌عنوان یکی از پربارترین المپیک‌ها برای وی رقم خورد. در این بازی‌ها بیش از ۹ هزار و ۳۰۰ ورزشکار به نمایندگی از ۱۶۹ کشور شرکت کرده بودند. جردن در المپیک سال ۱۹۹۲ بارسلونا عضو تیم امریکا بود و این تیم با مایکل جردن توانست دومین طلای المپیک را از آن خود کند. بد نیست بدانید سال بعد یعنی سال ۱۹۹۳ مایکل جردن بابی نایت را برای مراسم اولین دوره بازنشستگی خود دعوت کرد که این کار باعث شد تا همه موارد در خصوص اختلافات این دو به پایان برسد.

بیوگرافی مایکل جردن

افتخارات و عناوین به دست آمده مایکل جردن

افتخارات و عناوین به‌دست‌آمده توسط مایکل جردن افسانه‌ای کم نیست و در متنی که به آن پرداختیم با جزئیات بیشتر می‌توانید درخشش و عناوین به‌دست‌آمده توسط او را مطالعه نمایید؛ ولی در زیر به‌صورت کلی نگاهی مختصر به این افتخارات خواهیم داشت:

  • کسب ۶ قهرمانی کلی لیگ ان‌بی‌ای NBA champion
  • کسب ۶ قهرمانی NBA Finals MVP
  • کسب ۵ قهرمانی Five-time NBA MVP
  • کسب پنج جایزه باارزش‌ترین بازیکن ان‌بی‌ای
  • حضور در ۱۰ دوره تیم منتخب ان‌بی‌ای
  • حضور در ۹ دوره تیم در تیم مدافعین ان‌بی‌ای
  • ۱۴ بار حضور در بازی ستارگان ان‌بی‌ای
  • دریافت ۳ جایزه باارزش‌ترین بازیکن ستارگان ان‌بی‌ای
  • کسب عنوان امتیازآورترین بازیکن فصل ان‌بی‌ای
  • کسب عنوان بهترین بازیکن توپ ربا
  • کسب ۶ جایزه بهترین بازیکن مرحله حذفی ان‌بی‌ای
  • کسب جایزه بهترین مدافع سال ان‌بی‌ای در سال ۱۹۹۸

قمار در زندگی مایکل جردن

در طول بازی‌های NBA برای شیکاگو بولز در سال ۱۹۹۳، جردن در حال قمار در یکی از کازینوهای آتلانتیک سیتی، نیوجرسی، شب قبل از بازی دوم از فینال‌های کنفرانس شرق در برابر نیویورک نیکس دیده شد. او چندی بعد اعتراف کرد که باید ۵۷، ۰۰۰ دلار بابت ضررهای مالی آن شب پرداخت نماید. ریچارد اسکویناس یکی از نویسنده‌های معروف در آن زمان، در سال ۱۹۹۳ در کتاب خودنوشت و ادعا کرد که ۱، ۲۵ میلیون دلار از جردن در یک قمار در زمین گلف برده است. دیوید استرن، کمیسر NBA، در سال‌های ۱۹۹۵ و ۲۰۰۶ بیان کرد که بازنشستگی اول جردن در سال ۱۹۹۳ یک تعلیق مخفیانه توسط لیگ ان‌بی‌ای به‌خاطر قمار بود که البته این گمانه‌زنی توسط شخصی تأیید یا تکذیب نشد.

در سال ۲۰۰۵، جردن در مورد قمار خود با اد بردلی در ۶۰ دقیقه صحبت کرد و اعتراف کرد که تصمیمات بی‌پروایی در صنعت قمار گرفته است. جردن اظهار داشت: «بله، من خودم را در موقعیت‌هایی قرار داده‌ام که نمی‌توانستم از آن دست بکشم. تمام سعی خود را انجام دادم ولی نتوانستم. آیا خانواده و زندگی اقتصادی خود را در معرض خطر قرار دادم؟ خیر این کار را نکردم»؛ وی در خصوص کنار گذاشته شدن از لیگ برای بازنشستگی اجباری نیز عنوان کرد که چنین چیزی حقیقت ندارد و صرفاً به‌خاطر به‌قتل‌رسیدن پدرش، انگیزه‌ای برای حضور در زمین بسکتبال نداشته و تصمیم گرفته است فضایی دیگر نظیر بیسبال را امتحان کند که همان‌طور که گفتیم البته بعد از ۲ سال مجدد به لیگ ان‌بی‌ای ملحق شد.

القاب مایکل جردن

توانایی پرش مایکل جردن همراه با اسلم‌دانک‌های نمایش او از روی خط پرتاب آزاد، سبب شد تا القابی چون Air Jordan و یا His Airness به او اختصاص داده شود. سه قهرمانی پی‌درپی او در سال‌های ۱۹۹۱ و ۱۹۹۲ و ۱۹۹۳ باعث شد تا لقب تری – پیت را  نیز کسب کند. او از سوی ESPN به‌عنوان بزرگ‌ترین ورزشکار قرن بیستم در امریکای شمالی لقب گرفت و دو بار به تالار مشاهیر بسکتبال دعوت شد. در سال ۱۹۸۵ برند و لقب جدیدی در دنیای کفش به او اختصاص یافت که در همین راستا کفش ورزشی جردن را به بازار معرفی کرد.

نژادپرستی مایکل جردن

او در برهه‌ای از زمان یک راز از دیدگاه نژادپرستانه‌اش فاش کرد و در آن گفت که دیدن سریال تلویزیونی «ریشه‌ها» که در مورد درد و رنج اجداد افریقایی خود بوده باعث شده تا نژادپرستی درونش تقویت گردد. او می‌گوید در سال ۱۹۷۷ دختری در مدرسه به وی توهین نژادی کرد و عقایدش علیه سفیدپوستان زیاد شد و به‌طرف وی شیشه نوشابه پرت کرد و از آن به بعد او یک نژادپرست کامل شد و بعد از چندین بار دعوا در مدرسه و خیابان در این باره مادر مایکل به وی هشدار داد که نباید چنین عقایدی داشته باشد و برخورد جدی را با او ترتیب داد.  پس از آن با صحبت‌های خانواده و بالاتر رفتن سنش و تحقیق دراین‌خصوص این مشکل اخلاقی برطرف شد.

بیوگرافی مایکل جردن

سریال The Last Dance در مورد زندگی مایکل جردن

اگر جزو طرف‌داران سریال‌های خارجی هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که مینی‌سریال The Last Dance یا آخرین رقص را از دست ندهید که در خصوص زندگی شخصی و بسکتبالی مایکل جردن ساخته شده است. این سریال تولید شبکه نتفلیس و ESPN است که همانند یک مستند در سال ۲۰۲۰ تولید و روانه بازار شد که با استقبال بی‌نظیری به‌خصوص در میان بسکتبال دوستان مواجه شد. این سریال به کارگردانی جیسون هیر حول محور زندگی حرفه‌ای مایکل جردن، با تمرکز ویژه بر فصل ۱۹۹۷-۱۹۹۸، آخرین فصل او با شیکاگو بولز، انجمن ملی بسکتبال (NBA) و تمامی مباحث مربوط به مایکل جردن می‌چرخد.

این سریال شامل صحنه‌های انحصاری از یک گروه فیلم‌برداری است که مجوز دسترسی کامل به آرشیو تیم شیکاگو بولز را داشتند و همچنین مصاحبه‌هایی با بسیاری از بازیکنان مهم NBA، از جمله جردن، اسکاتی پیپن، دنیس رادمن، استیو کر و فیل جکسون برای ساخت این مستند صورت گرفت. این سریال از ۱۹ آوریل تا ۱۷ می ۲۰۲۰ در ایالات متحده از ESPN پخش گردید، درحالی‌که قسمت‌های آن یک روز پس از پخش در ایالات متحده در کانال بین‌المللی نتفلیکس منتشر شد. این مینی‌سریال با تحسین منتقدان در قسمت کارگردانی، فیلمنامه و تدوین روبه‌رو شد. همچنین The Last Dance برنده جایزه Primetime Emmy برای سریال‌های مستند با داستانی واقعی شد که نشان از زیبایی این سریال است.

بازیگری مایکل جردن

او به‌عنوان هنرپیشه در سال ۱۹۹۶ در فیلم سینمایی جم فضایی Space Jam و همچنین در انیمیشن باگز بانی ایفای نقش نمود. جردن در فیلم جم فضایی عنوان کرد که در تمام مدتی که برای تیم شیکاگو بولز بازی می‌کرده، پیراهن تیم دانشگاهی خود در زیر لباس ورزشی‌اش می‌پوشیده و اعتقاد داشته که این کار برایش شانس و موفقیت می‌آورد. بعدازاین که از جردن پرسیده شد که چرا در این دو فیلم بازی کرد او پاسخ داد که همیشه در زندگی علاقه داشته و دارد تا محیط و تجارب جدیدی را به دست آورد و اگر نگاهی اجمالی به زندگی او بیندازید، تأیید این موضوع را دریافت خواهید کرد.

مالکیت تیم بسکتبال شارلوت هورنتز

مایکل جردن همواره در نظر داشت تا مالکیت تیم‌های بسکتبال ان‌بی‌ای را بر عهده بگیرد و به همین خاطر در سال ۲۰۰۶ بخشی از سهام تیم بسکتبال شارلوت هورنتز را خریداری کرد و در سال ۲۰۱۰ این سهام را به بیشترین حد خود رساند و ۱۷۵ میلیون دلار دیگر سرمایه‌گذاری کرد و تقریباً کل باشگاه را به خود اختصاص داد. مایکل جردن ترجیح می‌داد که بیشتر بر روی بهبود عملکرد این تیم نسبت  به ثبت رکورد آن سرمایه‌گذاری نماید.

وی در نوامبر ۲۰۱۲ در مصاحبه‌ای که با شبکه تلویزیونی ESPN داشت، گفت: «من فکر نمی‌کنم که از این بیزینس خارج شوم. ذات رقابت‌جویانه من این گونه است که همیشه به موفقیت فکر می‌کنم. همیشه این عبارت را شنیده‌ایم که زمانی که نمی‌توانی راهی برای انجام کار پیدا کنی، باید راهی بسازی».

درحالی‌که در سوابق باشگاه شارلوت هونتز، موفقیت چندانی به چشم نمی‌خورد، او ارزش این تیم را از ۱۷۵ میلیون دلار در سال ۲۰۰۶ به ۱، ۰۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ ارتقا داد و همچنین بنا بر آمار رسمی این سهام تا سال ۲۰۲۳ در حال ارتقا است که به نظر می‌رسد این بازیکن افسانه‌ای به هدف موردنظر خود دراین‌خصوص نیز دست پیدا کرده است.

مایکل جردن و حضور در کاخ سفید

مایکل جردن یکی از اشخاصی بود که به هنگام دعوت‌شدن به کاخ سفید برای برگزاری مراسم میشل اوباما رئیس‌جمهور وقت، دعوت آن‌ها را پذیرفت و در کنار بزرگان هر رشته ورزشی، هنری، سینمایی و … قرار گرفت. او در ۲۲ نوامبر سال ۲۰۱۶ در مراسم مدال آزادی ریاست‌جمهوری اوباما در کاخ سفید حضور پیدا کرد.

در این مراسم ۲۱ نفر از جمله: کریم عبدالجبار، رابرت دنیرو، بیل‌گیتس، مارگارت همیلتون، تام هنکس، رابرترد فورد، دایانا رایس نیز حضور داشتند. این مراسم به‌صورت زنده از شبکه‌های تلویزیونی پخش شد و مورد استقبال زیادی در سرتاسر جهان قرار گرفت که حضور مایکل جردن در این مراسم و دیدن دوباره او در تلویزیون هواداران او را بسیار خوشحال کرد.

زندگی خصوصی مایکل جردن ازدواج و فرزندان

بیوگرافی مایکل جردن

یکی از افرادی که در طول زندگی شخصی خود تاکنون دو بار ازدواج کرده مایکل جردن است که اولین ازدواج او به سال ۱۹۸۹ باز می‌گردد که او با دختری به نام خوانیتا ونوی ازدواج کرد و حاصل این ازدواج دو پسر به نام‌های جفری مایکل و مارکوس جیمز و یک دختر به نام جاسمین است. این ازدواج به دلیل اختلافات زناشویی در ۴ ژانویه ۲۰۰۲ منجر به طلاق شد؛ اما پس از مدت کوتاهی آن با یکدیگر آشتی کردند. البته بد نیست بدانید که در طی این مدت آن‌ها بارهاوبارها تصمیم به جدایی گرفتند که در نهایت در ۲۹ سپتامبر ۲۰۰۶ برای همیشه از یکدیگر جدا شدند و حکم نهایی طلاق برای آن‌ها صادر شد. نکته جالب برای این طلاق این است که مبلغ ۱۵۰ میلیون دلار برای آن هزینه شده که هنوز مشخص نیست به چه دلیل این اتفاق رخ‌داده و همواره به‌عنوان گران‌ترین طلاق تاریخ یاد می‌شود.

بعدازاین که مایکل و خوانیتا از یکدیگر جدا شدند، وی با یک سوپر مدل کوبایی آمریکایی آشنا شد که نام او ایوت پریتو بود. آنها روایط جدی را با یکدیگر آغاز کردند که در نهایت در ۲۷ آوریل سال ۲۰۱۳ ازدواج کردند. آن‌ها مراسم ازدواج خود را در کلیسایی که دونالد ترامپ با ملانیا ازدواج کرده بود، برگزار کردند. هزینه مراسم این عروسی ۱۰، ۱ میلیون دلار تخمین زده شده است. بر اساس گزارش مجله People این زوج از ماه‌ها قبل برای مراسم ازدواج خود برنامه‌ریزی کرده بودند. ثمره این ازدواج دو دختر دوقلو به نام‌های ایزابل جردن و ویکتوریا جردن که در ۹ فوریه ۲۰۱۴ متولد شدند. بعد از به‌دنیاآمدن دوقلوها، ایوت و مایکل بیش‌ازپیش عاشق هم شدند. به نظر می‌رسد که ایوت و مایکل دیگر تمایلی برای بچه‌دارشدن مجدد ندارند و تصمیم دارند تمام‌وقت خود را برای خانواده هفت‌نفره صرف کنند.

دو پسر خوانیتا، جفری و مارکوس هر دو در کالج بسکتبال بازی می‌کردند و آرزو داشتند که بتوانند به ان‌بی‌ای بپیوندند. جفری در سال ۲۰۰۷ به تیم بسکتبال دانشگاه ایلینویز پیوست. مایکل و همسر سابقش خوانیتا هر دو از این تصمیم جدی استقبال کردند و سعی کردند که از او پشتیبانی کنند تا او بتواند به ان‌بی‌ای راه یابد. مایکل در برنامه‌ای که از تلویزیون پخش شد، گفت: «تنها چیزی که ما سعی کردیم به جفری بگوییم این است که تو سطح انتظارات دیگران را از خودت را تعیین می‌کنی به‌هیچ‌عنوان در این دنیا نمی‌توانی انتظارات شخص دیگری را در مورد خودت برآورده کنی».

جفری به مدت سه فصل از ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ در دانشگاه ایلینوییز بازی کرد. سپس پیش از بازنشستگی به مدت یک‌فصل از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲ به دانشگاه فلوریدای جنوبی رفت. بعد از آن او به‌عنوان مدیر برنامه آموزش شرکت نایک انتخاب شد. پسر کوچک‌تر مایکل، مارکوس نیز به مدت سه فصل از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ در تیم UCF Knights بازی کرد. در نهایت او یک فروشگاه لوازم ورزشی و کفش بسکتبال را در فلوریدا افتتاح کرد. مادرش خوانیتا در سال ۲۰۱۳ گفت: «هر دوی آن‌ها می‌خواستند که مانند پدرشان باشند؛ اما به جایی رسید که گفتند ما نمی‌خواهیم که به لیگ ان‌بی‌ای برویم» و بدین ترتیب پسران مایکل جردن نیز راه پدر را تکرار نکرده و دیگر علایق خود را در پیش گرفتند.

خانه استیک مایکل جردن

از آن جایی که مایکل جردن همیشه به یک شخص فعال با ایده‌های اقتصادی شناخته می‌شد، علاقه داشت تا در تمامی شغل‌ها شانس خود را امتحان کرده باشد. به همین خاطر و علاقه‌ای به که غذاخوردن داشت در سال ۱۹۹۸ مایکل جردن تصمیم گرفت تا در این حوزه کسب‌وکار جدیدی را راه‌اندازی کند که در نهایت رستورانی تحت عنوان خانه استیک مایکل جردن را تأسیس کرد که این رستوران کاملاً با سبک و سلیقه او طراحی شده است و دارای مساحتی برابر با ۷ هزار مترمربع با ۱۵۰ صندلی در رستوران و ۶۰ صندلی در قسمت بار می‌باشد که در گرند سنترال ترمینال واقع شده است.

از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۴ جردن میزبان یک رویداد سالانه خیرخواهانه گلف، موسوم به Michael Jordan Celebrity Invitational بود و درآمد حاصل از بنیادهایی مانند Make-A-Wish, Cats Care, Jordan Foundation, the James R  به این خیریه تعلق می‌گیرد. این مسابقات در چهار روز و با حضور شرکت‌کنندگان مشهوری چون وین گرتسکی، مایکل فلپس، چوی چیس و مارک والبرگ برگزار می‌شود.

سخن پایانی

بدون شک می‌توان مایکل جردن را یکی از پدیده‌های بسکتبال دنیا دانست که علاوه بر جا به جا کردن رکوردهای متعدد، سبک و استایل مخصوص بازی کردن خود را به دنیای بسکتبال هدیه داد. اگر به بسکتبال علاقه یا قصد بسکتبالیست شدن دارید، در اوقات آزاد خود حتما نگاهی به بازی‌های این بازیکن بزرگ بیاندازید تا هر چه بیشتر با بازی‌های او آشنا شوید. مایکل جردن در زمان خود ستاره‌ای بود که الهام بخش بسیاری از بسکتبالیست‌های آن زمان و کنونی قرار گرفته است.

دیدگاه خود را بنویسید

شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

برای دریافت جدیدترین اخبار سایت بت فوروارد می توانید عضو خبرنامه ما شوید