جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
بابی چارلتون

بیوگرافی بابی چارلتون فوتبالیست + عکس همسر و فرزندان

بابی چارلتون یکی از بازیکنان برجسته و مستعدی بود که تا به امروز فوتبال انگلستان به خود دیده است. او در بیش از ۱۰۰ بازی برای تیم ملی انگلستان به ۴۹ گل دست‌یافت تا این رکورد در سال ۲۰۱۵ توسط وین رونی شکسته شد.

کمتر بازیکنانی قادر بودند تا مانند چارلتون بتواند توپ را با هر دو پا فوق‌العاده شوت بزند. قدرت شوت‌های افسانه‌ای او از فاصله دور، مشهور بود.

به جز یک دوره کوتاه در تیم پرستون، چارلتون کلیه بازی‌های باشگاهی خود را برای منچستر یونایتد انجام داد. در طول یک دوره غم‌انگیز، او حادثه تراژیک سقوط هواپیمای مونیخ را تجربه کرد و از بهترین لحظات او کسب جام جهانی همراه برادرش جکی، مدافع تیم لیدز یونایتد بود.

بابی چارلتون به ورزش در داخل و خارج از زمین ادامه داد و در سال ۱۹۸۴ به هیئت‌مدیره منچستر یونایتد پیوست. در فوریه ۲۰۱۶، باشگاه فوتبالی که سال‌ها با افتخار در آن خدمت کرده بود، نام واحد جنوبی استادیوم اولد ترافورد را به نام سر بابی چارلتون تغییر داد و از او قدر دانی کرد.

اوایل زندگی بابی چارلتون

«رابرت بابی چارلتون» در ماه اکتبر ۱۹۳۷ در آشینگتون، نورثامبرلند به دنیا آمد. والدین او رابرت و الیزابت چارلتون بودند و از طریق خانواده مادری او، بابی عاشق فوتبال شد.

نام خانوادگی مادر او میلبورن بود، که فامیل یکی از بزرگان فوتبال انگلستان به نام جکی میلبورن بود.

منچستر یونایتد

بابی چارلتون هنگامی که به‌عنوان یک کودک فوتبال‌بازی می‌کرد و در سن ۱۵ سالگی در حین بازی برای تیم مدرسه‌اش مورد توجه جو آرمسترانگ، مسئول استعدادیابی باشگاه منچستر یونایتد قرار گرفت.

چارلتون در سال ۱۹۵۳ با منچستر یونایتد قرارداد امضا کرد، اما خانواده‌اش به او توصیه کردند تا یک کارآموزی در رشته برق را نیز شروع کند تا درصورتی‌که فوتبال به‌ خوبی برای او پیش نرفت، شغل دیگری داشته باشد.

این یک نگرانی بی‌مورد بود؛ زیرا بابی چارلتون در سال بعد قراردادی حرفه‌ای با باشگاه منچستر یونایتد امضا کرد.

اوایل دوران حرفه‌ای

زمانی که بابی چارلتون به منچستر یونایتد پیوست، باشگاه تحت مدیریت مت باسبی قرار داشت به ساختار جدیدی تبدیل می‌شد. چارلتون یکی از بازیکنانی تلقی می‌شد که خیلی زود به محبوبیت دست پیدا کرد و در تیم‌های جوانان و تیم اصلی باشگاه به میدان می‌رفت. در سال ۱۹۵۶ فرصت بازی در تیم اصلی فرارسید و در اولین بازی خود مقابل تیم چارلتون اتلتیک بازی کرد و علی‌رغم مصدومیتی که داشت، با زدن دو گل در پیروزی ۴-۲ منچستر یونایتد نقش مهمی ایفا کرد.

مت باسبی پیش از بازی از مشکل مصدومیت او آگاه بود، اما بابی چارلتون فرصت را از دست نداد و به مربی خود گفت که حالش خوب است.

چارلتون در بازی برگشت توانست هت‌تریک کند و منچستر یونایتد در نهایت قهرمانی را کسب کرد، اما در فینال جام حذفی FA سال ۱۹۵۷ در برابر استون ویلا باخت و او قهرمانی و مدال را از دست داد.

حالا چارلتون به‌عنوان بازیکن فیکس تیم اصلی منچستر یونایتد به میدان می‌رفت و در سال ۱۹۵۷، منچستر یونایتد به‌عنوان اولین تیم انگلیسی در جام حذفی اروپا شرکت کرد و در مرحله نیمه‌نهایی مقابل رئال‌مادرید شکست خورد. اما در مسابقات سال بعد در حین بازگشت از یک بازی در بلگراد، فاجعه‌ای رخ داد.

بابی چارلتون حادثه مونیخ

فاجعه هوایی مونیخ

پس از سوخت‌گیری در هوای برفی مونیخ، هواپیمای حامل بازیکنان، کادر فنی و خبرنگاران در حین تلاش برای پرواز سقوط کرد که منجر به کشته‌شدن ۲۳ نفر، از جمله ۸ بازیکن منچستر یونایتد شد. بابی چارلتون از این فاجعه وحشتناک زنده بیرون آمد و برای یک هفته بستری شد و در مارس در یک بازی از رقابت‌های جام حذفی FA به میدان بازگشت.

دعوت به تیم ملی انگلیس

در آوریل، او به ترکیب تیم ملی انگلیس دعوت شد و در بازی مقابل اسکاتلند حضور یافت و گل زیبایی به ثمر رساند. او همچنین در ترکیب انگلیس در جام جهانی ۱۹۵۸ حضور داشت اما در هیچ یک از بازی‌ها شرکت نکرد و انگلیس هم از رسیدن به مرحله حذفی بازماند.

وی در جام جهانی ۱۹۶۲ که در آن انگلیس در مرحله یک چهارم نهایی مقابل برزیل شکست خورد، شرکت کرد و در بازی مقابل آرژانتین موفق به گلزنی شد.

موفقیت در مسابقات داخلی

در زمینه مسابقات داخلی، او با منچستر یونایتد در سال ۱۹۶۳ موفق به کسب جام حذفی FA شد و سپس در سال ۱۹۶۵ عنوان قهرمانی لیگ را کسب کرد. یونایتد و بابی چارلتون در سال ۱۹۶۷ دوباره عنوان لیگ را به دست آوردند.

جام جهانی در خانه

انگلیس میزبان جام جهانی ۱۹۶۶ بود و ملت با اشتیاق و امید، آرزوی قهرمانی انگلستان را داشتند و خوشبختانه بابی آن‌ها را نا امید نکرد.

بعد از شروع ناامیدکننده با تساوی بدون گل در مقابل اروگوئه، بابی چارلتون بود که به روند موفقیت‌آمیز انگلیس در جام کمک کرد.

رسیدن به فینال

ضربه‌ای که چارلتون از فاصله ۳۰ یاردی زد و توپ را به سمت گوشه بالای دروازه فرستاد، یکی از تصاویر ماندگار جام جهانی است، هرچند مردم عمدتاً فراموش می‌کنند که بابی چارلتون چه سرعتی را نشان داد تا به موقعیتی برسد که بتواند این ضربه را بزند.

در مرحله یک‌چهارم نهایی در مقابل آرژانتین، چارلتون تنها اخطار بین‌المللی خود را در طول حرفه ورزشی‌اش دریافت کرد. در نیمه‌نهایی مقابل پرتغال، چارلتون بهترین فرم خود را نشان داد و هر دو گل تیم خود را در یک پیروزی ۲-۱ به ثمر رساند.

فینال

در نهایت، هت‌تریک ژئوف هرست انگلستان را به بهترین لحظات فوتبالی خود هدایت کرد، زیرا آنها در نهایت در ومبلی با نتیجه ۴-۲ مقابل آلمان غربی پیروز شدند. بااین‌حال، چارلتون به تیم خود را در طول رقابت‌ها کمک زیادی کرد و نقش مهمی را در قهرمانی انگلستان در جام جهانی ایفا کرد.

گلزن برتر تیم ملی انگلستان

پس از جام جهانی، بابی چارلتون در سال ۱۹۶۸ به‌عنوان برترین گلزن انگلستان، جیمی گریوز را پشت سر گذاشت و سپس به تیم ملی انگلیس در رسیدن به نیمه‌نهایی مسابقات جام ملت‌های اروپا کمک کرد که در آن با نتیجه ۲-۰ مقابل یوگسلاوی شکست خوردند.

بابی چارلتون برای چهارمین بار در جام جهانی ۱۹۷۰ در مکزیک ایفا نقش کرد که انگلیس دوباره در مرحله یک‌چهارم نهایی به مصاف آلمان غربی رفت، این بار در وقت اضافی انگلستان شکست خورد و بابی چارلتون تصمیم مهمی را گرفت و از بازی‌های ملی و تیم ملی انگلستان خداحافظی کرد.

چارلتون دارای رکورد بیشترین تعداد بازی‌ها برای تیم ملی انگلستان با ۱۰۶ بازی بود، تا این که در سال ۱۹۷۳ توسط هم‌تیمی سابق خود بابی مور رکورد او شکسته شد. در حال حاضر، چارلتون در فهرست بازیکنان تیم ملی انگلیس، در جایگاه هفتم همراه با فرانک لمپارد قرار دارد.

موفقیت و شکست در داخل کشور

در سال ۱۹۶۸، ده سال پس از فاجعه مونیخ، منچستر یونایتد جام اروپایی را با پیروزی ۴-۱ در وقت اضافی در ومبلی مقابل بنفیکا به دست آورد. بابی چارلتون باز هم با زدن دو گل نقش مهمی در این پیروزی داشت. وارد شدن به دهه ۱۹۷۰ باعث افت منچستر یونایتد شد و آنها به جای مبارزه برای قهرمانی، برای بقا در لیگ می‌جنگیدند. اکنون بابی چارلتون دیگر با بازیکنان هم‌تیمی خود مانند جرج بست و دنیس لا تعامل خوبی نداشت و در سال ۱۹۷۳ بازی آخر خود را برای منچستر یوناید در مقابل چلسی در استمفورد بریج انجام داد.

بازنشستگی و میراث بابی چارلتون

بعد از ترک منچستر یونایتد، بابی چارلتون به مدیریت و به طور مختصر هم به‌عنوان بازیکن برای پرستون نورث اند مشغول شد و از تیم در اوایل فصل ۷۶-۱۹۷۵ جدا شد.

این دوره موفقیت‌آمیزی نبود و پرستون در فصل اول مدیریت او سقوط کرد. او به‌عنوان مدیر به ویگان پیوست و در نهایت به خانه‌اش، منچستر یونایتد با پیوستن به هیئت‌مدیره در سال ۱۹۸۴ بازگشت. به‌عنوان یک بازیکن برای یونایتد، او همه چیزی را که می‌توانست به دست آورد و در یک دوره شامل ۷۵۴ بازی موفق به زدن ۲۴۷ گل برای منچستر یونایتد شد.

جوایز

چارلتون اولین بازیکن انگلیسی بود که برای چهار جام جهانی برای انگلستان بازی کرد و مشارکت مهم او در قهرمانی انگلستان در جام جهانی ۱۹۶۶، منجر به دریافت جایزه توپ طلا در آن سال شد. او جایزه بازیکن سال انجمن نویسندگان فوتبال را برای فصل ۶۶-۱۹۶۵، جایزه شایستگی PFA در سال ۱۹۷۴، جایزه ورزشکار سال بی‌بی‌سی در سال ۲۰۰۸، جایزه شایستگی Laureus در سال ۲۰۱۲ را دریافت کرد و همچنین او در سال ۲۰۰۲ به تالار مشاهیر فوتبال وارد شد.

زندگی شخصی

بابی چارلتون در سال ۱۹۵۹ با نورما ملاقات کرد و سپس این دو با یکدیگر ازدواج کردند که حاصل این ازدواج دو دختر می‌باشد. خارج از فوتبال، او در چندین عرصه خیریه فعالیت داشت، از جمله خیریه «یافتن راه بهتر» که او در سال ۲۰۱۱ پس از سفر به کامبوج تأسیس کرد. این خیریه هدف ترویج شناسایی و حذف مین‌ها را در مناطق جنگی دارد و تشخیص و تخلیه مین‌ها را به‌عنوان کلیدی برای دستیابی به تغییر می‌شناسد.

پایان سفری هیجان‌انگیز در سن ۸۶ سالگی

بابی چارلتون، اسطوره فوتبال انگلستان و منچستر یونایتد که از سانحه سقوط هواپیما در مونیخ نجات‌یافته بود و به قلب کشورش برای قهرمانی در جام جهانی ۱۹۶۶ تبدیل شده بود، در سن ۸۶ سالگی در گذشت.

مرگ چارلتون که توسط بسیاری به‌عنوان بزرگ‌ترین بازیکن انگلیسی تاریخ فوتبال شناخته می‌شود در روز شنبه ۲۱ اکتبر ۲۰۲۳ اعلام شد.

بابی چارلتون بازیکن نیرومند و با استعدادی در مرکز میدان بود که شوت‌های وحشتناکی داشت و بیش از ۴۰ سال به‌عنوان برترین گلزن تاریخ یونایتد (۲۴۹ گل) و انگلیس (۴۹ گل) شناخته می‌شد.

سخن پایانی

بابی چارلتون در سال ۱۹۹۴ عنوان شوالیه را دریافت کرد. نحوه رفتار او در زمین و خارج از زمین باعث کسب احترام همتایان و احترام بسیاری از افراد خارج از بازی شد. در سال‌های پس از بازنشستگی او، بازی فوتبال به طور قابل‌توجهی تغییر کرده است، برخی چیزها بهتر شده‌اند و شاید برخی چیزها بدتر شده‌اند. بااین‌حال در بازی مدرن فوتبال بسیار دشوار است که یک بابی چارلتون دیگر متولد شود!

دیدگاه خود را بنویسید

شبکه‌های اجتماعی

خبرنامه

برای دریافت جدیدترین اخبار سایت بت فوروارد می توانید عضو خبرنامه ما شوید