جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

سفر مشعل المپیک ۲۰۲۴ به پاریس

شور و شعف المپیک، از یازده روز مانده به مراسم افتتاحیه، شهر پاریس را دربرگرفت. مشعل المپیک در سفری مهیج و پرشور، دو روز هیجان‌انگیز را در پایتخت فرانسه سپری کرد و انرژی مثبت آن را به قلب مردم این شهر هدیه داد.در ادامه می‌توانید جزئیات مربوط به روزهای اولیه المپیک را در مجله بت فوروارد مطالعه کنید.

شعله امید در پاریس روشن شد: شور و اشتیاق در پایتخت فرانسه

روز اول با استقبالی باورنکردنی آغاز شد. مشعل المپیک در مسیر خود در پاریس، فضایی سرشار از اشتیاق به وجود آورد. شب را در تالار سنت ژان در قلب شهر پاریس گذراند و بیش از ۲۰۰۰ نفر از مردم این شهر علاقه خود را به بازی‌های المپیک نشان دادند.

روز دوم، مشعل المپیک به سفر خود در شهر ادامه داد مسیر حرکت مشعل، مملو از جمعیت مشتاق بود. مردم با پرچم‌های ملی و المپیک در دست، از مشعل استقبال می‌کردند و شعارهای حمایتی سر می‌دادند. این جشن دو روزه بی‌سابقه، با حضور نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر، به رویدادی فراموش‌نشدنی تبدیل شد.

حضور پرشور مردم، گواه علاقه و اشتیاق آن‌ها به بازی‌های المپیک و ارزش‌های بالای آن است. بدون شک، المپیک ۲۰۲۴ پاریس، تجربه‌ای منحصر به فرد و خاطره‌ای به یاد ماندنی برای همه شرکت‌کنندگان رقم خواهد زد.

 المپیک 2024

مسیر دومِ حمل مشعل در پاریس، حاصل همکاری مشترک کمیته برگزاری المپیک ۲۰۲۴ پاریس، شهرداری پاریس و اداره پلیس این شهر بود. این مسیر به گونه‌ای طراحی شد تا دیگر نقاط شاخص شهر دیده شود.

این سفر هیجان‌انگیز با مشعل‌داری یسورا تیبو (Ysaora Thibus) در ورزشگاه پورت دو لا شاپل آغاز شد و با برافروختن مشعل در میدان جمهوری توسط نیکولا کاراباتیچ به اوج خود رسید. در میانه این مسیر، کلاریس آگبگننو مشعل را به بالای برج ایفل برد تا تصویری به یاد ماندنی از المپیک ۲۰۲۴ پاریس ثبت شود. در طول این روز، ۳۴۰ مشعل‌دار مشعل المپیک را در سراسر پاریس به گردش درآوردند.

مشعل المپیک با حمایت مالی کوکا کولا، بانک پاپولر و صندوق پس‌انداز، سفری رویایی را در دل پاریس رقم زد. این سفر نه تنها از کنار بناهای تاریخی که شهرت پاریس را رقم زده‌اند عبور کرد، بلکه به اماکن ورزشی مهم، محله‌های خاص و پاتوق‌های محلی نیز سر زد. مسیر این مرحله، گشتی کوتاه و هیجان‌انگیز در تمامی مکان هایی بود که پایتخت فرانسه را به شهری منحصر به فرد تبدیل کرده است. ادای احترامی صمیمانه به پاریس، به عنوان شهری بافرهنگ و جهانی پیش از آنکه کوکا کولا با کنسرتی بی‌نظیر در میدان جمهوری، شور و هیجان را به اوج برساند، شهرداری پاریس با اجرای برنامه‌های متنوع، مردم را سرگرم کرده بود.

مشعل المپیک، سفری در دل تضادهای پاریس

روز دوم حمل مشعل در پاریس، همچنان نمایشی از دو وجه شهر نور بود: چهره‌ای که دل دنیا را ربوده و چهره‌ای که ریشه در زندگی روزمره مردم دارد.

امروز، مشعل المپیک سفر خود را از شمال شهر آغاز کرد. یسورا تیبو، شمشیرباز رشته فلوره، مشعل را با افتخار در سالن ورزشی پورت دو لا شاپل، یکی از اماکن جدید المپیک، حمل کرد. این مجموعه با طراحی سازگار با محیط زیست و با در نظر گرفتن نیاز ساکنان محلی ساخته شده است. محل برگزاری مسابقات بدمینتون، ژیمناستیک ریتمیک و پارا پاورلیفتینگ در همین سالن خواهد بود. نمایشگاهی از پرتره‌های ورزشکاران زن اثر کلمنس گویی (Clémence Gouy)، نیز در این مکان برپا شده بود.

سپس مشعل المپیک به همراه جمال دبوز، هنرمند کمدین که خود متولد و بزرگ شده این منطقه است، در میان شور و شوق مردم، مسیر خود را در بولوار باربِس ادامه داد. مشعل سپس به مولن روژ رفت، جایی که رقصندگان افسانه‌ای آن با اجرایی سرزنده از کن‌کن فرانسوی در فضای باز، از آن استقبال کردند. در نهایت، مشعل المپیک به مونمارتر صعود کرد و از تماشای منظره باورنکردنی از جایگاه بازیلیک ساکره‌کور لذت برد. در این مکان، گروه هنری نمایشی از رقص را به اجرا گذاشت.

 المپیک 2024

سفری هنری در دل پاریس

پس از عبور از بولوار دِ باتینیول، مشعل المپیک  به پیشروی خود در خیابان‌ها ادامه داد تا به میدان ژنرال کاترو برسد. در این میدان، ارکستر موسیقی کارائیب با نواختن ریتمی تند، ادای احترام باشکوهی را به سولیتود، قهرمان جزیره گوادلوپ، در مقابل مجسمه او ترتیب داد.

سپس مشعل به سفری در میان سه نماد افسانه‌ای پاریس رفت: طاق پیروزی، شانزه‌لیزه و میدان تروکادرو. در تروکادرو، ماتیاس داندوآ، ستاره بی ‌ام ‌ایکس، با اجرای حرکات نمایشی و یک بک‌فلیپ بر روی دوچرخه در مقابل برج ایفل، مشعل را به زیبایی حمل کرد.

در ادامه مسیر و برای نمایش هنر و فرهنگ، مشعل المپیک سفری کوتاه و خیره‌کننده به بنیاد لویی ویتون داشت. در آنجا، مشعل از کنار حلقه‌های المپیک اثر ژان میشل ‌باسکیا و اندی وارهول عبور کرد و سپس عازم باغ آکلیماتاسیون شد.

پس از عبور از بولوار دِ باتینیول، مشعل المپیک سفری کوتاه به کتابخانه ملی فرانسوا میتران داشت و سپس به منطقه شانزدهم پاریس بازگشت تا با گروه فرانس ، پخش‌کننده رسمی بازی‌ها، دیدار کند.

مشعل سپس سوار بر متروی هوایی از پاسِی به بیرحکیم رفت و با عبور از جزیره سوان‌ها، به گشت و گذار در منطقه پانزدهم پرداخت. در این بخش، نمایش طناب‌بازی هلندی توسط گروه راپ‌استایلرز و جشن رقص رولر در خیابان ووژیرار، شور و هیجان خاصی به مسیر بخشید.

رالی مشعل از میدان کاتالونیا به سمت میدان ایتالیا حرکت کرد و در مسیر از میدان دنفر-روشرئو عبور کرد، جایی که صدای گروه برنجی لا سیرن فضا را پر کرده بود. در بوت-او-کای، مردم محلی از جشن و سرگرمی شاد همسایگی لذت بردند. در همین حال، گروه رقص (دانس وِرتی کال) نمایشی خیره‌کننده را در موزه هنر خیابانی به اجرا گذاشت.

اما اوج هیجان این روز زمانی رقم خورد که مشعل المپیک در سکانسی نفس‌گیر، به بالای برج ایفل صعود کرد. در این مراسم، رنو لاویلنی، قهرمان پرش‌با نیزه‌، مشعل را به فردریک آنتون، سرآشپز مشهور، تحویل داد و او نیز مشعل را به کلاریس اگبگننو، جودوکار برجسته فرانسوی، سپرد.

 المپیک 2024

مشعل المپیک، پایانی پرشور در میدان جمهوری

در طول این روز، انبوهی از جشن‌هایی که توسط شهرداری پاریس سازماندهی شده بود، پایتخت فرانسه را سرزنده نگه داشت! مسیر رالی مشعل با نمایش خیره‌کننده بادبادک‌ها در پل مورنه آغاز شد و سپس به میدان لئون بلوم رسید. در این میدان، ارکستر گینگِت لِس بالوشیان با نوای دل‌نواز خود، شور و شوق را برای رقص سنتی به ارمغان آورد.

سپس مشعل المپیک راهی گورستان پرلاشز و میدان ادیث پیاف شد، جایی که گروه موسیقی آنوی دو شانتر، گلچینی از آهنگ‌های ماندگار این خواننده افسانه‌ای فرانسوی را اجرا کرد. در ادامه، مشعل المپیک با عبور از پارک دِ بوت شومون، جایی که جشنی عظیم برپا شده بود، بر روی چمن قدم زد و سپس با طنین طبل‌ها، در خیابان بِلویل پیش رفت.

پایان‌بخش این مرحله، میدان جمهوری بود. در این مکان، نیکولا کاراباتیک، بازیکن افسانه‌ای هندبال و دارنده سه مدال طلای المپیک، مشعل را در مقابل جمعیت عظیمی، در مشعل مخصوص روشن کرد. پس از آن، کنسرتی فوق‌العاده با حمایت مالی کوکا کولا، برگزار شد.

به دنبال اجرای سوپرانو و آلونسو در مارسی، لوژیپکا و چیللا در رن، و بیانکا کاستا و سانتا در سنت‌اتین، سه هنرمند سرشناس دیگر در پاریس به روی صحنه رفتند: منتیسا، جین و اوفنباخ، صدای آن‌ها تا پاسی از شب حال و هوای جشن را زنده نگه داشت تا مقدمات بازگشت مشعل المپیک به پاریس، در روز مراسم افتتاحیه یعنی ۲۶ جولای، فراهم شود!

 المپیک 2024

همبستگی در میدان، شور و نشاط در زمین؛ ورزش و روحیه تیمی در پاریس

امروز زمین تنیس رولان گاروس که میزبان مسابقات تنیس المپیک، تنیس با ویلچر و بوکس است، شاهد منظره‌ای متفاوت بود.  فدراسیون تنیس فرانسه به رهبری فرانسوا ژوفره، دارنده رکورد بیشترین حضور در دیویس کاپ و بیشترین حضور در نیمه‌نهایی رولان گاروس، یک مسابقه تیمی را سازماندهی کرد. در این رویداد، قهرمانان از تمام رشته‌های تنیس، از جمله تنیس ناشنوایان، تنیس با ویلچر و تنیس ساحلی، به همراه شخصیت‌های برجسته و داوطلبان حضور داشتند.

چند ساعت بعد، مسابقه تیمی دیگری در مؤسسه ملی ورزش، تخصص و عملکرد (INSEP)، که مهد استعدادهای فرانسوی است، برگزار شد. تونی استانگه، رئیس کمیته برگزاری المپیک ۲۰۲۴ پاریس، در این مسابقه تیمی شرکت کرد و با گرد هم آوردن پرچمداران سابق که در گذشته الهام‌بخش مردم فرانسه بوده‌اند، به جشن ورزش فرانسه پرداخت. در میان آن‌ها ماری-ژوزه پرک، کریستین کارون (دوومیدانی)، لورا فلسل (شمشیربازی)، بئاتریس هس (پاراس شنا)، ساندراین مارتینت (پاراجودو)، سمیر آیت سعید (ژیمناستیک)، داوید دوییله (جودو)، ژان-فرانسوا لامور (شمشیربازی)، مایکل جرمیاسز (تنیس) و بسیاری دیگر حضور داشتند.

حاملان مشعل از سراسر دنیا

در طول روز، چهره‌های مشهور و محبوب از سراسر جهان، مشعل المپیک را در خیابان‌های پاریس حمل کردند. این افراد شامل قهرمانان فرانسوی مانند گائل فیکو (راگبی)، آیا سیسوکو و سولیمان سیسوکو (بوکس)، اریک پرو و فردریک کونتین (دوومیدانی) و گیل موراتون (تنیس) بودند. همچنین، شاهد حضور ستارگان بین‌المللی همچون رزا موتا (دارنده مدال طلای ماراتن المپیک سئول از پرتغال) و الی سیموندز (شناگر پاراالمپیکی بریتانیایی با پنج مدال المپیک) بودیم.

 المپیک 2024

اما این روز تنها به حضور قهرمانان ورزشی محدود نمی‌شد. چهره‌های محبوب و تأثیرگذار در عرصه‌های مختلف، شور و نشاط خاصی به این رویداد بخشیدند. امیر، خواننده مشهور فرانسوی، و همچنین منتیسا، جین و اوفنباخ، هنرمندانی که کنسرت را اجرا می‌کردند، با استقبال پرشور مردم روبرو شدند. کلودیا تاگبو، بازیگر سینما، نینا متایر (سرآشپز برتر شیرینی‌پزی دنیا)، موری ساکو (سرآشپز مشهور) و ترشان سلواراجه (برنده جایزه بهترین باگت پاریس در سال ۲۰۲۳) نیز از جمله چهره‌های دیگری بودند که در این جشن پرشور حضور داشتند.

حاملان مشعل، نمادی از امید و الهام

همانند مراحل قبل، در این روز نیز شاهد حضور حاملان مشعل المپیک بودیم که هر کدام داستان‌های الهام‌بخشی برای روایت داشتند. لئون لِوکویتس، قهرمانان گمنامی که بعدها به قهرمان وزنه‌برداری فرانسه تبدیل شد، یکی از این چهره‌های برجسته بود. شانگا ایتاکا، از موسسه خیریه «احساس‌های فراگیر» که برای تسهیل دسترسی افراد دارای معلولیت به ورزش تلاش می‌کند، و ویوین بویی-بنگا، که جوانان شمال پاریس را به ورزش تشویق می‌کند، از دیگر حاملان مشعل بودند که با حضور خود، پیام امید و الهام را به مردم پاریس منتقل کردند.

حضور این افراد در کنار قهرمانان ورزشی مشهور، نشان‌دهنده این بود که مشعل المپیک فقط متعلق به ورزشکاران حرفه‌ای نیست، بلکه متعلق به همه انسان‌هایی است که در آرزوی جهانی بهتر تلاش می‌کنند. این افراد با عبور مشعل المپیک از خیابان‌های پاریس، پیام صلح، دوستی و همبستگی را به جهانیان مخابره کردند.

دو روز پرشور و هیجان‌انگیز که نگاهی اجمالی به بازی‌های المپیک در قلب پاریس انداخت، به پایان رسید. اما این پایان ماجرا نیست! تاریخ ۲۶ ژوئیه را در تقویم خود علامت بزنید در این روز مشعل المپیک در مراسم افتتاحیه بازی‌ها در شهر نور، شعله‌ور خواهد شد!

دیدگاه خود را بنویسید