لقب تیم‌ها در یورو ۲۰۲۴

لقب تیم‌ها در یورو ۲۰۲۴

با ورق زدن دایره‌المعارف‌ها و جستجو در کتاب‌های تاریخی، به عمق ماجرا می‌رویم تا نام‌های مستعار هر یک از مدعیان یورو ۲۰۲۴ را کشف کنیم و داستان‌های پشت لقب‌های ملی این کشورها را بیابیم، با مجله بت فوروارد همراه باشید!

نام‌های مستعار و لقب تمام تیم‌های یورو ۲۰۲۴

گروه A یورو ۲۰۲۴گروه A جام ملت‌های اروپا

آلمان

نام‌های مستعار: ناسیونال‌-الف (یازده ملی)، دی‌اف‌بی‌الف (یازده دی‌اف‌بی)، دی ناسیونال‌ مانشافت (تیم ملی).

هواداران آلمانی در توصیف تیم ملی خود ساده‌پسند هستند. دی‌اف‌بی‌الف به اتحادیه فوتبال آلمان (DFB) اشاره دارد.

 

اسکاتلند

این تیم لقب خاصی ندارد، اما «ارتش تارتان» نامی است که برای هواداران خوش‌مشرب اسکاتلند به کار می‌رود. آهنگ اندی کامرون برای حضور تیم در جام جهانی ۱۹۷۸ فیفا «ارتش تارتان آلای» نام داشت (آلای به مربی تیم، آلای مک‌لاود، اشاره دارد). تارتان پارچه‌ای با الگوی سنتی شطرنجی اسکاتلندی است که هر نوع خاص آن به یکی از قبیله‌های مختلف کشور تعلق دارد.

 

مجارستان – ماجیاروک (مجارها)، ماجیار والگاتوت (یازده مرد تیم ملی)

ماجیارها گروه قومی بومی مجارستان هستند و این کشور خود را ماجیاراورزاگ می‌نامد، اگرچه شعار محبوب «ریا، ریا، هونگاریا» بیشتر از نام لاتینی که خارج از مجارستان رایج است، استفاده می‌کند. تیم ملی درخشان مجارستان در دهه ۱۹۵۰، به کاپیتانی فرانس پوشکاش، برای انگلیسی‌ زبانان با عنوان «ماجیارهای جادویی» یا «ماجیارهای شگفت‌انگیز» معروف بودند. با این حال، مجارها معمولاً تیم ملی خود را ماجیار والگاتوت یا به سادگی والگاتوت (تیم ملی) می‌نامند. البته این را بگوییم که مجارها در استفاده از حروف بزرگ صرفه‌جویی می‌کنند!

 

سوئیس – تیم A، ناتی (تیم ملی)، روسوکروچاتی (صلیب‌های سرخ)

با چهار زبان رسمی (فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی و رومانی)، سوئیسی‌ها برای سادگی از ناتی و تیم A که کمتر رایج است استفاده می‌کنند. لقب روسوکروچاتی در میان ایتالیایی‌زبان‌ها رایج‌تر است که به پرچم مربع‌شکل سوئیس با صلیب سفید بر روی زمینه قرمز اشاره دارد.

 

گروه B یورو ۲۰۲۴گروه ‌B جام ملت‌های اروپا

اسپانیا  – لا روخا (سرخ)، لا فوریا اسپانیولا (خشم اسپانیایی)

تیم اسپانیا در المپیک ۱۹۲۰ در آنتورپ، که مدال نقره را به دست آورد، در ابتدا لا فوریا اسپانیولا نامیده شدند، این به دلیل سبک برخورد قوی، خشن و مستقیم آن‌ها و همچنین پیراهن‌های قرمزشان بود. تیم‌های «تیکی-تاکا» قرن ۲۱ به سادگی با لا روخا معروف هستند.


کرواسی
– واترنی (آتشین‌ها / شطرنجی‌ها)

نویسنده کرواسیایی یوسیپ پرودئوس ، واژه «واترنی» را در سال ۱۹۹۶ برای اولین بار به کار برد و متن آهنگ ملی فوتبال «۱۱ واترنی» را نوشت. این نام مستعار اجراهای شجاعانه و نبرد تیم و طرح جذاب شطرنجی پیراهن آن‌ها را تداعی می‌کند و در میان هواداران شناخته شد.

 

ایتالیا – گلی آتزوری (آبی‌ها)، لا ناتسیوناله (تیم ملی)

پرچم ملی ایتالیا، به نام تریکولوره، دارای خطوط پهن سبز، سفید و قرمز است. پس چرا آن‌ها به نام آبی‌ها شناخته می‌شوند؟ دلیل این است که این نام به افتخار رنگ خاندان سلطنتی ساوی پذیرفته شد که در سال ۱۸۶۱ کشور را یکپارچه کرد. ایتالیا در اولین بازی بین‌المللی خود در سال ۱۹۱۰ با پیراهن‌های سفید در مقابل فرانسه بازی کرد که با نتیجه ۶-۲ به پیروزی رسید، اما پس از اعلام جمهوریت ایتالیا در سال ۱۹۴۶پیراهن‌های خود را به رنگ آبی تغییر داد و به این رنگ وفادار ماند.

 

آلبانی – کوقزینجته (قرمز و سیاه‌ها)، شقیپونجات (عقاب‌ها)

لقب‌های آلبانی از دو عنصر پرچم ملی برگرفته شده‌اند که در سال ۱۹۱۲، هنگامی که آلبانی استقلال خود را از امپراتوری عثمانی اعلام کرد، رسماً به کار گرفته شد. پرچم قرمز با عقاب دوسر مشکی برای آلبانی از قدیمی‌ترین نمادهای این کشور به حساب می‌آید و به گفته‌ افسانه‌ای از قهرمان ملی اسکندربیگ، که در قرن ۱۵ مقاومتی علیه عثمانی‌ها را رهبری ‌کرد، به کار گرفته شده.

 

گروه C یورو ۲۰۲۴گروه C ‌جام ملت‌های اروپا

اسلوونی – رپرزنتانسا (تیم ملی)

نام رپرزنتانسا به‌طور معمول برای تیم ملی اسلوونی استفاده می‌شود. جالب است که پیراهن تیم ملی که طرح تریگی دارد، نوک تیز و مدادی است که از کوه تریگلاو گرفته شده، این کوه که با ارتفاع کمتر از ۳۰۰۰ متر، بلندترین کوه اسلوونی و نماد ملی مهمی است. این کوه بر روی نشان ملی اسلوونی و همچنین پیراهن تیم ملی این کشور هم نمایش داده شده است.

 

دانمارک – (قرمز-سفیدها)،(دینامیت دانمارکی)

«ما قرمز هستیم، ما سفید هستیم، ما دینامیت دانمارکی هستیم»، این جمله‌ای از ترانه‌ تیم ملی دانمارک در یورو ۸۴ است که توسط خبرنگار ورزشی فقید، گونار نو هانسن نوشته شد و با گروه کر دانمارک خوانده ‌شد. پرچم ملی دانمارک دارای صلیب سفید روی زمینه قرمز است و الهام بخش ‌بخشی از لباس تیم ملی می‌باشد.

 

صربستان – اورلووی (عقاب‌ها)

لقب صربستان از عقاب دوسر سفید روی زمینه قرمز که بر روی نشان ملی است، گرفته شده. صربستان نام مستعار پلاوی (آبی‌ها) را از تیم ملی یوگسلاوی به ارث برده بود، اما پس از فروپاشی این کشور به پیراهن‌های قرمز و نام مستعار خود روی آورده‌اند.

 

انگلستان – (سه شیرها)

نشان انگلستان سه شیرها «پاسانت گاردانت» (راه رفتن سه شیر با سرهای چرخیده به جلو) را نشان می‌دهد که با ده گل رز تودور، که از نمادهای سنتی هرالدیک انگلستان هستند، احاطه شده‌اند. از زمان حکومت ریچارد اول (ریچارد شیردل) در قرن دوازدهم، نشان سلطنتی هر پادشاه انگلیس شامل سه شیر بوده است.

 

گروه D یورو ۲۰۲۴گروه D جام ملت‌های اروپا

 

لهستان – (سفید-قرمزها)، اورلی (عقاب‌ها)

دلیل انتخاب رنگ‌های ملی لهستان کمی مرموز است، اما سفید و قرمز از قرن هجدهم رنگ‌های رسمی این کشور بوده‌اند و قدیمی‌ترین استفاده از نشان ملی (عقابی بر روی سپر قرمز که بر روی نشان تیم فوتبال نیز دیده می‌شود) به قرن سیزدهم برمی‌گردد. این عقاب همیشه سفید است و علاوه بر تاج طلایی، چنگال‌های طلایی نیز دارد.

 

هلند – (نارنجی پوشان)، (نارنجی ساعتی)

رنگ نارنجی نماد خانواده سلطنتی هلند، خاندان اورانژ، است؛ از این رو پیراهن‌های روشن آن‌ها و لقب هلندی آن‌ها، اورانیا، به این رنگ اشاره دارند. تیم ملی هلند که در جام جهانی فیفا ۱۹۷۴ و ۱۹۷۸ نایب قهرمان شد، به دلیل درخشش مکانیکی سبک «فوتبال کامل» خود، حتی به پرتقال کوکی نیز معروف شدند، اگرچه امروزه به ندرت می‌شنوید که آن‌ها را به این نام خطاب کنند.

 

اتریش – Das Team (تیم)

نام مستعار اتریش کاملاً واضح است.

 

فرانسه – له بلو (آبی‌ها)

لقب له بلو از پیراهن‌های آبی تیم فرانسه و نوار سمت چپ پرچم سه رنگ آن‌ها گرفته شده است. رنگ آبی در تاریخ فرانسه نقش برجسته‌ای داشته و از قرن دوازدهم به عنوان رنگ ملی در هرالدیک بوده است.

 

گروه E یورو ۲۰۲۴گروه E جام ملت‌های اروپا


بلژیک
– (شیاطین سرخ)

در یک دربی کشورهای پایین (بازی بلژیک – هلند به عنوان دربی کشورهای پایین شناخته می‌شود) در سال ۱۹۰۵ بین بلژیک و هلند، مطبوعات هلندی گزارش دادند که برخی از بازیکنان بلژیک «مثل شیاطین بازی می‌کردند». با اشاره به پیراهن‌های قرمز آن‌ها، تیم ملی بلژیک به زودی به عنوان شیاطین سرخ بلژیک شناخته شد.

 

اسلواکی – (نمایندگان)، (شاهین‌ها)

نمایندگان همچنان معمول‌ترین نام مستعار برای تیم ملی اسلواکی است، اما این نام برای خارجی‌ها کمتر استفاده می‌شود چرا که برای تیم ملی جمهوری چک نیز استفاده می‌شود. شاهین‌ها در سال ۲۰۱۵ توسط فدراسیون فوتبال اسلواکی معرفی شد و دلیل آن این است که دقت، سرعت، چابکی و وحشی‌گری شاهین ویژگی‌های برترین بازیکنان کشور را به تصویر می‌کشد.

 

رومانی – سه رنگ‌ها

فرانسه نیز گاه به گاه به نام سه ‌رنگ‌ها خوانده می‌شود، اما رومانی این لقب را به طور مداوم استفاده کرده است. رنگ‌های پرچم رومانی قرمز، زرد و آبی هستند که زرد در کیت‌های تیم ملی غالب است و به بزرگی و ثروت کشور اشاره دارد.

 

اوکراین – (زرد – آبی)

نظرات متفاوت است، اما اکثر اوکراینی‌ها معتقدند که رنگ‌های ملی نمایانگر آبی آسمان و طلایی، مزارع گندم کشور هستند.

 

گروه F یورو ۲۰۲۴گروه F جام ملت‌های اروپا

ترکیه – (هلال ‌ستاره‌ها)،(بچه‌های ما)

لقب آسمانی ترکیه از عناصر پرچم ملی آن گرفته شده است: یک هلال و ستاره سفید بر روی زمینه قرمز. این ستاره و هلال اولین بار در بیزانتیوم  باستان (استانبول امروزی) دیده شد و به نماد امپراتوری عثمانی تبدیل شد که از قرن سیزدهم تا بیستم وجود داشت. #بیزیمچوچوکلار (به معنای دقیق #بچه‌های ‌ما) در رسانه‌های اجتماعی بسیار محبوب است.

 

گرجستان – (جنگجویان صلیبی)

رنگ‌های سفید و قرمز پیراهن گرجستان نشانه‌ای از رنگ‌های پرچم ملی است، که همچنین رنگ‌های قدیس حامی این کشور، سنت جورج است (انگلستان دارای همان قدیس حامی و در نتیجه پرچم مشابه است). گرجی‌ها جنگجویان صلیبی هستند که این اشاره‌ای به نبردهای قرون وسطایی پادشاهی گرجستان با الهام از دین از قرن یازدهم به بعد دارد.

 

پرتغال – (انتخابی‌ها) ، (تیم کویناس) ، (لوستیانوس)

کویناس اشاره ای به پنج سپر آبی روی نشان پرتغال است. استان رومی لوسیتانیا بخش بزرگی از پرتغال مدرن و همچنین بخش بزرگی از غرب اسپانیا را پوشش می‌داد.

 

جمهوری چک – (تیم ملی) ، (نمایندگان) ، (شیرهای مغرور)

اصطلاح “Národní tým” (یا به صورت کوتاه Národ’ák) همراه با Repre (نمایندگان)، استفاده می‌شود. در سال‌های اخیر، کمپین Hrdí lvi (شیران مغرور) دو ماسکوت محبوب به نام‌های شیر و شیر ماده را معرفی کرده است که اشاره‌ای به نشان ملی جمهوری چک دارند. عبارت Hrdí lvi در میان طرفداران تیم بزرگسالان محبوبیت پیدا کرده است، اما بسیاری از هواداران همچنان از اصطلاحات Češi (چک‌ها) یا Naši (پسران ما) استفاده می‌کنند.

امتیاز شما به این مطلب

دیدگاه خود را بنویسید