آموزش پوکر - قوانین پوکر

قوانین پوکر تگزاس هولدم

در این آموزش پوکر بت فوروارد، قوانین پوکر تگزاس هولدم را به صورت کامل بررسی خواهیم کرد. این مقاله اولین و مهم‌ترین درس پوکر می‌باشد و ضروری است که هر بازیکن آن‌ها را به خوبی فرا گیرد. در ابتدا لازم است بدانید که:

  • یک دست استاندارد پوکر از کنار هم قرار گرفتن ۵ کارت به وجود می‌آید.
  • برای دست‌های پوکر سلسله مراتبی وجود دارد که متناسب با آن رتبه‌بندی خواهند شد.
  • هرچه قدرت یک دست بالاتر باشد به همین نسبت احتمال به وجود آمدن آن در بازی کمتر است.
  • طبیعتا هرچه رتبه دست شما بالاتر باشد بهتر است، به طور مثال فلاش (Flush) نسبت به استریت (Straight) برتری دارد.
  • اگر دو یا چند بازیکن دستی با رتبه یکسان داشته باشند، برنده با استفاده از روش‌های دیگر تعیین خواهد شد (با مقایسه کارت‌های تشکیل دهنده دست بازیکنان با یکدیگر و بررسی کیکرها).

تا انتهای این آموزش قوانین پوکر تگزاس هولدم بت فوروارد با ما همراه باشید، اولین قدم برای ورود به دنیای پوکر!

قوانین پوکر تگزاس هولدم

قوانین پوکر تگزاس هولدم

قوانین پوکر تگزاس هولدم – رتبه‌بندی دست‌ها

در ابتدا لازم است ذکر کنیم نیازی نیست همین حالا تمام قوانین پوکر را حفظ کنید، هدف آموزش این است که نگاهی کلی به این قوانین داشته باشیم و در ادامه با تمرین در بازی واقعی آن‌ها را وارد حافظه بلندمدت خود کنیم. به شما اطمینان می‌دهیم پس از مدتی به سادگی و تنها با نگاه کردن به کارت‌های روی میز قدرت دست خود را تشخیص خواهید داد. با قوی‌ترین دست ممکن در بازی پوکر شروع می‌کنیم:

رویال فلاش (Royal Flush)

رویال فلاش نادرترین دست بازی پوکر است، حتی ممکن است سال‌ها پوکر بازی کنید و این دست را نبینید! یک رویال فلاش با ۵ کارت از آس تا ۱۰ که همه آن‌ها خال یکسانی دارند تشکیل شده است. از آن جایی که در کارت‌های پاسور چهار نوع خال (♠ ♣ ) داریم، در مجموع این دست ممکن است به چهار حالت تشکیل شود. به طور مثال ۱۰JQKA یک رویال فلاش است.

استریت فلاش (Straight Flush)

استریت فلاش در پوکر از ۵ کارت پشت سر هم با خال‌های یکسان تشکیل شده است. به طور مثال ۶۷۸۹۱۰ یک استریت فلاش است. اگر بیشتر از دو بازیکن استریت فلاش داشته باشند، بازیکنی که کارت‌های او رتبه بالاتری داشته باشد برنده خواهد بود. به طور مثال فرض کنید بازیکن اول ۵۶ و بازیکن دوم ۱۰J دارد و کارت‌های روی میز ۷۸۹ هستند، در این جا هر دو بازیکن استریت فلاش را تشکیل داده‌اند اما بازیکن دوم به دلیل داشتن استریت فلاش بالاتر برنده خواهد بود. یک راهنمای ساده برای به خاطر سپردن نام دست‌ها:
در پوکر، استریت به معنای پشت سر هم بودن رتبه کارت‌ها و فلاش به معنی یکسان بودن خال‌ها می‌باشد.

کاره یا فور-آو-کایند (Four of a Kind)

کاره در پوکر از ۴ کارت با رتبه یا همان ارزش یکسان تشکیل شده است. دست پنج کارتی ۳۹۹۹۹ کاره یا فور-آو-کایند ۹ است. به طور مثال در بازی تگزاس هولدم، کارت‌های بازیکن اول QQ و کارت‌های بازیکن دوم ۸۸ و کارت‌های روی میز ۶۸۸QQ می‌باشند. در این حالت بازیکن اول کاره Q و بازیکن دوم کاره ۸ را تشکیل می‌دهند که به دلیل قوی‌تر بودن Q از ۸ بازیکن اول برنده خواهد بود. همچنین اگر دو یا چند بازیکن کاره یکسانی را تشکیل دهند، کارت پنجم آن‌ها تعیین‌کننده برنده خواهد بود.

فول هاوس (Full House)

فول‌هاوس در پوکر از ۳ کارت هم‌رتبه، به همراه ۲ کارت هم‌رتبه دیگر (یا یک جفت) تشکیل می‌شود. دست پنج کارتی ۶۶JJJ یک فول هاوس است. شاید گاهی اوقات تشخیص فول‌هاوس قوی‌تر برای بازیکنان مبتدی مقداری سخت شود، به توضیح یک مثال خواهیم پرداخت. فرض کنید بازیکن اول ۷J و بازیکن دوم ۹Q داشته باشد و روی میز کارت‌های ۹۹JJQ قرار بگیرد. در این حالت هر دو بازیکن فول‌هاوس هستند، دست پنج کارتی بازیکن اول ♠۹۹♣JJ♠J و دست پنج کارتی بازیکن دوم ۹۹۹QQ خواهد بود.

به نظر شما کدام بازیکن برنده است؟ شاید فکر کنید بازیکن دوم به دلیل داشتن Q برنده خواهد بود، اما باید بدانید که در ابتدا ۳ کارت قوی‌تر برنده را مشخص می‌کنند و اگر این ۳ کارت بین دو بازیکن یکسان بود آنگاه لازم است جفت‌ها را بررسی کنیم. در این مثال ۳ کارت بازیکن اول J و ۳ کارت بازیکن دوم ۹ می‌باشند و به همین دلیل دست ۷J برنده است و نیازی به بررسی جفت‌ها نیست.

رنگ یا فلاش (Flush)

این قانون بسیار ساده است! رنگ یا فلاش در پوکر از ۵ کارت با خال یکسان تشکیل می‌شود. دست پنج کارتی ۹۷۲۵Q یک فلاش با های‌کارت کوئین یا بی‌بی است. اگر دو یا چند بازیکن فلاش باشند، بازیکنی که با کارت قوی‌تری فلاش تشکیل می‌دهد برنده خواهد بود. اگر قوی‌ترین کارت بازیکنان در هنگام فلاش یکسان باشد، به ترتیب کارت‌های قوی دوم، سوم، چهارم و پنجم برنده را مشخص خواهند کرد.

پوکر تگزاس هولدم

قوانین پوکر تگزاس هولدم

ردیف یا استریت (Straight)

استریت در پوکر تگزاس هولدم از ۵ کارت پشت سر هم شکل می‌گیرد. دست پنج کارتی ۹۱۰JQK یک استریت را تشکیل می‌دهد. اگر هر دو بازیکن استریت باشند، بازیکنی که استریت بالاتری را شکل می‌دهد برنده خواهد بود. به طور مثال دست ۸۹۱۰JQ نیز استریت است اما در برابر دست قبلی بازنده خواهد بود.

اما اگر در چنین شرایطی یک بازیکن با آس استریت شود، به طور مثال ۱۰JQKA در برابر دست اول برنده خواهد بود. همچنین در نظر داشته باشید که آس تنها کارتی است که می‌تواند هم از بالا و هم از پایین استریت شود. یعنی هم به عنوان کارت قوی‌تر از K در نظر گرفته شود (مانند مثال) و هم به عنوان عدد یک در نظر گرفته شود و استریت ۵۴۳۲A را تشکیل دهد.

تری-آو-کایند (Three of a Kind)

یک تری-آو-کایند در پوکر از ۳ کارت با رتبه یکسان و ۲ کارت غیرمرتبط تشکیل شده است. دست ۵ کارتی ۳۹KKK یک تری-آو-کایند می‌باشد. اگر ۲ بازیکن تری-آو-کایند یکسانی داشته باشند، فردی که کارت‌های «کیکر» قوی‌تری داشته باشد برنده خواهد بود. تری-آف-کایند در پوکر به ۲ شکل ست (Set) یا تریپس (Trips) به وجود می‌آید. اگر بازیکن در دست خود یک جفت داشته باشد و با استفاده از کارت‌های روی میز تری-آف-کایند شود، ست (Set) شده است؛ و اگر بازیکن در دست خود جفتی نداشته باشد و با استفاده از ۲ کارت روی میز تری-آف-کایند تشکیل دهد، به این نوع تری-آف-کایند تریپس (Trips) می‌گویند.

دو جفت یا توپِر (Two Pair)

همانطور که از نام آن پیداست دو جفت یا توپِر در پوکر از کنار هم قرار گرفتن ۲ جفت کارت در یک دست به وجود می‌آید، یعنی ۲ کارت با رتبه یکسان و ۲ کارت با رتبه یکسان دیگر. دست پنج کارتی ۹۴۴۱۰۱۰ توپر ۱۰ و ۴ را تشکیل می‌دهد. اگر جفت اول بازیکنان یکسان باشد، جفت دوم آن‌ها برنده را مشخص می‌کند. به طور مثال دست ۹۸۸۱۰۱۰ توپر ۱۰ و ۸ است و در برابر مثال اول برنده خواهد بود.

جفت یا پِر (One Pair)

دست جفت یا پِر در پوکر تنها از ۲ کارت با رتبه یکسان شکل می‌گیرد و ۳ کارت دیگر آن غیرمرتبط هستند. طبیعتا بازیکنی که با کارت‌های قوی‌تری جفت تشکیل دهد برنده خواهد بود. به طور مثال ۷۸۳JJ در برابر ۷۸۸AQ برنده است. اگر دو بازیکن جفت یکسانی داشته باشند کارت‌های جانبی یا کیکر (Kicker) آن‌ها تعیین‌کننده برنده خواهد بود. در مثال‌ها کارت‌های ۳ و ۷ و ۸ کیکر دست اول و ۷ و Q  و A کیکر دست دوم محسوب می‌شوند. اگر کیکر اول بین دو بازیکن یکسان باشد به ترتیب از کیکر دوم و سوم برای تعیین برنده استفاده خواهد شد.

پوکر تگزاس هولدم

قوانین پوکر تگزاس هولدم

های‌کارد یا کارت بالا (High Card)

اگر دستی برایتان به وجود آمد که شامل هیچکدام از قوانین فوق نبود و از کارت‌های کاملا نامنظم و غیرمرتبط تشکیل شده بود، متاسفانه شما صرفا های‌کارد یا کارت بالا هستید! به طور مثال دست ۴۶۷JQ های‌کارد کوئین یا اصطلاحا «کوئین-های» یا به انگلیسی Queen High است. اگر دو بازیکن های‌کارد باشند و قوی‌ترین کارت آن‌ها مشابه باشد، به ترتیب کارت‌های دوم تا پنجم تعیین‌کننده برنده خواهد بود. به طور مثال دست ۴۸۹JQ در برابر دست اول برنده خواهد بود.

کارت‌های مشترک یا Community Cards

همانطور که تاکنون متوجه شده‌اید، یک دست پوکر از ۵ کارت شکل می‌گیرد. در بیشتر مدل‌های پوکر بازیکن می‌تواند دست پنج‌کارتی خود را از بین کارت‌های مختلف و بیشتر از ۵ کارت به وجود بیاورد. به طور مثال در پوکر تگزاس هولدم، هر بازیکن ۲ کارت مخفی دارد و همچنین ۵ کارت نیز روی میز بازی قرار خواهد گرفت. به این ۵ کارت روی میز که برای تمام بازیکنان قابل استفاده هستند کارت‌های مشترک گفته می‌شود. در چنین حالتی بازیکنان از بین ۷ کارتی که در برابر آنان قرار دارد، می‌بایست بهترین ۵ کارت خود را انتخاب کنند و دست پنج‌کارتی خود را بسازند. مثال:

فرض کنید کارت‌های دست شما ۱۰A و کارت‌های روی میز ۸QK۵J هستند. شاید فکر کنید استریت شده‌اید اما در چنین حالتی بهترین دست ۵ کارتی شما فلاش یا رنگ خواهد بود.

جمع‌بندی

همانطور که در ابتدای این آموزش پوکر بت فوروارد به شما گفتیم، هدف ما در این مقاله صرفا ایجاد آشنایی با دست‌ها و قوانین پوکر بود. مطمئنا نیازی نیست از خودتان انتظار داشته باشید که همین حالا  تمام این قوانین را حفظ نمایید و یا عمیقا آن‌ها را درک کنید. این قوانین رفته رفته و به تدریج با تکرار و مشاهده دست‌های پوکر ملکه ذهن شما خواهند شد، به مرور تنها با یک نگاه قدرت دست‌های پوکر را درک خواهید کرد و ذهن شما شروع به بررسی احتمالات و استراتژی‌ها می‌کند. در نهایت تمام تمرکز شما بر روی دست‌خوانی و استراتژی قرار خواهد گرفت و با تجربه‌ای که کسب کردید جنگ را با حریف خود شروع می‌کنید…

با بت فوروارد همراه باشید!

امتیاز شما به این مطلب

دیدگاه خود را بنویسید