چینش تخته نرد

شیوه چینش تخته نرد چگونه است؟

چینش تخته نرد، اگر دوست دارید تخته نرد بازی کنید اما شیوه چینش آن را نمی‌دانید، در این مطلب همراه ما باشید. اگر نگاهی به مراحل چیدن مهره‌های تخته نرد بیندازید، متوجه سادگی این کار خواهید شد. در این مقاله در مجله بت فوروارد به شما آموزش می‌دهیم که چگونه تخته نرد خود را بچینید، با اجزای مختلف این بازی آشنا شوید و راجع به نحوه حرکات اطلاعات کسب کنید، پس دیگر لازم نیست نگران چینش تخته نرد باشید! با ما در ادامه همراه باشید.

راهنمای خلاصه و مفید

اگر می‌خواهید در سریع‌ترین زمان، تخته نرد خود را بچینید، نگاهی به شکل زیر بیندازید که نحوه چینش تخته نرد و محل نشستن هر بازیکن را به شما نشان می‌دهد. با این تصویر به صورت اجمالی متوجه چینش تخته نرد خواهید شد.

چیدمان تخته: قبل از شروع بازی، تخته و مهره‌ها به این صورت چیده می‌شوند.

نحوه چیدن مهره‌های تخته نرد

مهره‌های تخته نرد

قبل از اینکه صفحه تخته نرد خود را بچینید، باید مطمئن شوید که تمام مهره‌های مورد نیاز بازی را در اختیار دارید.

اجزای یک تخته نرد استاندارد عبارتند از:

  • ۳۰ مهره (۱۵ مهره روشن و ۱۵ مهره تیره)
  • مجموع ۴ تاس (۲ عدد برای هر بازیکن)
  • دو جام (برای نگه داشتن و انداختن تاس‌ها توسط بازیکنان)
  • یک «تاس دوبل» (تاسی که اعداد ۲، ۴، ۸، ۱۶، ۳۲، ۶۴ روی آن حک شده است)

در کنار داشتن این اجزا باید نکات زیر را نیز مورد توجه قرار دهید:

  • حواستان باشد که امکان بازی بدون ۳۰ مهره‌ای که ذکر شد، امکان‌پذیر نیست.
  • اگر فقط دو تاس داشتید، هر دو بازیکن می‌توانند به نوبت از این دو تاس استفاده کنند.
  • زمانی که از وجود تمامی اجزای بازی مطمئن شدید، می‌توانید چینش تخته نرد خود را شروع کنید.

صفحه تخته نرد

بهتر است قبل از چیدن، یک آشنایی کلی با صفحه تخته نرد پیدا کنید. صفحه تخته نرد به دو قسمت تقسیم شده است: ۱- تخته خانه و تخته خارجی بازیکن اول ۲- تخته خانه و تخته خارجی بازیکن دوم. خط وسط تخته که دو نیمه را از هم جدا می‌کند، به «بار» معروف است. روی تخته، ۲۴ مثلث باریک وجود دارد که به صورت متناوب به رنگ‌های تیره و روشن هستند. این مثلث‌ها «نقاط» یا «پایپ‌ها» نامیده می‌شوند. این نقطه‌ها برای جا به جایی مهره‌ها در نظر گرفته شده‌اند و از ۱ تا ۲۴ شماره‌گذاری شده‌اند.

چهار ربع تخته شامل موارد زیر است:

  • تخته خانه بازیکن اول
  • تخته خارجی بازیکن اول
  • تخته خانه بازیکن دوم
  • تخته خارجی بازیکن دوم

آشنایی با این چهار ربع اهمیت بسزایی دارد:

شیوه چینش تخته نرد

شیوه چینش تخته نرد

اگر شما بازیکن اول باشید، نقطه ۱ معروف به «نقطه آس»، در تخته خانه خودتان قرار دارد. اما نقطه ۲۴ شما در تخته خانه حریف است. بنابراین تخته‌های خانه دو بازیکن دقیقا مقابل یکدیگر قرار دارند. همین مسئله باعث می‌شود شماره نقاط بازیکنان به شکل معکوس باشد. یعنی چه؟ برای مثال برای بازیکن اول، دورترین نقطه ۲۴ است در حالی که برای بازیکن دوم دورترین نقطه ۱ است. این الگو به همین ترتیب ادامه پیدا می‌کند.

چینش و شروع

برای شروع بازی و چینش تخته نرد، باید ۱۵ مهره خود را به ترتیب زیر روی نقاط تخته قرار دهید:

  • ۵ مهره روی نقطه ۶ خود
  • ۳ مهره روی نقطه ۸ خود
  • ۵ مهره روی نقطه ۱۳ خود
  • ۲ مهره روی نقطه ۲۴ خود

در اصطلاح، این چیدمان به عنوان «موقعیت شروع» شناخته می‌شود. مهره‌ها باید قبل از هر بازی تخته نرد به این صورت چیده شوند. واضح است که با چینش اشتباه، نمی‌توانید بازی کنید!

حرکت مهره‌ها

بعد از چینش درست تخته نرد، آماده بازی هستید. اما چگونه می‌توان بازی کرد؟ مهره‌ها را چطور و در چه جهتی باید حرکت دهیم؟ کار سختی نیست، فقط کافی است با اصول بازی آشنا باشید.

در ابتدا بازیکنان انتخاب می‌کنند که مهره سفید را می‌خواهند یا قهوه‌ای. این موضوع کاملا توافقی است. چون شما بازیکن اول هستید، بنابراین باید مهره را از نقطه ۱ یا همان آس حرکت دهید و از تخته خارج کنید. بازیکن دوم که رقیب شما است، هم همین کار را در جهت مقابل شما باید انجام دهد.

هدف بازی تخته نرد این است که بازیکن تمام مهره‌های خود را از صفحه خارج کند. بازیکنان به ترتیب دو تاس می‌اندازند و با توجه به اعداد نشان‌داده شده باید دو حرکت خود را انجام دهند. همچنین حرکت مهره‌ها به صورت دایره‌ای است.

نکته: اگر دو تاس عدد یکسانی را نمایش دهند، بازیکن ۴ حرکت خواهد داشت.

نتیجه‌گیری

دیدیم که نحوه چینش تخته نرد و نحوه بازی آن بسیار راحت است. تخته نرد نیز مانند تمام بازی‌های دیگر نیازمند تمرین و تکرار است. بنابراین هرچقدر که بیشتر بازی کنید و تجربه کسب نمایید، در چینش و بازی تخته نرد بهتر خواهید شد.

امتیاز شما به این مطلب

دیدگاه خود را بنویسید