شطرنج یکی از قدیمیترین بازیهای صفحهای است، قرنهاست که بازی شده و دوست داشته میشود. اما در سالهای اخیر با تعداد زیادی بازیکن جدید که به دنبال یادگیری قوانین شطرنج هستند، محبوبیت آن افزایش یافته است. از سال ۲۰۲۰ علاقه به شطرنج به شدت افزایش یافته است و افرادی که به دنبال بازی شطرنج آنلاین در طول قرنطینه بودند این بازی را بیش از پیش در سایتهای آنلاین مطرح کردهاند.
شطرنج در حال تجربه یک رنسانس است، اما اگر در این بازی تازه کار هستید، یادگیری قوانین شطرنج و استراتژیهای مختلف میتواند بسیار سخت باشد. اینجاست که راهنمای بت فوروارد وارد میشود. ما با شما در مورد قوانین پایه صحبت خواهیم کرد، از جمله نحوه حرکت دادن و زدن مهرهها.
نحوه راهاندازی صفحه شطرنج آنلاین
شطرنج آنلاین توسط دو بازیکن بر روی یک صفحه شطرنج به ابعاد هشت در هشت بازی میشود. ۶۴ مربع به طور متناوب بین رنگهای سفید و سیاه.
مهرههای بازیکنان در دو ردیف افقی نزدیک به هر بازیکن قرار میگیرند. رتبه دوم؛ یعنی ردیف دوم از دید بازیکن شامل هشت پیادهنظام یا سرباز است که هر کدام روی یک مربع قرار میگیرند.
رتبه نزدیکتر تقریباً متقارن است، با رخها (که بهعنوان قلعه نیز شناخته میشوند) که در دو گوشه سمت چپ و راست مربع قرار میگیرند و پس از آن اسبها در فضای داخلی در کنار آنها قرار میگیرند و سپس فیلها در کنار آنها میآیند.
دو مربع مرکزی توسط پادشاه و وزیر اشغال شده است. وزیر بر روی مربع مطابق با رنگ او قرار میگیرد (بهعنوانمثال، وزیر سیاه روی مربع سیاه)، و پادشاه مربع باقی مانده از رنگ مخالف را اشغال میکند. این به این معنی است که پادشاه و وزیر هر رنگ روبهروی یکدیگر قرار میگیرند.
بازیکن سفید اولین حرکت را انجام میدهد و بازیکنان در نوبتهای تکنفره متناوب میچرخند تا زمانی که بازیکن از طریق کیش و مات شکست بخورد یا استعفا دهد. اگر مانند مسابقات با تایمر اختیاری بازی کنید، اولین بازیکنی که وقتش تمام شود، بازی را از دست میدهد.
قوانین اساسی بازی شطرنج آنلاین چیست؟
آیا میخواهید بدانید چگونه شطرنج بازی کنید؟ در اینجا یک خلاصه اساسی در مورد نحوه عملکرد قوانین وجود دارد. در شطرنج، هر بازیکن به نوبت یک حرکت را انجام میدهد. بازیکنان نمیتوانند از نوبت خود بگذرند آنها باید یک مهره را حرکت دهند. هر مهره شطرنج به روشی خاص حرکت میکند و باید طبق حرکت قانونی خود حرکت داده شود.
به جز اسب که ممکن است از روی مهرهها بپرد، باقی مهرهها نمیتوانند از میان مهرهها حرکت کنند.
نحوه گرفتن مهرهها
اگر مهرهای روی فضایی با مهره حریف فرود آید، آن مهره گرفته شده و از تخته حذف میشود. دو مهره را نمیتوان روی یک مربع قرار داد. وقتی مهرهای، مهره حریف را میزند، باید حرکت فعلی خود را تمام کند و به نوبت بازیکن پایان دهد.
درحالیکه همه چیزهایی را که برای انجام یک بازی معمولی شطرنج نیاز دارید را در زیر پیدا خواهید کرد، اما ما در مورد عناصر پیشرفته مانند بازههای خاص، موقعیتهای صفحه یا قوانین تورنمنت به عمق زیادی نپرداختهایم. اینها اصول اولیه خالصی هستند که به شما کمک میکنند تا در سریعترین زمان ممکن بازی کنید. هنگامی که اصول بازی را بدانید، میتوانید استراتژیها، تاکتیکهای جدید را بیاموزید و درک خود را از بازی در حین بازی عمیقتر کنید و بهتدریج مهارت و تجربه خود را اصلاح کنید. چه کسی میداند، شاید این اولین قدم در مسیر شما برای تبدیلشدن به استاد بزرگ بعدی باشد.
کیش و مات چیست؟
هنگامی که یکمهره بهگونهای حرکت میکند که به بازیکن اجازه میدهد تا پادشاه حریف را در نوبت بعدی خود بزند، بازیکن مهاجم معمولاً «چک» یا «کیش» را اعلام میکند.
بازیکنی که در چک قرار میگیرد باید شاه خود را حرکت دهد یا مهره دیگری را حرکت دهد تا در نوبت بعدی حمله را متوقف کند. چه با جلوگیری از حرکت یا زدن مهره مهاجم.
اگر بازیکنی موقعیتی ایجاد کند که حریفش نتواند در نوبت بعدی جلوی تهدیدشدن پادشاه خود را بگیرد، بازیکن مهاجم «مات» را اعلام میکند و بلافاصله بازی را برنده میشود. پادشاه هرگز اسیر نمیشود. یک بازی شطرنج زمانی تمام میشود که یک مات موفق اعلام شود.
یک بازیکن همچنین میتواند استعفا دهد و حریف خود را پیروز کند. مسابقات همچنین میتوانند با تساوی توافق شده به پایان برسند. هر دو بازیکن با پادشاه خود به عنوان تنها مهره باقیمانده روی تخته باقی میمانند.
مهره در شطرنج چگونه حرکت میکنند؟
پادشاه از مربع خود به مربع همسایه حرکت میکند.
رخ میتواند در خط یا ردیف خود حرکت کند.
فیل به صورت مورب حرکت میکند.
وزیر میتواند همانند رخ یا فیل حرکت کند.
اسب به شکل L حرکت میکند.
پیاده یک مربع به سمت جلو حرکت میکند.
بااینحال، حرکات فوق فقط در صورتی مجاز است که مربعی که پیش روی مهره قرار میگیرد خالی باشد یا توسط مهره دشمن اشغال شده باشد.
سؤالات متداول شطرنج
آیا شطرنج IQ را بهبود میبخشد؟
در طول سالها، مطالعات زیادی برای بررسی فواید شطرنج انجام شده است و محققان ادعا کردهاند که شطرنج ممکن است توانایی کمک به مبارزه با زوال عقل و بهبود حافظه فعال را داشته باشد. رابرت فرگوسن از مدرسه شطرنج آمریکا در یک مقاله که با بیش از ۴۰۰۰ دانش آموز انجام شد اشاره کرد که اکثر دانشآموزانی که مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند، پس از بازی شطرنج به مدت حداقل چهار ماه و نیم، پیشرفتهای قابل توجهی در نمرات IQ خود نشان دادند. مطالعات دیگر همچنین ادعا کرده اند که بازی شطرنج می تواند به بهبود ضریب هوشی و شناخت کودکان کمک کند.
آیا میتوان شطرنج را در ۲ حرکت برد؟
شطرنج را میتوان تنها در دو حرکت با استفاده از Fool’s Mate برد. این یک مات با یک وزیر در کمترین حرکت ممکن میدهد. این فقط در صورتی انجام میشود که کنترل سیاه را در اختیار داشته باشید و بازیکن سفید اشتباهات تاکتیکی بزرگی مرتکب شود. در ابتدا، بازیکن با سفید، بازی را با حرکتدادن یک پیاده به فضای f3 یا f4 روی تخته شروع میکند. بازیکن سیاه باید یک پیاده را به e6 منتقل کند. اگر سفید سپس یک پیاده را به سمت g4 حرکت دهد، مات می تواند اتفاق بیفتد. سیاه فقط باید وزیر را به فضای h4 منتقل کند و تمام است. پادشاه بازیکن سفید به دام افتاده است و راهی برای فرار ندارد.
آیا پیادهها میتوانند به عقب حرکت کنند؟
پیادهها هرگز نمیتوانند به عقب حرکت کنند. در اولین حرکت، پیادهها میتوانند یک یا دو فاصله به جلو حرکت کنند، اما پس از آن حرکت آنها فقط به یک فاصله به جلو محدود میشود.
بر خلاف سایر مهرههای شطرنج، نحوه زدن پیادهها با حرکت آن متفاوت است. پیادهها با حرکت مورب سایر قطعات را میگیرند و هنگامی که یک پیاده به انتهای تخته میرسد، به یک وزیر تبدیل میشود. سپس این قطعات میتوانند هم به جلو و هم به عقب حرکت کنند.