راهنمای کامل بازی گلف

راهنمای کامل بازی گلف: از مبتدی تا حرفه‌ای

راهنمای کامل بازی گلف، آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که گلف را تنها یک بازی تفریحی می‌دانند؟ شاید وقت آن رسیده که نگاه‌تان را نسبت به این ورزش جذاب تغییر دهید. گلف نه تنها یک سرگرمی لذت‌بخش، بلکه یک ورزش رقابتی و مهیج است که نیازمند مهارت‌ها و تکنیک‌های خاص است. در اولین گام‌های ورود به دنیای گلف، آشنایی با اصول اولیه و تکنیک‌های پایه بسیار مهم است. همچنین، انتخاب تجهیزات مناسب و آشنایی با رسوم رایج در این ورزش، به شما کمک می‌کند تا با اعتماد به نفس بیشتری وارد زمین گلف شوید. ما در مجله بت فوروارد، همه چیزهایی که برای شروع یک بازی حرفه‌ای نیاز دارید را به شما آموزش می‌دهیم. از انتخاب چوب گلف مناسب گرفته تا آشنایی با قوانین بازی و تکنیک‌های پیشرفته، همه و همه در این مجله گنجانده شده است. با ما همراه باشید تا به یک گلف باز حرفه‌ای تبدیل شوید.

آشنایی با قوانین ابتدایی بازی گلف

توپ گلف

۱- هدف بازی را درک کنید. در گلف هدف بازی این است که توپ را از نقطه شروع (تی)، به سمت زمین چمن (گرین) هدایت کنید و سرانجام آن را داخل سوراخ بیندازید. سوراخ با یک پرچم مشخص شده است و هدف نهایی انداختن توپ داخل آن، با کمترین تعداد ضربه است. «سوراخ» نه تنها به سوراخ فیزیکی اشاره دارد بلکه به کل مسیر از تی تا گرین نیز گفته می‌شود.

مایکل متز (مربی گلف) می‌گوید: «یکی از مهارت‌های مهم برای گلف‌بازان آماتور، خواندن زمین‌های سبز است». یعنی شما باید تصور کنید سمت پایین زمین در کف دست شما و سمت بالای آن در انگشتانتان قرار دارد. همیشه زمین را از پایین (کف دست) تا بالا (انگشتان) بخوانید. این روش به شما دید دقیق‌تری در بازی می‌دهد. یک زمین گلف استاندارد ۱۸ سوراخ دارد. همچنین زمین‌های کوچک‌تر که دارای ۹ سوراخ هستند برای مبتدیان مناسب است.

۲-  براساس ترتیب سوراخ‌ها بازی کنید. هر زمین گلف از نظر ساختار و ترتیب سوراخ‌ها با دیگری متفاوت است. سوراخی که بازی را با آن شروع یا تمام می‌کنید ممکن است متفاوت باشد. هر سوراخ یک ناحیه «تی آف» دارد که بازی را از آنجا شروع می‌کنید و در یک سوراخ فیزیکی بازی به پایان می‌رسد. همراه داشتن یک نقشه از زمین در طول بازی یا بازی کردن با گروهی که حداقل یک نفر آن با ترتیب سوراخ‌ها آشناست، برای تازه‌کاران ایده خوبی است. می‌توانید نقشه زمین را از دفتر اصلی زمین گفت، جایی که برای ثبت نام و اجاره تجهیزات مراجعه می‌کنید، تهیه نمایید.

۳- نوبت خود را در گروه رعایت کنید. برای جلوگیری از سردرگمی و اینکه همه همزمان به توپ ضربه نزنند، باید بدانید نوبت شما چه زمانی است. فردی که بهترین امتیاز را به دست آورده، اول ضربه می‌زند و نفرات بعدی به ترتیب امتیاز شروع به ضربه زدن می‌کنند. پس از تی‌آف در هر سوراخ، شخصی که بیشترین فاصله را از سوراخ دارد، اول ضربه می‌زند و سپس نفر بعدی که فاصله بیشتری دارد. این نوبت به ترتیب ادامه پیدا می‌کند تا همه توپ خود را وارد سوراخ کنند.

۴- توپ خود را در زمین حرکت ندهید. اگر توپ شما در مکانی غیر منتظره فرود آمد (این مسئله برای تازه‌کاران طبیعی است)، براساس قوانین شما نمی‌توانید توپ را بردارید و جا به جا کنید. باید توپ را از همان‌جایی که فرود آمده بازی کنید مگر اینکه مسیر توپ توسط شیئی خارجی مسدود شده باشد. اگر مطمئن نیستید که چیزی در نزدیکی توپ شما مانع محسوب می‌شود یا خیر، از باتجربه‌ها بپرسید. اگر توپ شما از محدوده خارج شد یا داخل آب افتاد، باید یک ضربه جریمه بگیرید و توپ را در محلی که قبلا از آنجا ضربه زدید، قرار دهید.

۵- برای هر سوراخ امتیاز به دست آورید. هر سوراخ در یک زمین گلف دارای تعداد ایده‌آل ضربات (پار یا  Par) است که برای به سوراخ رساندن توپ لازم است. هر بار که توپ را می‌زنید، یک امتیاز به مجموع امتیازهای شما اضافه می‌شود. پارها معمولا بین ۳ تا ۵ هستند و هر سوراخ به عنوان «پار ۳»، «پار ۴» و «پار ۵» شناخته می‌شود.

راهنمای کامل بازی گلف

امتیاز شما در هر سوراخ یک نام مخصوص دارد که به پار آن سوراخ مرتبط است. مثلاً اگر ۲ ضربه کمتر از پار بزنید یا توپ را در ۳ ضربه به سوراخی با پار ۵ بیندازید، به آن «ایگل (Eagle)» می‌گویند. زدن ۱ ضربه کمتر از پار «برایدی (Bridie)» و زدن به اندازه پار همان «پار» نامیده می‌شود.

زدن ۱ ضربه بیشتر از پار «باگی (Bogey)» نام دارد. همچنین ۲ ضربه بیشتر «دابل باگی (Double Bogey)» و ۳ ضربه بیشتر «تریپل باگی (Triple Bogey)» نامیده می‌شود و این نامگذاری به ترتیب ادامه دارد.

۶-  با داشتن کمترین امتیاز در پایان بازی برنده شوید. وقتی گروه شما به آخرین سوراخ می‌رسد، فردی که کمترین امتیاز کل را دارد برنده خواهد بود. می‌توانید در طول بازی عملکرد خود را با مقایسه امتیازتان با پارهای هر سوراخ دنبال کنید. اگر به طور مداوم به اندازه پار یا کمتر از آن امتیاز بگیرید، عملکرد خوبی دارید. در ابتدای کار، احتمالا بیشتر از پار خواهید زد، به ویژه در سوراخ‌های سخت‌تر با پار ۵. این مسئله کاملا طبیعی است. با تمرین، مطمئناً پیشرفت خواهید کرد.

۷-  هنگام شروع، سوراخ‌های پار ۳ را امتحان کنید. یک زمین گلف پار ۳، به این معنی است که همه سوراخ‌ها پار ۳ هستند. بنابراین فاصله‌ها بین نقطه شروع و سوراخ کوتاه‌تر از یک زمین استاندارد است که شامل سوراخ‌های پار ۳، ۴ و ۵ می‌شود. این زمین‌ها برای مبتدیان ایده‌آل است. مجموع پار برای یک زمین گلف برابر با مجموع پارهای همه سوراخ‌هاست. این عدد معمولا در زمین‌های استاندارد ۷۲ است و در زمین‌های کوچک‌تر، بالطبع کمتر خواهد بود. یک زمین گلف ۹ سوراخی با پار ۳ مجموعا ۲۷ پار خواهد بود.

تنظیم حرکات ضربه زنی در بازی گلف

۱- با زانوها و لگن کمی خمیده بایستید. پاهایتان را به اندازه عرض لگن بازی کنید و وزن‌تان را به طور یکنواخت بین مرکز پاها تقسیم کنید (یعنی وزنتان نباید روی انگشتان یا پاشنه پایتان باشد). زانوهایتان را کمی خم کنید و در ناحیه لگن به جلو خم شوید تا انتهای چوب گلف به زمین، جایی که توپ را خواهید زد، برسد. معلم گلف، مایکل متز، پیشنهاد می‌کند که در یک پوزیشن ورزشی بایستید، به گونه‌ای که وقتی به جلو خم می‌شوید، دستان‌تان حدود یک مشت یا یک و نیم مشت از ران‌هایتان فاصله داشته باشد. این کار باعث می‌شود ستون فقرات در زاویه صحیحی قرار بگیرند.

راهنمای کامل بازی گلف

وقتی درباره نحوه صحیح ایستادن فکر می‌کنید، باید تصور کنید که یک بولر (Bowler) قبل از پرتاب توپ چگونه می‌ایستد: با وزن مساوی بین هر دو پا و کمی خمیده به جلو در ناحیه کمر. آن سمت بدن شما که غالب نیست، باید به سمت هدف یا سوراخ باشد. مثلا اگر راست‌دست هستید، باید چوب را به سمت راست ببرید و به سمت چپ ضربه بزنید تا توپ به سمت چپ حرکت کند.

تایگر وودز، گلف‌باز: از اشتباهات خود درس بگیرید. شما قطعا مرتکب اشتباه خواهید شد. مهم این است که سریع‌تر اشتباهات خود را یاد بگیرید و آن‌ها را اصلاح کنید.

۲- ابتدا چوب خود را به عقب بیاورید و به موازات زمین قرار دهید. وقتی چوب را بلند می‌کنید، ترتیب حرکات از بیرون به داخل باید به این شکل باشد: سر چوب، دست‌ها، بازوها، شانه‌ها و کمر. بازوی غالب شما باید نزدیک به بدن باشد و وقتی که دست‌هایتان از کنار پای غالب عبور می‌کند، وزن شما باید به آن پا منتقل شود. زمانی که چوب به موازات زمین قرار دارد، باید طوری باشد که نوک آن یا لبه گردش به سمت آسمان قرار بگیرد.

۳- چوب را به زاویه ۹۰ درجه بالا ببرید. به حرکت وزن خود به سمت غالب ادامه دهید و آرنج‌هایتان را خم کنید تا چوب به طور عمودی و به زاویه ۹۰ درجه نسبت به بازوها که تقریبا به موازات زمین قرار دارند، بالا برود.

معلم گلف، مایکل متز: برای یک پوزیشن ورزشی درست، اگر کنار بایستم، می‌توانم خطی را از پاشنه پا به زانو و زیر بغل بازیکن ترسیم کنم. تا زمانی که آن خط ۹۰ درجه باشد و این سه نقطه را لمس کند، پوزیشن ورزشی درست محسوب می‌شود. بنابراین برای هر چوبی به ویژه چوب‌های آهنی باید اینگونه ایستاد. شما باید احساس کنید که شانه‌هایتان به سمت بالا در حال چرخش هستند و وزن بیشتری روی باسن غالب شما قرار دارد. در این مرحله نوک چوب باید به سمت طرف مخالف جهت ضربه زدن شما باشد.

۴- شانه‌های خود را بچرخانید تا بتوانید چوب را کاملا بالا ببرید. شانه‌هایتان را به گونه‌ای بچرخانید که شانه غیر غالب مستقیما زیر چانه‌تان قرار بگیرد و عضله جانبی آن سمت کشیده شود. این حرکت چوب را تقریبا به زاویه ۱۸۰ درجه بالای سرتان می‌برد، وزن چوب در دستان و بازوهای شماست و جهت سر چوب به سمت زمین است.

معلم گلف، مایکل متز: هنگام حرکت به عقب، دست‌هایتان باید سفت و محکم در بالا قرار بگیرند. تصور کنید که دست‌هایتان در موقعیت ساعت ۱ قرار دارند. این ارتفاعی است که باید از زمین داشته باشند. باسن و مچ پای غالب شما و شانه‌هایتان، باید آماده باشند که به سمت چوب پایین بروند.

ضربه زدن به توپ گلف

راهنمای کامل بازی گلف

۱- وزن خود را هنگام پایین آوردن چوب کمی به سمت دیگر منتقل کنید. در حین پایین آوردن چوب، وزن شما باید به‌طور ملایم به سمت جهتی که چوب را می‌چرخانید، منتقل شود. آرنج دست غالب شما باید از جلوی لگن غالب عبور کند، اما بدن شما باید در مرکز باقی بماند و سگک کمربند به سمت توپ باشد. مچ‌هایتان را مانند زمانی که چوب را به پایین می‌آورید، در حالت قفل نگه دارید تا از انتقال وزن چوب هنگام حرکت جلوگیری شود.

۲- بدنتان را در زمانی که با توپ تماس می‌گیرید، به‌صورت صاف به سمت هدف قرار دهید. در حین تماس با توپ، باید لگن‌ شما همچنان در حال چرخش باشند تا بدنتان در سمتی که نشانه‌گیری کرده‌اید، صاف شود. سر شما باید در حین تماس با توپ، در پشت باقی بماند و مچ دست غالب شما باید خمیده باشد. اکنون وزن شما عمدتاً به سمت طرف غیرغالب شما، یا سویی که هدف شما در آن قرار دارد، منتقل شده است.

۳- برای ادامه حرکت، دست‌هایتان را به طور کامل باز کنید. بعد از تماس با توپ، حرکت خود را متوقف نکنید. دستان و چوب را بالا بیاورید تا تقریباً موازی با زمین به سمت هدف قرار گیرند. به دلیل چرخش لگن‌ها در حین حرکت، دستان شما باید به سمت داخل و به سمت بدن‌تان برگردند. در آخرین مرحله‌ی انتقال وزن، زانوی غالب شما باید به سمت زانوی صاف خم شود تا فاصله‌ای بین پاهایتان نباشد. تداوم حرکت باید با سر چوب در سطحی پایین‌تر از دستان شما متوقف شود، که نشان‌دهنده‌ی حفظ کنترل در دستان و مچ‌هایتان است و نوک سر چوب باید سمت آسمان باشد.

تأمین تجهیزات برای بازی گلف

۱- حداقل تعداد چوب‌هایی که به آن‌ها نیاز دارید را تهیه کنید، شما مجاز هستید تا ۱۴ چوب در کیف خود داشته باشید، اما برای شروع، تنها به یک چوب درایور، پات، سنج وِج، ۶-آیرون، ۸-آیرون، پیچینگ وِج و یک هایبرید نیاز دارید. می‌توانید چوب‌ها را در زمین گلف اجاره کنید یا در بسیاری از فروشگاه‌های لوازم ورزشی، چوب‌های تخفیف‌دار و دست‌دوم را پیدا کنید.

چوب گلف

اگر هرگز گلف بازی نکرده‌اید، بهتر است با کسی بروید که اجازه می‌دهد از چوب‌هایش استفاده کنید، چوب‌ها را در زمین گلف اجاره کنید یا به یک زمین تمرینی مراجعه کنید تا قبل از هزینه کردن برای مجموعه خود، چوب‌های مختلف را امتحان نمایید.

۲- چوب‌ها و توپ‌های مخصوص را تهیه کنید. چوب‌های مخصوص (تی) ساده هستند؛ آن‌ها شبیه میخ‌های چوبی یا پلاستیکی رنگارنگ هستند که قبل از ضربه زدن توپ خود را روی آن‌ها قرار می‌دهید. برای توپ‌ها، طیف وسیعی از کیفیت و قیمت‌ها وجود دارد که می‌توانید انتخاب کنید. اگر هرگز بازی نکرده‌اید، توپ‌های ارزان‌تری خریداری کنید که حدود ۲۰ دلار برای یک دوجین هزینه دارند. شما در ابتدای کار توپ‌های زیادی را گم خواهید کرد، بنابراین بهتر است در ابتدا هزینه زیادی برای آن‌ها نکنید. برخی از زمین‌های گلف توپ‌هایی برای بازی در اختیار شما قرار می‌دهند، بهتر است قبل از رفتن به زمین گلف، با دفتر آن زمین تماس بگیرید تا ببینید آیا این کار را انجام می‌دهند یا خیر. توپ‌های گلف و چوب‌های مخصوص را می‌توانید در فروشگاه‌های لوازم ورزشی خریداری کنید.

۳- برای خرید دستکش گلف و یک کیف سرمایه‌گذاری کنید. دستکش‌های گلف مهم هستند چون با چند ضربه اولیه ممکن است دستان شما تاول بزنند. همچنین این دستکش‌ها به شما کمک می‌کنند تا حتی اگر عرق کرده‌اید، چوب را به خوبی در دست بگیرید. به یک فروشگاه لوازم ورزشی بروید تا دستکش‌ها را امتحان کنید و مدل‌هایی را پیدا کنید که مناسب شما هستند.

برای کیف، هر کیفی که محکم باشد و بتواند چوب‌ها، توپ‌ها، تجهیزات بارانی، آب و یا تنقلات شما را حمل کند، مناسب است. می‌توانید به فروشگاه‌های دست‌دوم، حراجی‌ها یا وب‌سایت‌های لوازم ورزشی دست‌دوم آنلاین مراجعه کنید تا یک کیف گلف خوب با قیمت مناسب پیدا کنید.

بازی با قوانین و آداب درست

۱- با گروه خود هماهنگ باشید. در حالی که نیازی نیست برای زدن ضربه‌هایتان عجله کنید، مهم است که وقتی نوبت شماست، آماده ضربه زدن باشید. بدانید کی نوبت شماست و تمرین برای ضربه را به ۱ یا ۲ بار محدود کنید.

راهنمای کامل بازی گلف

گلف یک بازی اجتماعی است، بنابراین گفت‌وگو با سایر اعضای گروه مهم است، اما نه زمانی که کسی در حال آماده شدن برای زدن ضربه است. صحبت کردن بیش از حد در حین زدن ضربه می‌تواند حواس شخص را پرت کرده و تمرکز او را به هم بریزد.

۲- اگر احتمال می‌دهید توپ شما به کسی برخورد خواهد کرد، با صدای بلند بگویید «Fore!» : این کار وقتی تازه کار هستید بسیار مهم است، زیرا ضربات شما ممکن است به شکلی که انتظار دارید پیش نروند. پس به محض اینکه دیدید توپ شما به سمت شخصی می‌رود، به‌قدر ممکن با صدای بلند بگویید «Fore!» تا آن شخص متوجه شده و از مسیر توپ کنار برود. یک توپ گلف پرتاب شده اگر به کسی برخورد کند، می‌تواند به شدت به او آسیب برساند. این مرحله برای ایمنی و همچنین به عنوان یک قانون رایج بسیار مهم است.

۳- از مسیر ضربات دوری کنید. زمانی که کسی در حال آماده شدن برای زدن ضربه است، چند یارد کنار و کمی عقب‌تر از آن‌ها بایستید تا حواسشان پرت نشود. بین شخصی که در حال زدن ضربه است و هدفش نایستید یا راه نروید. به بازیکنان دیگر که در زمین هستند و در گروه شما نیستند، توجه کنید. گاهی اوقات توپ‌های بازیکنان دیگر به سمت سوراخ شما می‌آید؛ به توپ دست نزنید و اجازه دهید خود آن شخص بیاید و توپ را بردارد.

۴- برای پیدا کردن توپ گمشده تنها ۳ دقیقه وقت بگذارید. اگر نتوانستید توپ را پیدا کنید، فقط حدود ۳ دقیقه برای جستجوی آن وقت صرف کنید. پس از آن، یک ضربه جریمه را بپذیرید و از مکانی که ضربه را زده‌اید، دوباره ضربه بزنید. برای این ضربه، نزدیک‌ترین حالت به جایی که بودید بایستید و در حالی که توپ را به طول شانه‌تان نگه داشته‌اید، به زمین بیندازید. اگر توپ خود را از نقطه آغاز (تی) گم کردید، فقط ضربه جریمه را بپذیرید و به نقطه آغاز برگردید تا دوباره ضربه بزنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاه خود را بنویسید