بازی بریج یک بازی گروهی مبتنی بر تریک گیری است که با یک دست کارت استاندارد ۵۲ تایی انجام میشود. هدف اصلی این بازی، بردن بیشترین تعداد دست تا رسیدن به امتیاز ۱۰۰ است. در بریج، کارت آس بالاترین و ۲ پایینترین کارت محسوب میشود. یادگیری قوانین بازی بریج میتواند تجربهای جذاب و لذت بخش برای علاقه مندان به بازیهای فکری باشد. اگر به دنبال آشنایی با بازی بریج و قوانین آن در سال ۲۰۲۴ هستید تا پایان این مقاله از مجله بت فوروارد همراه باشید.
ترتیب ارزش خالها از بالا به پایین به این صورت است:
- بدون ترامپ (No Trump)
- پیک (Spades)
- دل (Hearts)
- خشت (Diamonds)
- گشنیز (Clubs)
برای خرید کارت های مناسب بازی بریج، میتوانید از یک دست کارت استاندارد یا پکهای مخصوص بریج استفاده کنید.
درباره بازی بریج
پیش از شروع بازی بریج، یک نفر به عنوان دیِلر اولیه انتخاب میشود. برای این کار، به هر بازیکن یک کارت از یک دست کارت بر زده شده داده میشود و بازیکنی که بالاترین کارت را دریافت کند، به عنوان دیلر اولیه انتخاب میشود. اگر دو یا چند بازیکن کارتهای مساوی بگیرند، این فرآیند تکرار میشود تا تساوی شکسته شود.
پس از انتخاب دیلر:
- دیلر کارتها را بر میزند.
- بازیکن سمت راست دیلر، کارتها را کات میکند (تقسیم و برش کارتها).
- سپس دیلر، ۱۳ کارت را به صورت تکتک و در جهت ساعتگرد به هر یک از ۴ بازیکن میدهد.
پس از پایان هر دور از بازی بریج، موقعیت دیلر به صورت ساعتگرد به بازیکن بعدی منتقل میشود.
در این بازی، همتیمیها روبروی یکدیگر مینشینند و با همکاری هم تلاش میکنند تا مزایدهها (Bids) را اعلام کرده و تریکها را به دست آورند. هدف تیمی این است که با استفاده از استراتژی و هماهنگی، تعداد بیشتری تریک را نسبت به تیم حریف کسب کند.
مزایده (Auction)
پیش از شروع بازی اصلی، بازیکنان وارد مرحله مزایده میشوند تا قرارداد (Contract) آن دور را مشخص کنند. این مرحله از بازیکن سمت راست دیلر آغاز شده و به صورت ساعت گرد ادامه پیدا میکند. هر بازیکن در نوبت خود میتواند یکی از چهار اقدام زیر را انجام دهد:
- Bid (مزایده کردن): اعلام تعداد تریکهایی که تیم قصد دارد برنده شود و انتخاب خال حکم (یا بازی بدون حکم).
- Double (دوبل): اگر بازیکن مخالف، پیشنهادی (Bid) اعلام کرده باشد، میتوان با دوبل کردن، امتیازات را دو برابر کرد.
- Redouble (ردوبل): اگر حریف دوبل کرده باشد، میتوان با ردوبل، امتیازات را دوباره دو برابر کرد.
- Pass (پاس دادن): صرفنظر کردن از مزایده و واگذار کردن نوبت به بازیکن بعدی.
مزایده تا زمانی ادامه پیدا میکند که سه بازیکن متوالی پاس دهند و در نهایت، بالاترین پیشنهاد (Bid) به عنوان قرارداد آن دور انتخاب میشود.
بیـد (Bid)
بیـد، تعداد دستی است که تیم انتظار دارد در یک دور بازی به همراه خال حکم موردنظر خود به دست آورد. حداقل بیـد ۷ دست و حداکثر آن ۱۳ دست است. بهعنوان مثال، اگر بازیکنی بیـد یک دل بدهد، یعنی انتظار دارد ۷ دست برنده شود. بیـد دو دل نشاندهنده ۸ دست و به همین ترتیب ادامه دارد.
دوبل
یک بازیکن می تواند تصمیم بگیرد بیـدی که توسط تیم مقابل انجام شده است را دوبل کند، اگر معتقد باشد که آنها قادر به کسب تعداد دستهای موردنظر نخواهند بود. با دوبل کردن یک بیـد، بازیکن جریمه را در صورتی که بیـد به دست نیاید، دو برابر میکند، اما همچنین در صورتی که بیـد موفقیتآمیز باشد، پرداختی نیز دو برابر خواهد شد.
ردبول
یک بازیکن میتواند بیـدی که توسط همتیمیاش انجام شده و توسط حریف دبل شده است را ردبول کند. ردبول کردن پرداختی و جریمه بیـد اصلی را در صورت موفقیت یا عدم موفقیت به چهار برابر افزایش میدهد.
پاس
اگر یک بازیکن پاس بدهد، تصمیم میگیرد که بیـد، ردبول یا دوبل نکند. بازی ادامه مییابد تا زمانی که تمام بازیکنان روی بالاترین بیـد پاس بدهند. بالاترین بیـد (از نظر رتبه خال و تعداد دستهای پیشنهادی) تبدیل به قرارداد دور بازی خواهد شد.
نحوه بازی بریج
بازیکنی که بالاترین بیـد را داده است، به عنوان اعلام کننده شناخته میشود و تیم آنها به عنوان حمله کننده در نظر گرفته میشود، در حالی که تیم دیگر مدافعان هستند. همتیمی اعلامکننده به عنوان دومی شناخته میشود. دومی کارتهای خود را به صورت برعکس و دستهبندیشده بر اساس خالها روی زمین میگذارد تا بازیکنان آنها را ببینند. دومی در دور بازی شرکت نمیکند و به جای آن، اعلامکننده در نوبت خود به نمایندگی از دومی بازی میکند.
بازی به طور رسمی زمانی آغاز میشود که اعلامکننده کارت ابتدایی را بازی کند. به صورت حرکت ساعتگرد، مدافعان تلاش میکنند تا رتبه بالاتری از کارت ابتدایی بازی کنند. هر بازیکن باید تنها کارتهایی از همان خال کارت ابتدایی بازی کند. اگر کارتهایی از همان خال نداشته باشد، میتواند هر کارتی از دست خود را برای تلاش در برنده شدن در آن دست بازی کند. برنده دست کارت بعدی را شروع میکند و بازی ادامه مییابد تا زمانی که تمام کارتها بازی شوند. دستهای برنده باید جمعآوری شوند و به صورت رو به پایین در کنار تیم برنده قرار گیرند.
امتیازدهی در بازی بریج
هر دست بیشتر از ۶ دست بر اساس خال حکم، امتیاز خاصی دارد. تیمی که به ۱۰۰ امتیاز برسد، بازی را میبرد. جدول امتیازدهی برای بریج معمولا به دو ستون تقسیم میشود (یکی برای هر تیم) و دو ردیف دارد. ردیف پایین برای امتیازهای بهدستآمده از طریق برنده شدن در دستها است، در حالی که ردیف بالایی برای امتیازهای بونوس و جریمه است.
ردیف پایین (امتیازات دستها)
امتیاز هر دست بر اساس خال حکم به صورت زیر محاسبه میشود:
- دستهایی که با خال خشت (♦️) یا گشنیز (♣️) برنده شوند، ۲۰ امتیاز دارند.
- دستهایی که با خال دل (♥️) یا پیک (♠️) برنده شوند، ۳۰ امتیاز دارند.
- دستهایی که با بدون حکم (No Trump) برنده شوند، برای اولین دست بالای ۶ دست، ۴۰ امتیاز و برای هر دست بعدی ۳۰ امتیاز محاسبه میشود.
ردیف بالا (امتیازات بونوس و جریمهها)
در بریج، امتیازات بونوس زیادی وجود دارد که تیمها میتوانند کسب کنند، مانند اسلم کوچک و اسلم بزرگ:
- اسلم کوچک زمانی به تیم داده میشود که ۱۲ دست را برنده شوند.
- اسلم بزرگ زمانی به تیم داده میشود که هر ۱۳ دست را برنده شوند.
امتیازات بونوس و جریمهها به وضعیت آسیبپذیری (Vulnerability) تیمها بستگی دارد:
- تیمی که بازی قبلی را برده باشد، آسیبپذیر است و این وضعیت، هم بونوس و هم جریمهها را افزایش میدهد.
امتیازات بونوس برای تیمهای آسیبپذیر:
- هر اورتریک دوبلشده: ۲۰۰ امتیاز
- هر اورتریک ردبولشده: ۴۰۰ امتیاز
- اسلم کوچک: ۷۵۰ امتیاز
- اسلم بزرگ: ۱۵۰۰ امتیاز
امتیازات بونوس برای تیمهای غیر آسیبپذیر:
- هر اورتریک دوبلشده: ۱۰۰ امتیاز
- هر اورتریک ردبولشده: ۲۰۰ امتیاز
- اسلم کوچک: ۵۰۰ امتیاز
- اسلم بزرگ: ۱۰۰۰ امتیاز
امتیازات جریمه برای تیمهای آسیبپذیر
- هر آندرتریک: ۱۰۰ امتیاز
- اولین آندرتریک دوبلشده: ۲۰۰ امتیاز
- هر آندرتریک دوبلشده بعد از اولی: ۳۰۰ امتیاز
- اولین آندرتریک ردبولشده: ۴۰۰ امتیاز
- هر آندرتریک ردبولشده بعد از اولی: ۶۰۰ امتیاز
امتیازات جریمه برای تیمهای غیر آسیبپذیر
- هر آندرتریک: ۵۰ امتیاز
- اولین آندرتریک دوبلشده: ۱۰۰ امتیاز
- هر آندرتریک دوبلشده بعد از اولی: ۲۰۰ امتیاز
- اولین آندرتریک ردبولشده: ۲۰۰ امتیاز
- هر آندرتریک ردبولشده بعد از اولی: ۴۰۰ امتیاز
پیروی از خال (Following Suit)
کارتی که بهعنوان اولین کارت بازی میشود، خال دست را تعیین میکند و سایر بازیکنان باید از این خال پیروی کنند. هر بازیکن موظف است در صورت داشتن کارت از خال تعیینشده، همان خال را بازی کند.
مثال:
فرض کنید کارت ابتدایی خال دل (♥️) است. دومی کارتهای دل خود را روی میز میگذارد و شما (و سایر بازیکنان) میتوانید کارتهای دل دومی و کارتهای دل خود را ببینید.
- اگر از خال دل کارت دارید، باید یکی از کارتهای دل را بازی کنید.
- شما یک کارت دل را از دست دومی انتخاب کرده و رو به بالا روی میز میگذارید.
- حریف سمت راست شما نیز کارت دل خود را بازی میکند، و در نهایت شما نیز یک کارت دل از دست خود بازی میکنید.
اکنون چهار کارت دل روی میز قرار دارد. دست به پایان میرسد! بالاترین کارت دل، آن دست را میبرد و بازیکنی که آن را بازی کرده، دست را برنده میشود.
اگر بازیکنی کارت خال تعیینشده را نداشته باشد:
فقط در این صورت، بازیکن میتواند کارت خالی از خال دیگر را بازی کند، که به آن دور انداختن (Discard) گفته میشود.
- دور انداختن به معنای کنار گذاشتن کارتی است که بیارزش است، زیرا در خال صحیح بازی نشده است و هرگز نمیتواند دست را برنده شود.
- معمولا، بازیکن کارتهای بیارزش را دور میاندازد و کارتهای قویتر را برای دستهای بعدی نگه میدارد.
خال حکم (Trump Suit)
اگر خال حکم تعیین شده باشد (مانند کارتهای وحشی)، زمانی که خال دست بازی میشود و شما کارت آن را ندارید:
- میتوانید از یک خال دیگر کارت دور بیندازید، یا
- با یک کارت حکم دست را ببرید و برنده آن دست شوید.
بازی در دفاع
در بازی بریج، تقریبا:
- ۲۵ درصد مواقع شما اعلامکننده خواهید بود.
- ۲۵ درصد مواقع دومی خواهید بود.
- و در ۵۰ درصد مواقع، در نقش مدافع قرار میگیرید!
بهعنوان یک مدافع، باید ایدهای واضح از انتخاب کارت ابتدایی در اولین دست داشته باشید و پس از دیدن کارتهای دومی، بدانید چگونه ادامه دهید. هدف شما این است که تمام دستهایی را که حق تیم شماست، به دست آورید.
از آنجا که مدافعان نمیتوانند کارتهای یکدیگر را ببینند، باید از سیگنالها (بله، کاملا قانونی!) برای اطلاعرسانی به همتیمی خود استفاده کنند. آنها این کار را با بازیهای آغازین هوشمندانه و دور انداختن کارتهای اطلاعاتی انجام میدهند تا به همتیمی و حتی به اعلامکننده نشان دهند که چه کارتهایی در خال موردنظر دارند.
برنده شدن و جمعآوری دستها
بازیکنی که بالاترین کارت را از خال دست بازی کند، برنده آن دست میشود. این بازیکن چهار کارت بازیشده را جمعآوری کرده و آنها را بهصورت منظم و رو به پایین در کنار خود قرار میدهد.
مدیریت دستها
- اعلامکننده وظیفه دارد دستهای برندهشده تیم خود را مرتب و رویهم قرار دهد تا همه بتوانند تعداد دستهای برندهشده تیم را ببینند.
- مدافعی که اولین دست را برنده میشود نیز همین کار را برای تیم خود انجام میدهد.
شروع دست بعدی
بازیکنی که اولین دست را برده است، دست دوم را آغاز میکند و میتواند هر کارتی از هر خالی که بخواهد بازی کند. سایر بازیکنان باید در صورت داشتن کارت از خال تعیینشده، از آن پیروی کنند.
ادامه بازی
بازی به همین ترتیب ادامه پیدا میکند تا ۱۳ دست بازی شود. پس از اتمام آخرین دست، هر تیم تعداد دستهای برندهشده خود را شمارش میکند.
تیمی که تعداد دستهای بیشتری مطابق با بیـد خود برنده شده باشد، برنده آن دور بازی است.
نکات مهم برای بیـد دادن در بازی بریج
در بریج، بیـد دادن مهمترین بخش بازی محسوب میشود. یک بازیکن ماهر در بیـد، به احتمال زیاد یک بازیکن برنده است. در ادامه چند نکته کاربردی برای بیـد دادن ارائه میشود:
۱. محاسبه امتیاز کارتهای بالا (HCP)
قبل از شروع بیـد، امتیاز کارتهای بالا (High Card Points) را محاسبه کنید:
- آس (Ace) = ۴ امتیاز
- شاه (King) = ۳ امتیاز
- بیبی (Queen) = ۲ امتیاز
- سرباز (Jack) = ۱ امتیاز
اگر ۱۲ امتیاز یا بیشتر دارید، میتوانید بیـد را شروع کنید.
۲. شرایط بیـد ۱♥ یا ۱♠
برای باز کردن بیـد با ۱ دل (♥) یا ۱ پیک (♠)، باید حداقل پنج کارت از آن خال داشته باشید.
۳. انتخاب خال در شرایط دو خال پنجتایی
اگر دو خال پنجتایی دارید، همیشه ابتدا خالی را که رتبه بالاتری دارد، بیـد دهید.
- پیک (♠) بالاتر از دل (♥) است.
- دل (♥) بالاتر از خشت (♦) است.
- خشت (♦) بالاتر از گشنیز (♣) است.
با رعایت این نکات، میتوانید استراتژی بیـد خود را بهبود بخشید و شانس برنده شدن در بازی را افزایش دهید.
نکات پیشرفته برای بیـد دادن در بریج
۱. بیـد دادن با دو خال چهار کارته
- اگر دو خال چهار کارته دارید و یکی خال ماژور (دل ♥ یا پیک ♠) و دیگری خال مینور (خشت ♦ یا گشنیز ♣) است، ابتدا با خال مینور بیـد را باز کنید.
- اگر هر دو خال مینور هستند، ابتدا خال خشت (♦) را بیـد دهید.
۲. بیـد ۱ نوترمپ (NT)
برای باز کردن بیـد ۱ نوترمپ (بدون خال مشخص):
- باید ۱۵ تا ۱۷ امتیاز کارتهای بالا (HCP) داشته باشید.
- دست شما باید متعادل باشد، به این معنا که:
- هیچ خالی نباید کارت صفر یا یک داشته باشد.
- دو خال نباید فقط دو کارت داشته باشند (که به آنها ویـد (Void)، سینگلتون (Singleton) یا دابلتون (Doubleton) گفته میشود).
۳. پاس دادن پس از بیـد همتیمی
- اگر همتیمی شما بیـد را باز کرد و شما کمتر از ۶ امتیاز HCP دارید، پاس دهید.
- اگر ۶ امتیاز یا بیشتر دارید:
- طولانیترین خال خود را در سطح ۱ بیـد دهید (در صورت امکان).
- اگر میخواهید در سطح ۲ و با خال جدید بیـد دهید، باید ۱۱ امتیاز یا بیشتر داشته باشید.
- بیـد ۱ نوترمپ (۱NT) نشاندهنده ۶ تا ۱۰ امتیاز است و نشان میدهد که خال ماژور چهار کارته ندارید، اگر همتیمی شما بیـد را با ۱♣ یا ۱♦ شروع کرده است.
۴. حمایت از خال همتیمی
- برای حمایت از خال ماژور همتیمی در اولین بیـد، باید حداقل سه کارت در آن خال داشته باشید.
- برای حمایت از خال دوم همتیمی، باید حداقل چهار کارت در آن خال داشته باشید.
۵. هدف اصلی در بیـد
یکی از اهداف اصلی در بیـد دادن، پیدا کردن یک مجموعه خال ماژور با حداقل ۸ کارت بین دست شما و همتیمی است. این تطابق میتواند شانس شما را برای بردن دستها افزایش دهد و مسیر بازی را به نفع شما تغییر دهد.
آداب و قوانین بیـد دادن در بازی بریج
در بریج، بیـد دادن یک روش انتقال اطلاعات به همتیمی است. اما باید به یاد داشته باشید که هیچ اطلاعات پنهانی نباید بین شما و همتیمیتان وجود داشته باشد. رقبا نیز باید از معنای بیـدهای شما آگاه باشند. پس حتی اگر حریفان با بیـدهای متعدد شما را به چالش میکشند، شما همچنان باید به قوانین پایبند باشید.
نکات مهم برای رعایت اصول بیـد دادن:
✅ کارهایی که باید انجام دهید:
- از حداقل تعداد کلمات استفاده کنید:
- اگر میخواهید پاس دهید، فقط یک کلمه بگویید: «پاس».
- اگر میخواهید ۳ گشنیز (♣) بیـد دهید، فقط بگویید: «سه گشنیز». نه بیشتر و نه کمتر.
- به لحن صدای خود دقت کنید:
- ممکن است وسوسه شوید که با صدای آرام بیـد دهید اگر دست ضعیفی دارید یا با صدای بلند اگر دست قوی دارید.
- اما به خاطر داشته باشید که همه بیـدهای شما باید با یک سطح صدا و لحن یکنواخت انجام شوند.
❌ کارهایی که نباید انجام دهید:
- از زبان بدن استفاده نکنید:
- اگر همتیمی شما بیـدی انجام داد که دوست ندارید، نگاههای منفی یا حرکات بدن را نشان ندهید.
- اگر همتیمی شما بیـدی انجام داد که مورد پسند شماست، هیچ نشانهای از خوشحالی نشان ندهید.
- تسلیم احساسات نشوید:
- در طول بیـد، واکنشهای احساسی یا عصبی شدن ممنوع است.
- بریج یک بازی عالی است و با استفاده از سیگنالهای غیرقانونی نباید آن را خراب کنید.
- آرامش خود را حفظ کنید و به صورت حرفهای بازی کنید.
رعایت این اصول نهتنها بازی شما را حرفهایتر میکند، بلکه تجربه بهتری برای همه بازیکنان فراهم میآورد.
جمع بندی
در بازی بریج، بیـد دادن بخش مهمی از استراتژی است و اطلاعاتی در مورد دست شما به همتیمیتان منتقل میکند. برای شروع بیـد، باید امتیاز کارتهای بالا را محاسبه کرده و با توجه به آن بیـد دهید. همچنین، هنگام حمایت از همتیمی، باید تعداد مناسبی از کارتهای هر خال را داشته باشید. در طول بازی، باید از سیگنالهای غیرمجاز و واکنشهای احساسی خودداری کرده و با رعایت اصول صحیح، بازی کنید. در صورتی که قرارداد خود را انجام دهید، امتیازهایی بر اساس تعداد دستها و خال به دست میآورید. اگر قرارداد انجام نشود، امتیاز به رقبای شما تعلق میگیرد.