جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
اعتیاد به بازی

اعتیاد به بازی کردن — نشانه‌ها و روش ترک

بازی کردن و قمار، چه به صورت آنلاین و چه حضوری، از گذشته تا به امروز یکی از محبوب‌ترین سرگرمی‌های بشر بوده است. این فعالیت نه تنها لذت‌بخش است، بلکه می‌تواند تاثیرات مثبتی بر روی مهارت‌ها و روان ما داشته باشد. از بهبود حافظه و واکنش‌ها گرفته تا کاهش استرس و افزایش مهارت‌های اجتماعی، بازی می‌تواند نقش مهمی در زندگی روزمره ما ایفا کند. اما همانند بسیاری از چیزها، بازی نیز می‌تواند به یک مشکل تبدیل شود. زمانی که بازی از یک سرگرمی سالم به یک اعتیاد تبدیل می‌شود، می‌تواند بر روی زندگی شخصی، اجتماعی و حرفه‌ای ما تاثیر منفی بگذارد. در مجله بت فوروارد، به بررسی علائم اعتیاد به بازی و راهکارهایی برای پیشگیری و درمان آن خواهیم پرداخت.

چگونه خود را در برابر اعتیاد به بازی ایمن نگه داریم؟

بازی‌های تفریحی یک سرگرمی محبوب در سطح بین‌المللی است که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از آن لذت می‌برند، حتی برخی روزانه این کار را انجام می‌دهند! البته شاید هیچ اشکالی نداشته باشد که چنین تفریحاتی را بخشی از روتین خود قرار دهید.

مزایای علمی بازی آنلاین شامل زمانبندی واکنش سریع‌تر، حافظه بهتر، مهارت‌های ریاضی و محاسباتی و مزایای اجتماعی بودن در کنار جمعی متنوع از افراد است. بازی آنلاین همچنین امکان حضور در فروم‌ها را فراهم می‌کند.

اما این تنها کاربردش نیست. بازی‌های پیش‌بینی آنلاین همچنین مزایای روانشناختی مانند کاهش استرس و آزادسازی اندورفین دارد. جای تعجب نیست که یکی از سریع‌ترین سرگرمی‌های در حال رشد در آمریکا است! اما متاسفانه، همیشه احتمال زیاده‌روی در هر چیز خوبی وجود دارد. بین پیش‌بینی مسئولانه و تفریحی و اعتیاد به بازی مرز مشخصی وجود دارد.

ما برخی از مهم‌ترین علائم را جمع‌آوری کرده‌ایم که ممکن است متوجه شوید شما یا یکی از عزیزانتان به آن مرز نزدیک شده اید. بیایید در مورد آنچه باید به دنبالش باشید صحبت کنیم تا بتوانید قبل از شروع هر مشکلی از آن جلوگیری کنید و به بازی‌های مورد علاقه خود به روشی سالم بازگردید.

اعتیاد به پیش‌بینی چیست؟

اعتیاد به پیش‌بینی، در ساده‌ترین تعریف، یک اختلال کنترل تکانه است. این بدان معناست که بدون توجه به اینکه فرد چقدر دوست دارد بازی را ترک کند، به سادگی نمی‌تواند این کار را انجام دهد و مغز او این اجازه را نمی‌دهد.

درجات مختلفی از این پدیده وجود دارد، از پیش‌بینی مشکل‌ساز گاه به گاه تا اعتیاد کامل. پیش‌بینی مشکل‌ساز هرگونه مشکل در بازی است که با زندگی روزمره تداخل دارد، چه فقط فکر کردن به بازی هنگام گذراندن وقت با دوستان یا خانواده باشد یا نادیده گرفتن رویدادهای اجتماعی برای ماندن در خانه و بازی کردن.

برای طرفداران پیش‌بینی معمولی که پیش‌بینی مسئولانه را تمرین می‌کنند، طبیعی است که هر از چند گاهی برخی از علائم را تجربه کنند، اما اگر متوجه شدید که این امر مدام تکرار می‌شود، ممکن است زمان آن باشد که به دنبال کمک باشید. البته این تشخیص اغلب آسان است. کافیست رفتار خود یا رفتار فردی است که نگران هستید ممکن است در مراحل اولیه اعتیاد باشد را زیر نظر بگیرید.

معتادان به پیش‌بینی صرف نظر از حال و هوایی که دارند، صرف نظر از اینکه پول کافی در بانک دارند یا خیر و حتی اگر در حال از دست دادن یک رویداد مهم زندگی هستند، به صورت وسواس‌گونه بازی می‌کنند.

آن‌ها معمولاً در وضعیتی نیستند که بتوانند به عواقب بازی خود اهمیت دهند. در بسیاری از موارد، آن‌ها به سایت‌هایی با اعتبار کم و بدون مزایای یک کازینوی قانونی و آزمایش‌شده رجوع می‌کنند و بعضا طعمه می‌شوند. این سایت‌ها ممکن است به آن‌ها اجازه دهد برای مدت طولانی با اعتبار اهدا شده بازی کنند، اما همیشه کسی هست تا هزینه‌های اعتبار را مطالبه کند.

آن‌ها معمولا موقعی می‌فهمند که بازی آن‌ها مشکل‌ساز شده که دیر شده و حتی بسیاری احساس می‌کنند که باید آن را از ترس شرم عمومی (یا شرم خصوصی) یا اجبار به دست کشیدن از بازی توسط خانواده یا دوستان، پنهان کنند.

این رفتار مخفیانه یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای تشخیص یک گیمر مشکل‌دار است، به ویژه زمانی که آن‌ها در ابتدای اعتیاد خود هستند و هنوز تکنیک‌های کاملا بی‌عیب و نقصی برای پنهان کردن رفتار وسواس‌گونه خود توسعه نداده‌اند.

چگونه بفهمم که بازی من به یک مشکل تبدیل شده است؟

شناسایی رفتار مشکل‌ساز زمانی که شما یک گیمر باتجربه هستید، نوعی صداقت نادر و خاص را می‌طلبد: صداقت بی‌رحمانه با خودتان. شما باید علائم را بررسی کرده و افکار، رفتار و الگوهای خود را تحلیل کنید.

خانواده و دوستان شما نیز منابع عالی هستند که می‌توانید از آن‌ها برای تعیین مشکل ساز بودن بازی خود استفاده کنید. اگر متوجه شده‌اند که سرگرمی شما از کنترل خارج شده است، این نشانه بسیار خوبی است که مشکل ساز شده‌اید.

سوالاتی که لازم است از خودتان بپرسید!

آیا میزان بازی خود را از خانواده یا دوستان پنهان می‌کنید؟

آیا به طور منظم سرمایه خود را از دست می‌دهید؟

هنگام بازی کنترلی بر روی موجودی کارت اعتباری خود ندارید؟

آیا می‌بینید که در حال انجام پیش‌بینی‌های عجیب و غریب یا بی‌ملاحظه هستید؟

آیا متوجه شده‌اید که همواره باخت‌های خود را دنبال می‌کنید و خروج از بازی سخت‌تر شده است؟

آیا این سوالات در شما باعث ایجاد استرس و اضطراب می‌شوند؟

آیا به شدت خود را توجیه می‌کنید، نه تنها در مواجهه با دیگران، بلکه حتی با خودتان؟

آیا کسی به شما اطلاع داده است که نگران شما هست؟

این سوالات اساسی یک مرحله عالی برای شروع است.

به یاد داشته باشید: با خود مهربان باشید. شما سزاوار مهربانی و صبر، همدلی و لطف هستید. پرسیدن این سوالات از خودتان یک عمل شجاعانه و بزرگ است: شجاعت تغییر زندگی خود به سمت بهتر.

نحوه ترک اعتیاد به بازی و قمار

برداشتن اولین قدم‌ها برای کنترل اعتیاد به بازی کار آسانی نیست. بنابراین، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که نفس عمیقی بکشید و به یاد داشته باشید که حتی با فکر کردن به آن، شما در مسیر درست هستید.

جستجوی منابع کمک‌رسانی و منابع اعتیاد به بازی، قدم عالی بعدی است. پیدا کردن یک درمانگر حرفه‌ای که بتواند به شما کمک کند، بهترین راه برای شروع مجدد در مسیر عادات سالم است. هنگامی که شروع به کمک گرفتن از یک فرد حرفه‌ای یا روشی خاص می‌کنید، می‌توانید اقداماتی برای محدود کردن رفتارهای مشکل‌ساز بازی خود انجام دهید.

ابتدا سعی کنید عوامل محرک خود را شناسایی کنید. این ممکن است استرس یا خستگی باشد. چه چیزی باعث می‌شود احساس نیاز به بازی کردن کنید؟ چه زمانی بیشتر بازی می‌کنید؟ آیا زمان خاصی از روز وجود دارد که دوست دارید در کنار کامپیوتر یا تلفن خود باشید؟ سعی کنید تشخیص دهید که این عوامل محرک چه زمانی اتفاق می‌افتند و سعی کنید حواس خود را به فعالیت دیگری مانند پیاده‌روی یا تماس با یک دوست تغییر دهید.

در روزهایی که سعی می‌کنید از بازی خودداری کنید، حالات خود را پیگیری کنید. احساساتی که ممکن است پیش بیاید و میل به بازی را تشخیص دهید. اگر این تغییرات خلقی را در یک منبع فیزیکی مانند یک برنامه تلفن یا یک دفترچه یادداشت ثبت کنید، می‌توانید از آن‌ها در هنگام شروع درمان نیز استفاده کنید.

در نهایت، افراد نزدیک خود را دور نکنید. ممکن است به نظر برسد که این یک مشکل شخصی است، مشکلی که نمی‌خواهید خانواده یا دوستان خود را درگیر کنید اما منزوی کردن خود بدترین کاری است که می‌توانید انجام دهید. پذیرش کمک از افرادی که می‌شناسید می‌تواند حتی سخت‌تر از پذیرش کمک از یک فرد حرفه‌ای باشد اما این بهترین قدمی است که می‌توانید بردارید.

اعتیاد به قمار می‌تواند برای هر کسی اتفاق بیفتد و آسیب بسیار زیادی به زندگی شما وارد کند اما برداشتن قدم‌هایی برای بهبودی می‌تواند به همان اندازه زندگی شما را تغییر دهد.

دیدگاه خود را بنویسید