جام ملت‌های اروپا یورو ۲۰۲۴

اسطوره‌هایی که پس از یورو ۲۰۲۴ بازنشسته خواهند شد

یورو ۲۰۲۴ آخرین دوره مسابقات قهرمانی اروپا برای چندین بازیکن افسانه‌ای است که به پایان دوران حرفه‌ای خود نزدیک می‌شوند، انتظار می‌رود که بازیکنان برجسته و ستاره‌های نوظهور در مسابقات جام ملت‌های اروپا امسال توجه زیادی را به خود جلب کنند. اما این تورنمنت یک ماهه در آلمان، همچنین آخرین دوره جام ملت‌های اروپا – و در برخی موارد، آخرین تورنمنت بین‌المللی – برای برخی از بزرگ‌ترین فوتبالیست‌های قرن ۲۱ خواهد بود.


آخرین جام ملت‌های اروپا برای پنج اسطوره

در این مطلب از مجله بت فوروارد فهرستی از پنج بازیکن برتر آمده است که در سال ۲۰۲۴ آخرین حضور خود در مسابقات یورو را تجربه می‌کنند:

۱- تونی کروس

تونی کروسهافبک تونی کروس قصد دارد پس از پایان مسابقات یورو، کفش‌هایش را برای همیشه آویزان کند اما در تلاش است تا  آلمان را برای رسیدن به یک قهرمانی رویایی هدایت کند. در آنچه به نام «آخرین رقص» آلمانی‌ها در یورو ۲۰۲۴ خوانده می‌شود، این همچنین آخرین فرصت او برای کسب یک جام نهایی است، زیرا کروس نیز به تازگی اعلام کرده است که از فوتبال باشگاهی با رئال مادرید خداحافظی می‌کند. این بازیکن ۳۴ ساله پیش از این در سال ۲۰۲۱ از رقابت‌های بین‌المللی بازنشسته شده بود اما تصمیم خود را پس از گفت‌وگو با مربی تیم ملی یولیان ناگلسمان عوض کرد. این هافبک میانی به عنوان یکی از پرافتخارترین بازیکنان تاریخ از این ورزش کنار خواهد رفت که به رئال مادرید کمک کرد تا ۲۳ جام شگفت انگیز را کسب کند.

 

مشهور به خلاقیت عالی، دیدگاه و توانایی بی نظیر در ضربات ایستگاهی، کروس بخشی از تیم برنده جام جهانی قدرتمند آلمان در سال ۲۰۱۴ و جایگاه سوم تیم در سال ۲۰۱۰ بود.


۲- اولیویه ژیرو

اولیویه ژیرویکی از بهترین مهاجمانی که هرگز به اندازه کافی تحسین نشده، اولیویه ژیرو اهل فرانسه است، او پس از این نسخه از بازی‌های یورو از وظایف تیم ملی کناره‌گیری خواهد کرد و به پایان سفر ۱۳ ساله‌اش با تیم ملی می‌رسد. ژیرو، که با ۵۷ گل در ۱۳۱ بازی، برترین گلزن تاریخ تیم ملی کشورش است، اعلام کرد که تصمیم به بازنشستگی گرفته است تا «راه را برای جوانان باز کند».

این بازیکن ۳۷ ساله در جام جهانی ۲۰۱۸ فرانسه در خانه موفق به گل‌زنی نشد – اما چهار گل چشمگیر در طول رقابت‌هایشان در قطر در سال ۲۰۲۲ به ثمر رساند، جایی که آن‌ها در فینال به آرژانتین باختند. ژیرو گفته که برای جام ملت‌های اروپا انتظارات خاصی از زمان بازی خود ندارد، اما امیدوار است تا تجربه‌ای عالی با نسل بعدی بازیکنان فرانسه در آخرین ماموریت بین‌المللی خود داشته باشد.

پس از پایان جام ملت‌های اروپا، ژیرو که در اواخر دوران شکوهمند حرفه‌ای خود است، حداقل دو سال دیگر در عرصه باشگاهی بازی خواهد کرد، او اخیراً برای انتقال بدون هزینه از آث میلان ایتالیا به تیم لس آنجلس اف سی از لیگ برتر فوتبال آمریکا (MLS) به توافق رسیده است.


۳- لوکا مودریچ

لوکا مودریچلوکا مودریچ با بیشترین حضور در تاریخ تیم ملی کرواسی، باری دیگر تیم خود را در جام ملت‌های اروپا هدایت خواهد کرد، که این احتمالاً آخرین رقابت بزرگ او پیش از بازنشستگی از فوتبال بین‌المللی خواهد بود.

مودریچ بازی بین‌المللی خود را با تیم ملی کرواسی از سال ۲۰۰۶ در جام جهانی فیفا به عنوان یک ذخیره تاثیر گذار آغاز کرد. این بازیکن ۳۸ ساله حال در مراحل پایانی حرفه بی‌نظیر خود است. دوران فوتبال باشگاهی این هافبک خلاق به تازگی تمدید شده است، مودریچ قراردادی یک ساله‌ با رئال مادرید امضا کرد و تا سال ۲۰۲۵ در این باشگاه باقی خواهد ماند.

با وجود سن او، مودریچ همچنان یک بازیکن کلیدی برای کرواسی در بازی‌های یورو خواهد بود، حملات را سازماندهی کرده و تیم خود را از وسط زمین هدایت خواهد کرد. پس از رساندن کرواسی به یکی از بهترین جایگاه‌های تاریخی در جام جهانی ۲۰۱۸ و جایگاه سوم در جام جهانی ۲۰۲۲، مودریچ چیزی جز شکست دادن غول‌های این ورزش و دزدیدن جام یورو ۲۰۲۴ در آخرین مسابقات بین‌المللی خود در آلمان نمی‌خواهد.


۴- مانوئل نویر

مانوئل نویرانتظار می‌رود که قهرمانی یورو ۲۰۲۴ آخرین رقابت برای دروازه‌بان برجسته آلمان، مانوئل نویر باشد، که در ماه مارس ۳۸ ساله شد. نویر از جام جهانی ۲۰۲۲ که تیمش در مرحله گروهی از بازی‌ها حذف شد، برای تیم ملی بازی نکرده است. متأسفانه، این بازیکن آلمانی با قدرت بدنی بالا و قد ۱٫۹۳ متر به دلیل شکستن پای خود در تعطیلات پس از مسابقات، تقریباً یک سال به دور از میدان بود.

قرار بر این بود که دروازه‌بان باشگاه بایرن مونیخ در بازی‌های دوستانه‌ بین‌المللی ماه مارس بازگردد، اما او در تمرین مصدوم شد و مارک آندره تراشتگن به جای او دستکش را در دست گرفت. نویر علیرغم اینکه دروازه بان اول آلمان است، احتمالاً در تمامی رقابت‌های یورو بازی نخواهد کرد، زیرا ناگلسمان در لیست اولیه‌اش چهار دروازه‌بان را انتخاب کرده تا بار کاری را برای دروازه بان مستعد آسیب دیدگی خود کم کند.

اما اگر نویر زنجیرهای مصدومیت خود را کنار بگذارد و فرصت خود را در یورو ۲۰۲۴ به دست آورد، هواداران آلمانی آخرین فرصت را خواهند داشت تا شاهکارهای منحصر به فرد «سوئیپر کیپر» را تشویق کنند، کسی که این لقب را به خاطر عادت جسورانه اش در رفتن به عمق زمین به دست آورد تا مهاجمان را به چالش بکشد.


۵- کریستیانو رونالدو

کریستیانو رونالدوکریستیانو رونالدو پس از دعوت از سوی روبرتو مارتینز سرمربی پرتغال، قرار است برای ششمین بار در یورو به میدان برود. در سن ۳۹ سالگی، این یک دستاورد قابل تحسین برای این مهاجم برجسته است. توانایی و سطح تناسب اندام او با وجود سن او، شگفت‌انگیز است – و او همچنان یک بازیکن مهم برای پرتغال محسوب می‌شود.

اما بی‌شک، نسخه ۲۰۲۴ این مسابقات احتمالاً آخرین فرصتی است که طرفداران حضور «رونالدو» را در یورو تجربه خواهند کرد. رونالدو، برترین گلزن فوتبال بین المللی در یورو بعدی، ۴۳ ساله خواهد شد و این موضوع حضور او را در این مسابقات بعید می‌کند. گابور کرالی، دروازه‌بان مجارستانی با ۴۰ سال و ۸۶ روز رکورد مسن ترین بازیکن جام ملت‌های اروپا را در اختیار دارد.

نه رونالدو و نه پرتغال درباره آینده بین‌المللی او اظهار نظری نکرده‌اند، اما با توجه به طبیعت سخت نقش یک مهاجم، فقط یک معجزه می‌تواند بازیکنی بالای ۴۰ سال را برای چهار سال دیگر تا یورو ۲۰۲۸ در میادین نگه دارد.

 

با این حال، خبرهای خوبی برای هواداران پرتغال پس از یورو ۲۰۲۴ وجود دارد – رونالدو شرکت در جام جهانی فیفا ۲۰۲۶ را رد نکرده است.

امتیاز شما به این مطلب

دیدگاه خود را بنویسید