بازی 9 مرد موریس

آموزش بازی ۹ مرد موریس Nine Men’s Morris

۹ مرد موریس یک بازی کلاسیک استراتژی خالص است. این بازی یکی از بازی‌های در سبک بردگیم فکری می‌باشد کـه بسیار محبوبیت دارد، مانند بسیاری از بهترین بازی‌ها، قوانین Nine Mens Morris ساده هستند، هدف این اسـت کـه با تشکیل خطوط ۳ تایی، مهره‌های مخالف را بـه تصویر بکشید. این یک بازی مهارتی کم رتبه اسـت کـه یادگیری آن آسان اسـت، اما گاهی اوقات نیاز بـه تفکر عمیق دارد، کمی شبیه به تیک تاک «یا تیک تاک و ضربدر» بزرگ شده است.

ردیف‌های سه تایی که به آن‌ها « میل » گفته می‌شود، هدف اصلی بازی نیستند، بلکه وسیله‌ای برای رسیدن به هدف نهایی هستند. بازی با یک صفحه خالی آغاز می‌شود و بازیکنان به نوبت مهره‌های خود را قرار می‌دهند؛ تشکیل یک ردیف سه‌تایی این امکان را می‌دهد که یک مهره دشمن حذف شود.

وقتی همه مهره‌ها روی صفحه قرار گرفتند، بازیکنان مهره‌های خود را از یک موقعیت به موقعیت دیگر حرکت می‌دهند و همچنان تلاش می‌کنند میل تشکیل دهند و مهره‌های دشمن را بگیرند. هدف نهایی بازی این است که تعداد مهره‌های حریف را به دو عدد کاهش دهند، به طوری که دیگر نتواند میل تشکیل دهد. تا پایان این مقاله مجله بت فوروارد همراه باشید تا با بازی ۹ مرد موریس بیشتر آشنا شوید.

تاریخچه بازی ۹ مرد موریس

بازی 9 مرد موریس

بازی ۹ مرد موریس

بازی ۹ مرد موریس به قدری قدیمی است که منشا آن به‌طور دقیق مشخص نیست. از سنگ‌های باستانی کورنا در مصر تا سایت‌های دفن مربوط به عصر سنگ یا عصر برنز در کری بری چوالان، واقع در شهرستان ویکلو در ایرلند، الگوی این بازی در بسیاری از زمینه‌های تاریخی یافت شده است.

در دوران قرون وسطی، این بازی در سه قاره جهان قدیم گسترش یافت. این بازی انتخاب محبوب بسیاری از افراد بود، به‌ویژه راهبان و کشیش‌های خسته، که صفحه‌های آن را روی سنگ‌ها و صندلی‌های صومعه‌ها و کلیساهای باشکوه خود حکاکی می‌کردند. در دوران رنسانس، این بازی با مهاجران به قاره‌های آمریکا برده شد و بومیان آن مناطق نیز این بازی را به عنوان بازی خود پذیرفتند.

پیش از آنکه ۹ مرد موریس بتواند تسلط خود را بر تمام قاره‌های مسکونی جهان کامل کند، محبوبیت آن کاهش یافت. اما امروزه این بازی با علاقه به یاد آورده می‌شود و اغلب در مجموعه بازی‌های ماجراجویانه‌ای که فراتر از شطرنج و تخته‌نرد می‌روند، ظاهر می‌شود.

قوانین بازی ۹ مرد موریس

بازی 9 مرد موریس

بازی ۹ مرد موریس

قوانین  بازی ۹ مرد موریس از زمان ثبت اولیه آن تاکنون تغییرات بسیار کمی داشته‌اند. تنها قانون شماره ۵ تا حدی محل بحث است و جهانی نیست. هرچند، تاثیر زیادی بر بازی ندارد و به بازیکنی که از حریف عقب مانده، کمی امید می‌دهد.

  1. صفحه بازی
    بازی ۹ مرد موریس روی صفحه‌ای انجام می‌شود که در ابتدا خالی از مهره است. هر بازیکن ۹ مهره به رنگ خود در اختیار دارد.
  2. شروع بازی
    در بازی ۹ مرد موریس، بازیکن سیاه بازی را آغاز می‌کند و یک مهره سیاه را روی هر نقطه خالی صفحه قرار می‌دهد. بازیکن سفید به همین ترتیب ادامه می‌دهد و نوبت‌ها به صورت متناوب انجام می‌شوند تا زمانی که هر دو بازیکن تمامی مهره‌های خود را روی صفحه قرار دهند. سپس بازی به مرحله دوم منتقل می‌شود.
  3. مرحله دوم بازی
    پس از اینکه تمام مهره‌ها روی صفحه قرار گرفتند، بازیکن سیاه مرحله دوم بازی را آغاز می‌کند. در این مرحله، مهره‌ها می‌توانند روی صفحه حرکت کنند. بازیکن سفید ادامه می‌دهد و نوبت‌ها به صورت متناوب انجام می‌شوند تا بازی به پایان برسد.
  4. حرکت مهره‌ها
    در بازی ۹ مرد موریس هر بازیکن می‌تواند یکی از مهره‌های خود را از نقطه‌ای که قرار دارد، روی یک خط مشخص به نقطه مجاور خالی حرکت دهد. مهره‌ها نمی‌توانند روی یکدیگر قرار بگیرند.
  5. قانون ویژه برای سه مهره
    اگر تعداد مهره‌های یک بازیکن به سه عدد کاهش یابد، می‌تواند هر کدام از مهره‌های خود را از نقطه‌ای به هر نقطه خالی دیگر روی صفحه حرکت دهد.
  6. میل (ردیف سه‌تایی)
    ردیف سه مهره هم‌رنگ که روی یک خط مشخص قرار دارند، « میل » نامیده می‌شود.
  7. حذف مهره حریف
    بازیکنی که یک میل جدید تشکیل می‌دهد، مجاز است (و در واقع موظف است) یکی از مهره‌های حریف را حذف کند. مهره‌ای از حریف قابل حذف است که خودش بخشی از میل نباشد.
  8. حالت خاص میل‌های حریف
    اگر تمام مهره‌های حریف بخشی از میل باشند، حذف مهره انجام نمی‌شود.
  9. میل جدید برای حذف مهره
    فقط تشکیل یک میل جدید به بازیکن اجازه می‌دهد که یک مهره را حذف کند. برای استفاده مجدد از یک میل، بازیکن باید آن را بشکند و در نوبت‌های بعدی دوباره تشکیل دهد. بنابراین، یک میل که بدون تغییر باقی مانده باشد، تضمین‌کننده حذف خودکار در هر نوبت بعدی نیست.
  10. پایان بازی: کاهش به دو مهره
    بازی زمانی به پایان می‌رسد که تعداد مهره‌های یک بازیکن به دو عدد کاهش یابد و او دیگر نتواند میل تشکیل دهد. در این صورت، حریف برنده اعلام می‌شود.
  11. پایان بازی: ناتوانی در حرکت
    اگر یکی از بازیکنان به گونه‌ای گیر افتاده باشد که نتواند هیچ مهره‌ای را حرکت دهد، حریف او برنده اعلام می‌شود.

استراتژی در بازی ۹ مرد موریس

بازی 9 مرد موریس

بازی ۹ مرد موریس

مرحله اول: پایه‌ریزی پیروزی یا شکست

مرحله اول بازی به اندازه مرحله دوم اهمیت دارد، شاید حتی بیشتر. در این مرحله است که بازیکنان می‌توانند زمینه پیروزی یا شکست خود را فراهم کنند. تنها تشکیل میل در این مرحله کافی نیست؛ بازیکنان باید از تشکیل میل توسط حریف نیز جلوگیری کنند. هدف باید این باشد که موقعیتی ایجاد شود که در مرحله دوم میل به‌راحتی برای بازیکن قابل تشکیل باشد، اما برای حریف دشوار باشد.

اهمیت موقعیت‌ها
اگرچه تمام مهره‌ها یکسان هستند، اما نقاط صفحه یکسان نیستند. هر نقطه دو، سه یا چهار اتصال به نقاط مجاور دارد و هرچه تعداد اتصالات یک نقطه بیشتر باشد، گزینه‌های بیشتری برای حرکت مهره فراهم می‌شود. به همین دلیل، معمولا بازیکنان در ابتدای بازی تلاش می‌کنند نقاطی را اشغال کنند که چهار اتصال دارند، زیرا این نقاط امکان بیشتری برای تشکیل میل فراهم می‌کنند.

تشکیل میل‌های اجباری در مرحله اول
روش‌های رایجی برای ایجاد میل اجباری در مرحله اول وجود دارد؛ یعنی میلی که اگر حریف به موقع موقعیت را تشخیص ندهد، نمی‌توان آن را متوقف کرد. یکی از این روش‌ها اشغال گوشه‌های مقابل یک مربع است؛ اشغال گوشه سوم تضمین‌کننده تشکیل میل است اگر حریف مهره‌ای در نقاط میانی قرار نداده باشد.


مرحله دوم: تاکتیک‌های قدرتمند

یکی از قدرتمندترین تاکتیک‌ها در مرحله دوم، تشکیل « میل متحرک » است. در این تاکتیک، پنج مهره به گونه‌ای قرار می‌گیرند که تقریبا دو میل تشکیل شود. یک مهره از میل کامل‌شده می‌تواند به نقطه مجاور حرکت کند و میل دوم را کامل کند، سپس در نوبت بعدی به نقطه قبلی بازگردد و میل اول را دوباره تشکیل دهد. این فرایند به‌طور مداوم تکرار می‌شود و بازیکن در هر نوبت یک میل تشکیل می‌دهد.

تاکتیک‌های شروع و دفاع
بازیکن سیاه که بازی را آغاز می‌کند، ابتکار عمل را در اختیار دارد و روند بازی را تعیین می‌کند. با این حال، بازیکن سفید باید همیشه سعی کند حرکات دفاعی انجام دهد که به حمله منجر شوند؛ مثلا هنگام مسدود کردن میل سیاه، باید تهدید به تشکیل میل سفید کند. این کار باعث می‌شود سیاه مجبور به واکنش شود و ابتکار عمل به دست سفید بیفتد که می‌تواند روند بازی را به نفع خود تغییر دهد.

امتیاز شما به این مطلب

دیدگاه خود را بنویسید